Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Inkörning av ny motor

  1. #1
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355

    Inkörning av ny motor

    Finns trådar över hela nätet om detta, och alla tycker och tänker olika. Jag har ju köpt mig en ny Kawasaki och har gått och funderat på hur jag skall köra in den.

    Det man har fått höra i alla år, och som fortfarande rekommenderas ifrån leverantörer och tillverkare är ju att köra lugnt dom första 100 milen med en mc. Att inte varva för mycket, och inga högre hastigheter.

    Vissa anser även att man kör in en ny motor under dom första 10 milen bara, och fler och fler är inne på att köra motorn hårt när man kör in den.

    Läs vad denna killen har skrivit; http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

    Och ge mig gärna era egna åsikter om vad ni tycker. Kanske har ni egna erfarenheter på inkörning av motorer, både lugn och hård inkörning?

    /Niklas

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag läste manualen till min Street Triple R och den sa: max 5000 varv de första 80 milen under inkörningen. Jag tycker att det finns en anledning till varför de skriver så i en manual så jag följde deras anvisningar och översteg nästan aldrig 5000 varv. Visst hände det nån enstaka gång men inget som skadar motorn i alla fall.

    Jag lyssnar aldrig på några andra än tillverkarna.

  3. #3
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag läste manualen till min Street Triple R och den sa: max 5000 varv de första 80 milen under inkörningen. Jag tycker att det finns en anledning till varför de skriver så i en manual så jag följde deras anvisningar och översteg nästan aldrig 5000 varv. Visst hände det nån enstaka gång men inget som skadar motorn i alla fall.

    Jag lyssnar aldrig på några andra än tillverkarna.

    Många anser att det som tillverkarna rekommenderar är inkörning av dig själv. Att man alltså skall ta det lugnt och försiktigt i början innan man har lärt känna sin nya hoj och blivit ett med den.

    Läste du det jag länkade till? låter vettigt faktiskt.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo, jag var in och småläste lite snabbt. Funderade på min man, han bygger racemotorer och de körs på bana. Det enda som körs in är kamaxeln, sen byts oljan och filtret. Ut på bana och efter ett par repor byts oljan och filtret, ventiler ställs och annat kollas och ställs in. Men, det är en racemotor, byggd för att köras hårt med direkt. En vanlig gautuhoj för medelsvensson som jag, nja jag körde in min hoj enligt handboken.
    Senast redigerat av Nina den 2011-03-28 klockan 05:47. Anledning: Off topic del i text.

  5. #5
    Jag försöker variera varvtalet och undvika segdragning de första 100 milen.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Jag försöker variera varvtalet och undvika segdragning de första 100 milen.
    Hej!
    Kanske dum fråga men vad menar du med segdragning?
    Är det inte bra för motorn i början att gå på låga varv ,högsta växeln och lång sträcka det trodde då jag.
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Frågade experten här som förklarade att kolvringarna behöver slitas in korrekt för att inte tappa effekt. En motor som inte körts in korrekt får sämre effekt.

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Själv följer jag tillverkarens anvisningar. Känns logiskt för min del att dom vet bättre än alla andra som "läst och hört" något i den ena eller andra riktiningen. Finns många olika teorier om detta liksom om det mesta annat som rör motorcyklar. För mig är valet givet, jag gör som tillverkaren rekommenderar. Andra gör andra val och är nöjda med det. Som vanligt gäller det att hitta vad man själv tycker verkar bäst...
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-03-27 klockan 21:19.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Viragomannen Visa inlägg
    Hej!
    Kanske dum fråga men vad menar du med segdragning?
    Är det inte bra för motorn i början att gå på låga varv ,högsta växeln och lång sträcka det trodde då jag.
    Men inte för hög växel och för låga varv under inkörningen. Säg 5.an i 70 och 4:an i 50. Då under inkörningen så ligger jag hellre på 4:an respektive 3:an i de hastigheterna så hojen går lätt. Naturligtvis så drar jag inte heller ut den till rödmarkeringen under inkörningen.

    Men som sagt hellre en aningen högre varv än alldeles för låga. Men det finns ju många skolor på hur man kör in sin hoj.

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Att inte segdra: att köra normalt med motorn och växla vid rätt hastighet. Svårt att förklara, jag har allt i skallen men får inte ut det kort och koncist. Hmm, få se nu; att inte t ex hoppa över växlar, t ex från 2:an till 4:an, då blir fjärde växeln för hög för hastigheten och motorn segdras tills rätt hastighet för den växeln uppnås.

    Man ska växla vid rätt hastighet utan att segdra eller varva för länge innan man växlar (raceköra) samt variera hastigheten, alltså inte ligga på motorvägen i samma hastighet mil efter mil (åka till annan stad 40 mil bort och vända som jag tipsades att göra med Streeten).

    Edit: erkagn postade visst samma sak, hi hi.

Liknande ämnen

  1. vad är det för motor och hoj??
    Av rojneboj i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-27, 17:54
  2. ombyggnad av motor
    Av emil i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-20, 15:05
  3. Ny MC, strulande motor
    Av mac i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 12:43
  4. Inkörning av däck
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 08:33
  5. Bensin i Motor
    Av Easy Rider i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •