Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: 95 oktan försvinner

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    95 oktan har en blandning med 5% etanol året runt sen flera år tillbaka.
    E10 borde rimligtvis vara 10% etanol och jag antar bensinbolagen kommer ta samma pris för den som gamla 95 så dem tjänar mera stålar då eftersom etanolen är billigare.

    Jag har sista 3 åren kört alla mina bilar med 50% 95okt och 50% E85 året runt utan att göra några förändringar i bränsle luftblandningen (mao så drar bilarna lika mycket bränsle som om man tankar 95)

    För visso är ingen av bilarna nyare än -95 det enda jag märkt är att om det är riktigt kallt så kan det ta lite längre tid och starta samt att det blir något slöare på full gas.

    Eftersom skillnaden nästan hela tiden varit nästan 4kr i pris och jag kör ganska mycket så har jag sparat ganska mycket, soppan blir ju 2kr billigare per liter.

    Och Nej en bil som körs med orginalinställningar drar inte mer per mil men max inblandningen som funkat för mig är 50/50, har provat upp till 60% inblandning av etanol men det funka inte.

    Och JA ientligen borde jag förändra bränsle/luft blandningen och då drar den mer, vad som händer när man gör som jag gjort så går motorn med för lite bränsle och om man hårdkör i det läget finns det risk för motorskador såsom brända ventiler, men det har funkat för mig iaf och jag har kört min ena bil ca 7500 mil utan att jag märkt något onormalt.

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Och Nej en bil som körs med orginalinställningar drar inte mer per mil men max inblandningen som funkat för mig är 50/50, har provat upp till 60% inblandning av etanol men det funka inte.
    Tillåt mig tvivla på att 50/50 inte gör att bilen drar mer bränsle. Om bara etanol i en bil ämnad för det drar 25% mer bränsle så borde rimligtvis en inblandning av 50% etanol dra mer bränsle.

    "Normalt drar bilen 25-30% mer etanol per mil jämfört med bensin. Om bilen inte självmant drar ca 30% mer bränsle på ren E85 (dvs om bilen går ojämt eller dåligt på ren E85) behöver den konverteras för att gå bra på E85."

    http://www.tankaetanol.nu/om_e85.html

    En kollega fick ju tänka om när jag sa att din corolla ska dra en dl mindre per mil.-Jag kör med 30% etanol och har gjort så i många år sa han. Någon vecka senare sa han att jag hade ju rätt. Då hade han slutat med etanolen och bränslekostnaden numera med enbart bensin är lägre trots att etanolen var billigare...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2011-03-19 klockan 13:17.

  3. #13
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Jag har också provat att köra med etanol inblandning och det lönade sig inte för den drog mer.

  4. #14
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Länk till Bike.

  5. #15
    Hur gör man om man bänkat hojen med luft och buller och 95 oktan. Måste man bänka om den och mappa om den för den nya soppan då? Eller är det försumbart?

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Tillåt mig tvivla på att 50/50 inte gör att bilen drar mer bränsle. Om bara etanol i en bil ämnad för det drar 25% mer bränsle så borde rimligtvis en inblandning av 50% etanol dra mer bränsle.

    "Normalt drar bilen 25-30% mer etanol per mil jämfört med bensin. Om bilen inte självmant drar ca 30% mer bränsle på ren E85 (dvs om bilen går ojämt eller dåligt på ren E85) behöver den konverteras för att gå bra på E85."
    Ja du Bosse du får tvivla hur mycket du vill.... som jag skrev tidigare (vet inte om du läste hela posten?) så har jag INTE gjort några förändringar i bränsle / luftblandningen!

    Vad jag tappar är några hästkrafter och det är försumbart.

    Jag har testat genom att tanka enbart 95 i 1 månad och tankar alltid fullt skriver upp hur många km mellan tankningarna och kommit fram till att min Chrysler Voyage med 3,3L motor drar ganska exakt 1,2 L / mil sedan under i stort sett samma förhållanden har jag blandat 50% E85 med 50% 95 och den drar fortfarande 1,2 L / mil.
    Det är naturligt vis möjligt att den drar marginellt mer låt säga 0,05 mer per mil om man gör en noggrannare test.

    Tankar jag MER än 50% E85 (som ju innehåller 15% bensin) så fungerar inte motorn tillfredställande längre så tankar man mer än 50% E85 så MÅSTE man ändra på blandningsförhållandena mellan bränsle och luft.

    Har man däremot en flexifuelbil så känner den av vilket blandningsförhållande du har på bränslet och anpassar sig därefter och då drar den mer bränsle när du blandar i E85.

    Betänk att de bilar jag kört är mer än 15 år gamla och som du kanske vet så drar de lite mera bränsle per mil en en ny bil och de flesta äldre bilar med sämre teknik går på en fetare bränsleblandning än vad de behöver därför att risken för motorskada blir större när du pressar motorn om du har en för tunn bränsle blandning.
    Jag är medveten om detta så jag kör ganska lugnt

    Vill inte på något sätt rekommendera nån annan att försöka detta men det ÄR faktum att det faktiskt fungerar. Jag har en bror som är MYCKET insatt i detta med E85 och han jobbar mycket med att bänka motorer mest för rally och race. Han har byggt om många till E85 då det går att få ut mera effekt med E85 + att det är mycket billigare än den bensin som rallyåkarna kör på... den kostar mer än 30:- / litern
    (Inga vanliga skogsmullar jag pratar om då utan elitåkarna) Fast med mer effekt följer ju då också att motorerna inte håller lika länge.

  7. #17
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Hur gör man om man bänkat hojen med luft och buller och 95 oktan. Måste man bänka om den och mappa om den för den nya soppan då? Eller är det försumbart?
    Tipps = plocka av bullret
    Jan

  8. #18
    Mc-Bosse
    Gäst
    Intressant:

    Enligt nedanstående sida så sänks förbrukningen vid maximalt 25% etanolinblandning. Vid högre andel etanol så ökar förbrukningen med 20%. Tål ju att testas på min gamla Seat Toledo med 25 000 mil på mätaren.

    Då ska ju E10 göra att alla bilar drar mindre bränsle...

    http://www.sparapengar.be/spartips/bensin.htm
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2011-03-19 klockan 23:09.

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    Ja du Bosse du får tvivla hur mycket du vill.... som jag skrev tidigare (vet inte om du läste hela posten?) så har jag INTE gjort några förändringar i bränsle / luftblandningen!
    Ja tvivlar gör jag fortsatt men ju mer jag läser på olika sidor så sänks visst förbrukningen vid lägre inblandning. Nu har du ju en rätt stor och extrem motor som ju inte är känd för att vara bränslesnål. 50% etanol i ditt fall påverkar väl inte en redan ganska hög förbrukning kan jag tänka mig.

  10. #20
    Jag körde min Kawa med olika delar 95 och blyfritt.
    För priset skull.
    Ingen bränslehöjning märktes.
    Dock, när blandningen blev mer än 40% så blev den svårstartad vid kall väderlek.
    Körde några hundra mil men sen tröttnade jag på grund av
    att man fick starta tankningen två gånger. Lat? Jag? hehehe

Liknande ämnen

  1. 95 el 98 oktan
    Av Krokmark i forum Veteran
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2014-10-17, 23:36
  2. 95 oktan
    Av xj84 i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-09-01, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •