Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Importhojar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38

    Importhojar

    Hej.

    Jag är på jakt efter en nyare hoj, min nuvarande är från -82.
    Vill inte lägga ut så mycket pengar så utbudet är inte direkt jättestort.
    Många hojar verkar ju vara hämtade från tyskland, är detta något som är någon nackdel?
    Jag har suttit och läst lite av importguiden, men i det prisläget jag rör mig i tror jag inte att det är någon vinstaffär och köpa någon själv där nere.

    Så är det något man bör tänka på om man ska köpa en sån båge?

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Beppe Visa inlägg
    Hej.

    Jag är på jakt efter en nyare hoj, min nuvarande är från -82.
    Vill inte lägga ut så mycket pengar så utbudet är inte direkt jättestort.
    Många hojar verkar ju vara hämtade från tyskland, är detta något som är någon nackdel?
    Jag har suttit och läst lite av importguiden, men i det prisläget jag rör mig i tror jag inte att det är någon vinstaffär och köpa någon själv där nere.

    Så är det något man bör tänka på om man ska köpa en sån båge?
    Möjligen att dom gått mycket på saltade vägar.
    Jan

  3. #3
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    På äldre hojar så tycker jag att man kan gå efter det allmänna och ett förväntat skick för åldern, jag tror inte heller att dom är sämre bara för att dom kommer från ett annat land.
    Jag både har och har haft ett par bilar från just Tyskland som inte varit sämre än likvärdiga Svenska.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  4. #4
    Jag har haft två importhojar tidigare en xv1100 och xvs1100. de hade gått väldigt lite och i mycket fint skick märkte inga problem med dem. Sedan att jag inte pratar tyska gjorde inget för dom kunde än då inte svara.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    tänkte mer på att de skulle vara skruvade mätare och liknande som folk brukar nämna i sammanhanget. Detta kanske är mer en skröna?

  6. #6
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av Beppe Visa inlägg
    tänkte mer på att de skulle vara skruvade mätare och liknande som folk brukar nämna i sammanhanget. Detta kanske är mer en skröna?
    Låt skicket avgöra är dom i bra skick och gått långt = välskött exemplar & Slitet skick, lågt miltal = Illa skött
    Jag tror att skruvade mätare finns i alla länder


    ,
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Två av mina tre senaste hojar har varit importer från Tyskland. Man får göra samma bedömning av hojens skick som alltid, kolla dokumentation av service etc. Ingen skillnad mot en "svensk" hoj. I Tyskland är man väl så noga med att serva och sköta om sina hojar som i Sverige.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Har haft en importhoj från England. Den var otroligt rostig. Hade stått ute i det engelska regnet året runt.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Hade en importerad Honda Dominator, som var importerad från Tyskland i delar. Här i Sverige fick hojen låna ramnumret från en hoj som demonterades.
    Om man bara kan kolla hojens bakgrund, så är det ingen fara med importer. Om man dock köper en offroadhoj från Tyskland, kan den ha gått hårt på deras vägar eftersom de knappast kan köra offroad som här.
    Köper du en importerad hoj utan papper så kan det bli problem att få in den i svenska registren.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •