Visa resultat för omröstning: Ja eller nej till ABS på era hojar?

Antal röster
45. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja!

    35 77,78%
  • Nej!

    5 11,11%
  • Kvittar!

    5 11,11%
Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 59

Ämne: ABS - vara eller inte vara?

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    ABS - vara eller inte vara?

    Det är frågan.

    Vad anser ni om ABS? Är det ett måste på era köp? Har ni haft verklig nytta av det någon gång?

  2. #2
    Skulle gärna haft det om det funnits på min Sporster. Men H-D har ju det inte på så många av sina modeller.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Svårt att ha det som ett "måste", om man inte köper nytt. Självklart är det en mycket tungt vägande faktor vid köp. För min del har det sannolikt räddat livet på mig vid ett tillfälle. En älg klev upp på vägen framför mig, "reptilhjärnan" slog till och jag klippte till för fullt på både fram och bakbroms. Farten saktades ner helt utan dramatik och både älgen och jag kom undan incidenten utan skador, trots att det var rejält nära. Handlade om kanske en sekund som skiljde från en katastrof. Till saken hör att det regnade och var helt nylagd asfalt på platsen. Utan ABS hade jag högst troligt bromsat omkull, kanat längs asfalten och kanske klippt benen på älgen. Att få 500 kilo älg över sig slutar sällan väl. Efter den incidenten är i varje fall jag övertygad om ABS:ens uppenbara fördelar. Det är i paniksituationer du verkligen har nytta av den, till vardags märks den överhuvudtaget inte av.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Visst hade Jonas nytta av ABS på sin förra hoj (en BMW) då han fick göra nån hastig inbromsning för nå bil-drulle?

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Visst hade Jonas nytta av ABS på sin förra hoj (en BMW) då han fick göra nån hastig inbromsning för nå bil-drulle?
    Stämmer gott, han höll på att köra in i baken på en bil som stannade omotiverat inne i Stockholm, för att läsa kartan om jag minns rätt!

    Rekommenderar alla som inte redan prövat en hoj med ABS, att verkligen göra det. Känns helt magiskt när det bromsar ner helt odramatiskt, oavsett hastighet. Det tar emot att bara klippa till bromsarna för fullt och man måste ofta testa ett par gånger innan man litar på systemet!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-03-24 klockan 11:57.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Körde med ABS på körskolan och saknar det. När det är dax att byta hoj så kommer nog ABS vara krav från min sida.

    När man låser framhjulet i 90 så är det inte skoj längre...

  7. #7
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Oj oj oj....älgar är riktigt läskiga. Har själv krockat med älg fast då med bil. Hela bilen blev sned, och då hann jag ändå bromsa från ca 90 till ca 50. Varje gång jag ser en varningskylt kommer tankarna på smällen...

    Jag har abs-så nu ska jag ut och provbromsa...
    har faktiskt inte bromsat så hårt att de tagit--undrar hur det känns ..som på en bil kanske

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    Körde med ABS på körskolan och saknar det. När det är dax att byta hoj så kommer nog ABS vara krav från min sida.

    När man låser framhjulet i 90 så är det inte skoj längre...
    Ännu värre är det när du låser bakhjulet...då får du sladd också. Om du låser framhjulet så brukar det bara gå rakt fram...så länge du inte vrider på styret innan du släppt bromsen!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Kolla in detta klippet;

    http://www.fastbikes.se/index.php/fi...d-och-utan-abs

    Det är ju dock extrema förhållanden.

    Jag hade nog gärna haft ABS, men har lagt handpenning på en utan. Skiljer 10000:-, och det är väl enda anledningen att jag valde den utan ABS.

  10. #10
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    den dagen jag byter mc så ska det vara ABS på den

Liknande ämnen

  1. att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj
    Av Foosi i forum Off topic
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 18:59
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. Nej nu får det vara bra.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 10:44
  4. Det är bra att vara tydlig
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 20:53
  5. Inte lätt att vara kille!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •