Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: 95 oktan försvinner

  1. #21
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Bennie Bleking Visa inlägg
    Jag körde min Kawa med olika delar 95 och blyfritt.
    För priset skull.
    Ingen bränslehöjning märktes.
    Dock, när blandningen blev mer än 40% så blev den svårstartad vid kall väderlek.
    Körde några hundra mil men sen tröttnade jag på grund av
    att man fick starta tankningen två gånger. Lat? Jag? hehehe
    En ratt för blandning hade varit praktiskt. Standard på 5% så skulle man få vrida på %-halten som man ville. Efter avslutad tankning så ska det gå tillbaka till 5% för nästa kund.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Gjorde samma expriment som många andra har gjort, tankat i etanol i olika mängd för att se vad som händer om man inte gör några andra åtgärder. Testade naturligtvis i bilen för där gör det mindre om man råkar paja något.

    Gjorde samma iakttagelse som Bosse, bränsleförbrukningen ökade i samma grad som jag hällde i etanol = Det går åt 35% mer etanol än bensin. = knappt märkbart vid låga inblandningar men vid 50- 60 % en ganska stor förändring. Motorn gick "mjukare", alltså den var slöare än när den fick ren bensin.

    Jag kom fram till att det fanns ingen ekonomi att blanda i etanol om inte bensinpriset var 35% högre. Sen tillkommer besväret med att tanka dubbelt
    Ove

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag kom fram till att det fanns ingen ekonomi att blanda i etanol om inte bensinpriset var 35% högre. Sen tillkommer besväret med att tanka dubbelt
    Besväret med att tanka två gånger kan ju jag stå ut med om nu en inblandning på ca: 25% verkligen sänker förbrukningen som jag ju nu läst på internet att det ska göra. Sen har ju etanolen en renande effekt har jag för mig så att prova kan ju inte skada på en gammal Seat Toledo.

    Jag exprementerade med etanol för några år sedan på en fallfärdig Mazda 626 men jag minns inte riktigt hur det gick vad gällde den totala kostnaden per mil.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2011-03-20 klockan 12:35.

Liknande ämnen

  1. 95 el 98 oktan
    Av Krokmark i forum Veteran
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2014-10-17, 23:36
  2. 95 oktan
    Av xj84 i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-09-01, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •