Visa resultat för omröstning: Ja eller nej till ABS på era hojar?

Antal röster
45. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja!

    35 77,78%
  • Nej!

    5 11,11%
  • Kvittar!

    5 11,11%
Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 59

Ämne: ABS - vara eller inte vara?

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    tror det är sjukt svårt för dom flesta motorcyklister att dosera rätt bromstryck vid rätt väggrepp när väl den där älgtjuren/bilisten eller vad det är som dyker upp mitt framför ögonen och lyckas bromsa på ett optimalt sätt, tror dom flesta faktiskt skulle bromsa omkull sig, det gör man inte lika lätt med en abs hoj, men bara för att det finns så har du helt rätt, detta är ju enbart ett hjälpmedel åt föraren, den höjer inte kompetensen på individen som kör.

    Sen finns det ju dom som tycker olika att abs:en försämrar bromsningen vid löst underlag, grus/sand osv. Men i det stora hela tror jag det gör stor nytta för alla individer.

    Och om du undrar? JA jag skulle oxå vilja ha ett bra ABS system på mitt lok..

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Tror inte man ska sätta sin tillit till alla nya säkerhets framsteg som görs... det är först och främst föraren det hänger på, visst ABS är bra men slår inte en vaksam förare som väjer, oftast finns det gott om plats för att väja och bromsa.
    Det är bara i extrema situationer som ABS är det som räddar dig.

    Och panik? vad är det?

  3. #33
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Det hörs ju hur många som verkligen testat nya maskiner med den senaste tekniken inom abs.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag kan tänka mig att mänskan mycket väl kan "slå" ABS:en med hjälp av träning OCH på ett specifikt underlag.Grejen är den att underlaget på vägen ändras pga väta,temperatur,grus,is m.m och vi som personer ändrar oss också efter hur vi mår och känner oss för tillfället.Har man t ex sovit dåligt har vi kanske sämre reaktion,man kanske sitter och tänker på annat för en liten stund osv osv.
    ABS:en har ju inga humörsvängningar,brist på sömn m.m utan jobbar på samma vis i alla lägen samt känner av greppet på underlaget hur detta än må vara.
    Som med allt annat gäller det att kombinera tekniken med ett sunt och förståndigt säkerhetstänkande för att minimera att en olycka ska inträffa.
    När man låter det ena ta ut det andra kan t om risken för olycka öka väsentligt.

  5. #35
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    jag har kört en del med ABS och min åsikt är att det absolut är en grej som jag kommer att ha på min nästa hoj. det kan ju faktiskt räcka med att man bromsar fel en gång för att det inte ska bli några fler gånger.

  6. #36
    Medlem DaddyCools avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Stockholm/Värmdö
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Kolla in detta klippet;

    http://www.fastbikes.se/index.php/fi...d-och-utan-abs

    Det är ju dock extrema förhållanden.

    Jag hade nog gärna haft ABS, men har lagt handpenning på en utan. Skiljer 10000:-, och det är väl enda anledningen att jag valde den utan ABS.
    Är det bara jag som reagerar över att han inte ens försöker hålla upp hojen när han bromsar utan abs??
    Han viker styret och lägger sig direkt, men klippet är ju en propaganda FÖR ABS så det är väl meningen att det ska vara lite överdrivet.

    Jag är för ABS, men emot skrämselpropaganda.
    Senast redigerat av DaddyCool den 2011-06-28 klockan 08:38.

  7. #37
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Freda Visa inlägg
    Och panik? vad är det?
    Det blir du varse den dag älgtjuren kliver upp på vägen framför dig! Berättade om det i början på tråden. Då klipper du bara till på bromsen för allt vad du är värd. Reptilhjärnan slår till. Om det då är halt underlag så ligger du snart och kanar längs vägen...Det kallar jag panik!
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #38
    Hondamannen
    Gäst

    ABS eller inte

    Hej,

    Gjorde en sökning men jag hittade ingen tråd om detta.

    NI som har har abs-hojar, skulle ni kunna tänka er att byta ut er hoj mot en hoj utan abs eller är abs ett absolut krav från er sida?

    Mvh

    Hondamannen

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    148
    Jag har ABS (som går att stänga av) på min nya MC och var mycket skeptiskt till det i början. Men nu tycker jag att det är mycket bra tekniskt funktion - speciellt på grusvägar. Har läst i ngt. tidning att ABS skall vara obligatoriskt på alla nya MC från år 2015 (eller 2016?)

  10. #40
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Har haft ABS och tyckte det var kanon. Går det att välja så väljer jag ABS, men uppenbarligen, då jag nu kör utan, är det för mig inget ABSolut krav.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj
    Av Foosi i forum Off topic
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 18:59
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. Nej nu får det vara bra.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 10:44
  4. Det är bra att vara tydlig
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 20:53
  5. Inte lätt att vara kille!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •