Visa resultat för omröstning: Ja eller nej till ABS på era hojar?

Antal röster
45. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja!

    35 77,78%
  • Nej!

    5 11,11%
  • Kvittar!

    5 11,11%
Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 51 till 59 av 59

Ämne: ABS - vara eller inte vara?

  1. #51
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag tror nog att skillnaden i konsekvens mellan att ha ABS och inte kan jämföras med bil utan bälte - en flygtur.
    ABS är skitbra, men folk har glömt att väja för hinder. Där har du bältet, inte att försöka stanna för nånting som ändå är för nära.

    Men det är min åsikt, och den har inte i tråden att göra, så därmed återgår vi till ämnet. Har inte själv ABS trots helt ny hoj (medvetet val), har däremot testat några olika och bromsat max både med och utan.

    Det är lärorikt och skoj med röken att med avsikt låsa framhjulet på asfalt, men om jag en gång vant mig vid ABS skulle jag troligen varken våga, vilja eller kunna gå tillbaka.

    Mina skäl till att köra hoj ligger inte i att skapa mig trygghet till varje pris för tillfället, så jag priotiterar personligen annat om jag måste. Det finns andra, vanligare problem där ute att hantera.

    /skrivet på jävligt litet tangentbord/
    Senast redigerat av Jåke den 2012-12-21 klockan 08:34.

  2. #52
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Nu ska jag gå och lägga mig, för imorron fyller jag år. Får se om det står en hoj på uppfarten när jag vaknar imorron..
    Grattis!

    Om det inte stod nån hoj med ABS på uppfarten idag så finns det en chans till om några dagar.
    Ove

  3. #53
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag tror nog att skillnaden i konsekvens mellan att ha ABS och inte kan jämföras med bil utan bälte - en flygtur.
    Var på en gruskurs anordnad av SMC i höstas. Där fick vi se vad en ABS gör för skillnad vid vanlig körning och bromsning, kortare bromssträcka helt klart.
    Men vid aktiv körning på en konbana eller mycket krokig väg där det gällde att snabbt kunna undanmanöverera med hjälp av bakbroms, så var ABS ett hinder.
    Vid vanlig körning på alla underlag och vid vanlig trafik, så är ju ABS att föredra.

  4. #54
    Trådar sammanslagna.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  5. #55
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Jag har tittat nyligen på en MC test. B.la. - bromssträcka med o utan ABS inkopplat. Testföraren stannade på klart mycket kortare sträckan UTAN ABS!!!! Men de är ju proffs. Vi "vanliga" skall köra helst med ABS. (tycker jag)

  6. #56
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av jtr Visa inlägg
    Jag har tittat nyligen på en MC test. B.la. - bromssträcka med o utan ABS inkopplat. Testföraren stannade på klart mycket kortare sträckan UTAN ABS!!!! Men de är ju proffs. Vi "vanliga" skall köra helst med ABS. (tycker jag)
    Tester är en sak, verkligheten en annan. Har hört många argumentera att de bromsar lika bra, eller bättre, utan än med abs när de testat osv.. Men det är i en planerad inbromsning där 100% uppmärksamhet ligger på inbromsningen och man förmodligen oftast vet hur vägytan ser ut framför en.
    I verkligheten är inte bromsningen alltid planerad, fokus ligger även på trafiksituationen, inte minst om den är "hotfull", du kanske bromsar max, men sen kommer du plötsligt in på en yta med sämre grepp och då låser bromsen plötsligt.

  7. #57
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Tester är en sak, verkligheten en annan. Har hört många argumentera att de bromsar lika bra, eller bättre, utan än med abs när de testat osv.. Men det är i en planerad inbromsning där 100% uppmärksamhet ligger på inbromsningen och man förmodligen oftast vet hur vägytan ser ut framför en.
    I verkligheten är inte bromsningen alltid planerad, fokus ligger även på trafiksituationen, inte minst om den är "hotfull", du kanske bromsar max, men sen kommer du plötsligt in på en yta med sämre grepp och då låser bromsen plötsligt.
    Men jag har ju skrivit att "vi vanliga" skall helst köra med ABS!?!?!?!

  8. #58
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Har haft många hojar med abs,visst funkar väl utan med men föredrar Abs bara för att kan man hantera det på rätt sätt så är det överlägset och går att köra mer aktivt på alla underlag.Men så är det ju olika från hoj till hoj.Nu syftar jag ju på min senaste hoj som har det bästa systemet på marknaden

  9. #59
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Tjita1 Visa inlägg
    Nu ska jag gå och lägga mig, för imorron fyller jag år. Får se om det står en hoj på uppfarten när jag vaknar imorron..
    Grattis!

Liknande ämnen

  1. att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj
    Av Foosi i forum Off topic
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 18:59
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. Nej nu får det vara bra.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 10:44
  4. Det är bra att vara tydlig
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 20:53
  5. Inte lätt att vara kille!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •