Visa resultat för omröstning: Ja eller nej till ABS på era hojar?

Antal röster
45. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja!

    35 77,78%
  • Nej!

    5 11,11%
  • Kvittar!

    5 11,11%
Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 59

Ämne: ABS - vara eller inte vara?

  1. #21
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Tror vi pratade om det i en annan tråd, men det är en Kawasaki ER6F

    Sitter och funderar nu på om jag skall lägga ut 10000 till för att få ABS eller ej.....känner mig just nu väldigt snål då jag skall ut med nästan 20000 på kortet(ev mer) Har lagt 15000 på utrustning, och 60000 för en mc, 4-5000 för att försäkra den.....blir mycket pengar...
    Lägg 10 000 extra! Du kommer inte att ångra dig efter den första tvärniten med hojen när du märker hur systemet jobbar och hojen stannar odramatiskt!

    Tillägger att det är ju rätt skönt med ABS på bilen så nog är det att föredra på en mc. Jag snurrade ju på motorvägen med sportbilen för ett tag sedan. Nu hjälper ju inte ABS-bromsar så där mycket när bilen går på tvären men nog minskar farten och den gjorde den ju (när jag med full broms snurrade några varv i ishalkan). Skadorna på bilen blev få med tanke på förhållandenna.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2011-03-24 klockan 16:41.

  2. #22
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Tror vi pratade om det i en annan tråd, men det är en Kawasaki ER6F

    Sitter och funderar nu på om jag skall lägga ut 10000 till för att få ABS eller ej.....känner mig just nu väldigt snål då jag skall ut med nästan 20000 på kortet(ev mer) Har lagt 15000 på utrustning, och 60000 för en mc, 4-5000 för att försäkra den.....blir mycket pengar...
    Det blir mycket pengar att lägga ut. Väldigt surt dock om du skulle ha oturen att bromsa omkull dig och ha vetskapen att ABS:en hade räddat dig.

    En vanlig situation i Stockholm är när någon fotgängare bara kliver rakt ut i gatan, i trygg förvissning om att alla måste stanna. Har flera kompisar som åkt omkull i det läget. Man klippte till på bromsen och vred styret för att inte köra på fotgängaren... lite sand kvar på gatan efter vintern och olyckan är ett faktum...

    Tror att det kanske kan vara lite svårare att sälja hojen utan ABS. Även den aspekten är värd att ta med i beräkningen. Den första hojen man köper brukar väldigt snart bytas ut mot något annat. Skulle inte bli förvånad om du kör något annat nästa år. Kanske kan vara en idé att titta på en likadan hoj, fast begagnad? Det finns mycket att fundera över...
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #23
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Om och när man råkar ut för en situation där man tvärnitar så är ju ABS givetvis bra att ha. Det är säkert fel av mig att tänka som jag gör nu.....men efter 15år som yrkeschaufför med både personbil och tung lastbil så har jag aldrig vart i närheten av att tvärnita, har väl haft tur kanske.

    Och det här med att jag skulle vilja byta ut hojen efter en säsong förstår jag inte riktigt. Vet att du har sagt det tidigare Mats, även att man vill ha något med en större motor. Själv anser jag i nuläget att kubik över 1000 är helt vansinnigt, vad skall man med den kraften till om man inte kör på bana?

    ER6´an har enbart fått bra betyg. Finns bland annat en jättestor tråd på ett annat forum angående denna hojen och alla tycker det är en riktigt rolig hoj att köra. Och med 650cc räcker det gott och väl.

    Jag har ju dock ingen erfarenhet än så länge. Men så som jag känner nu så finns det ingen anledning till att byta någon hoj överhuvudtaget.

  4. #24
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Har för skoj skull gått igenom några hojar med 750cc och kollat skillnad på försäkring. 7-8000:- mer om året om jag skulle välja en 750 istället för en 650. Finns inte en chans att jag betalar 13000 om året i försäkring. Tillräckligt dyrt med 5000:-

  5. #25
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg

    Jag har ju dock ingen erfarenhet än så länge. Men så som jag känner nu så finns det ingen anledning till att byta någon hoj överhuvudtaget.
    Tror säkert att du kommer trivas med din nya hoj! Blir kul att få följa dig och dina erfarenheter under ditt första år som motorcyklist. Det är helt idelaiskt om du känner att du kommer att trivas med din hoj. Jag lovar att du sparar mycket pengar på det...det kostar rejäla summor i värdeminskning varje gång man byter. Speciellt om man byter in en hoj man köpt ny, 15-20.000:- kan man förlora om man lämnar den i inbyte, om man har otur. I bästa fall kanske bara 10.000:-.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Tror vi pratade om det i en annan tråd, men det är en Kawasaki ER6F

    Sitter och funderar nu på om jag skall lägga ut 10000 till för att få ABS eller ej.....känner mig just nu väldigt snål då jag skall ut med nästan 20000 på kortet(ev mer) Har lagt 15000 på utrustning, och 60000 för en mc, 4-5000 för att försäkra den.....blir mycket pengar...
    Köp en begagnad som har ABS så kommer du kanske ännu billigare undan.
    Jan-Olov

  7. #27
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Köp en begagnad som har ABS så kommer du kanske ännu billigare undan.
    Har redan lagt handpenning på en, och den tror jag inte man kan få tillbaka.....däremot skall det väl inte vara några problem om man vill ta en med ABS istället, om jag nu bestämmer mig för det....

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    ABS funderingar.

    Skulle själv gärna vilja ha en hoj med detta system.
    men en undran . Hörde några diskutera ABS och dess fördelar. Contentan av det hela blev ju som väntat. Ju säkrare man tror sig vara , ju fortare kör man. " Har man ABS, så stannar man ju skitsnabbt".
    Jag har ju erfarenheter från svår fälttävlan med häst och där gick ju resonemanget, att ju mera säkerhetsprylar ju fortare kunde man rida. Där glömde en del ryttare det vesentliga, och grundläggande säkerhetstänkandet.
    Risken är ju uppenbar även bland mcförare att det grundläggande säkerhetstänkandet glöms bort

  9. #29
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Ditt resonemang visar att du inte behöver bekymra dig.
    Tekniken slår människan vid en panikbromsning - detta är framtiden (redan idag)!

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Ditt resonemang visar att du inte behöver bekymra dig.
    Tekniken slår människan vid en panikbromsning - detta är framtiden (redan idag)!
    Kanske ett rätt säkerhetstänkande förhindrar en paniksituation ??????????????
    Men visst är tekniken överlägsen.

Liknande ämnen

  1. att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj
    Av Foosi i forum Off topic
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 18:59
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. Nej nu får det vara bra.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 10:44
  4. Det är bra att vara tydlig
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 20:53
  5. Inte lätt att vara kille!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •