Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Däckbyte ?

  1. #1
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70

    Däckbyte ?

    Tjena! Jag satt och räknade på hur många mil mina nuvarande däck har rullat. Summan blev 740 mil!
    Det får väl räknas som ganska normalt eller? Vad brukar man kunna få på ett par däck? 1000 mil kanske?
    Jag läste ett test i motorrad om just mina däck Dunlop Roadsmart. Att det var ett mycket bra däck när det var nytt men att det förlorade mycket av sina egenskaper när det hade gått 5-600 mil.
    Jag ska på en storbana kurs i Juli, det är kanske skäl att byta dem tills dess?

    Tobbe

    http://mcskane.blogspot.com/
    Senast redigerat av triumphtobbe den 2011-03-31 klockan 14:24.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Jag brukar få ut runt 1.200 mil med mina touringhojar. Säkert kan man slita ut däck fortare om man har mjuka sportdäck. Finns så många parametrar som spelar in så det är svårt att jämföra mellan olika hojar och individers körstilar. Låter som att det kunde vara läge att byta till kursen, för du hinner väl köra några hundra mil innan dess?
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Ja, det får nog bli ett byte innan den bankursen. Jag mätte nu och det var 3 mm fram och 4,1 bak. Det blir nog som du säger, några hundra mil innan dess. Tiden och milen går fort så det är väl läge att börja sätta sig in i vilka däck man ska byta till denna gången. Jag har förvisso varit nöjd med mina Roadsmart så det kanske blir sådana igen. Vi får se. Rena sportdäck är nog inget att satsa på för det är ju inte det huvudsakliga jag ägnar mig åt.

    Tobbe.
    http://mcskane.blogspot.com/
    Senast redigerat av triumphtobbe den 2011-03-31 klockan 14:24.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Däcken slits ju heller inte linjärt utan det går mycket snabbare på slutet. Det som såg rätt bra ut igår kan vara helt slut i morgon...lite lätt överdrivet men åt det hållet!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    körde 18.000km med mitt Avon framdäck,den var inte slut men det var bra läge att byta nu under skruvsesong
    mitt bakdäck har gått 11.000km, tanken är att få den till 30.000km, vi får väl se

  6. #6
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70

    Avon

    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    körde 18.000km med mitt Avon framdäck,den var inte slut men det var bra läge att byta nu under skruvsesong
    mitt bakdäck har gått 11.000km, tanken är att få den till 30.000km, vi får väl se
    Jag vet att Avon är kända för att ha lång körsträcka. jag kollade själv på Avon Storm 2 Ultra som verkar vara ett bra däck när man läser om det.
    Men efter att ha läst testet i Motorrad så blev jag mer skeptiskt till detta. Tydligen funkar det bra från början på torrt och på bana. Men när det blir vått och regnigt så att inte däcket kan jobba upp temp så var det helt värdelöst. Tio ärrade mc-testare ville knappt sätta sig på hojen med Avon däck i regnet.
    Det händer ju då och då att jag kör i regn och det är därför viktigt att ha bra fäste även då. Men för en mysförare som bara kör soliga dagar funkar det nog bra.

    Tobbe.
    http://mcskane.blogspot.com/
    Senast redigerat av triumphtobbe den 2011-03-31 klockan 14:24.

  7. #7
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Avon är enda godkända däcket för min hoj (väger 620kg) Vissa har även använt Metzeler men dom har inte storleken som jag har bak.
    Skönt att du kan välja olika varianter,jag är ju lite låst men ändå väldigt nöjd

  8. #8
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    Däck är något som intresserar mig mycket av olika orsaker, inte minst när det gäller att försöka få det perfekta väggreppet i kombination med så många mil som möjligt.

    Jag köpte en fabriksny FJR sommaren -09 som levererades med ett par Bridgestone BT 021, betäckningen är jag inte hundra på. Dessa däck var jag kritisk emot från början i fler avseenden. Jag kände ingen trygghet i körningen som jag gjort med andra hojar. Framdäcket klarade ‘bara’ av 750 mil och bakdäcket dubbla sträckan. När jag bytte däck så ville jag ha Michelin Piliot 2 men dom var slut hos ‘min verkstad’ men jag blev övertalad att ta ett par Dunlop Roadsmart då dom skulle vara likvärdiga. Dessa däck blev jag kanonnöjd med då jag fick en helt annan känsla i körningen och därmed fick tillbaka den så mycket viktiga tryggheten i körningen.

    Dessa däck har nu rullat en del. Framdäcket 1 800 mil (dax att byta nu kan jag lova) och bakdäcket 1 050 mil (inte dax än att byta, men snart) Så dessa siffror talar för sig själv när det gäller hur många mil dom rullat. Väghållningen är jag mycket nöjd med. Så att dom ska tappa mycket av sina egenskaper efter 5-600 mil kan jag inte hålla med om, iaf inget jag märkt. Dock är jag sååå sugen på att testa ett par Michelin Pilot 2 i sommar, eller blir det något annat? =)

    Så vad du ska ha för däck vet du bara själv då det är du som sätter kriteriet för däcken. Glöm inte bort att det ska vara ett bra regndäck, det är en viktig egenskap i mina ögon.

    Lycka till med ditt val!
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  9. #9
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Nicke Visa inlägg

    Dessa däck har nu rullat en del. Framdäcket 1 800 mil (dax att byta nu kan jag lova) och bakdäcket 1 050 mil (inte dax än att byta, men snart) Så dessa siffror talar för sig själv när det gäller hur många mil dom rullat.


    !
    1800 mil det låter ju helt otroligt! Kör du mest på bakhjulet då eller? Det kan jag inte förstå hur du fått ut så mycket av det däcket. Jag har kört snart 800 mil på mina och har bara 3 mm kvar fram. Det kan ju inte vara så stor skillnad på belastningen av framhjulet.
    Undrar vad det kan bero på?
    Hur som helst så är jag sugen på att testa Continental Road attack 2 nästa gång. Det ska vara ett bra däck som håller ungefär samma klass som Dunlop Roadsmart fast lite bättre. Det verkar som att man ska få ut mer mil och en mer jämn prestationskurva av Conti.
    Det kan ju vara värt att prova i alla fall.

    Tobbe
    http://mcskane.blogspot.com/
    Senast redigerat av triumphtobbe den 2011-03-31 klockan 14:25.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ni har ju små problem med erat däckval. Tänk på en som kör på både blöt och torr kurvig asfalt och dessutom på lösa och hårda grusvägar och även "vägar" där vägverket spridit ut grovsingel. Visserligen körs dessa hojar inte lika fort, men ändå går det ofta inte att ta ut mer än 7-800 mil på ett bakdäck. I mitt tycke det bästa allrounddäcket verkar vara Michelin T 63

Liknande ämnen

  1. Däckbyte
    Av Lasse Pamdal i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-12-26, 00:02
  2. Däckbyte i GBG?
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 20:48
  3. Akut däckbyte
    Av Gawriel i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 09:48
  4. SUZUKI Marauder VZ800 - däckbyte
    Av Lenne i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 06:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •