Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 2-taktsbensin

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    9

    2-taktsbensin

    Jag har köpt en HVA model 27 - 50. Jag har inte börjat köra den än men undrar om man måste köra med "gammaldags" 2-taktsbensin. Kan man köra med alkylatbensin?
    Typ Aspen. eller ? Det är ju snällare mot mig o naturen även om det är dyrare.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag kör min Hva 256 -68 (2-taktare) på vanlig bensin men blandar i 2% olja för smörjningens skull.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av josa Visa inlägg
    Jag har köpt en HVA model 27 - 50. Jag har inte börjat köra den än men undrar om man måste köra med "gammaldags" 2-taktsbensin. Kan man köra med alkylatbensin?
    Typ Aspen. eller ? Det är ju snällare mot mig o naturen även om det är dyrare.
    Undrar om man inte körde med 4% i dom maskinerna. Det är klart - det har hänt en del med oljekvaliteer och sånt men lite extra 2-taktsolja skulle nog inte skada,
    Ove

  4. #4
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Undrar om man inte körde med 4% i dom maskinerna. Det är klart - det har hänt en del med oljekvaliteer och sånt men lite extra 2-taktsolja skulle nog inte skada,
    Jag körde min 256 på 4%, men jag bytte ju bestyckning i förgasaren att den varvade ut
    Jan

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo, oljorna har blivit bättre i dag.
    Jag har en 0,5-liters PET-flaska som jag gjort markeringar på för varje 5 liter bensin, den brukar jag fylla på med olja. Köper 4-litersdunkar från Biltema, mineraloljan (2T) är bra där.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •