Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 51

Ämne: Polis dömd för mc-jakt

  1. #11
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942

    Angry

    Vad fanns det för anledning att fly ? Jävla daltande med kriminella.....
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Om man får polisen bakom sig med blåljus så håller man undan och ev stannar för att ge fri väg. Är det man själv som är anledningen till blåljusen så har man ju då stannat. Hojåkaren får skylla sig själv! Bara försöka köra ifrån polisen är ju så patetiskt så det liknar ingenting.

    Sen gör ju polisen fel som ordervägrar.

  3. #13
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Polisen ska såklart jaga fortkörare. Men det finns något hos ordningsmakten som kallas för proportionalitetsprincipen. Dvs att man måste ställa gärningen mot konsekvenserna vid ett ingripande. En fortkörare kanske förtjänar några papp i böter, men kanske inte bör behöva riskera att plikta med sitt liv i en jakt. Samtidigt är jag kluven, då alla med vett och förstånd stannar på polismans tecken. Drägget som inte har vett att bry sig kanske förtjänar att ligga i en trälåda. Men vi ska också ha i åtanke att när hastigheterna i en jakt kommer upp i högre hastigheter så ökar risken markant för att tredje man ska drabbas. Jag skulle inte vilja vara den polisman som "hetsat" någon att köra ihjäl någon oskyldig.

    Däremot är jag för kraftigt höjda straff för de som försöker undfly polisen och som de facto åker fast. Straffsatserna för allvarliga trafikbrott är löjligt låga i Sverige. T.ex. ger rattfylleribrott oftast bara böter eller en månads fängelse. Vid upprepade rattfylleribrott kan det hända att någon domstol dömer till två (!) månaders fängelse. Löjeväckande.

  4. #14
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Polisen ska såklart jaga fortkörare. Men det finns något hos ordningsmakten som kallas för proportionalitetsprincipen. Dvs att man måste ställa gärningen mot konsekvenserna vid ett ingripande. En fortkörare kanske förtjänar några papp i böter, men kanske inte bör behöva riskera att plikta med sitt liv i en jakt. Samtidigt är jag kluven, då alla med vett och förstånd stannar på polismans tecken. Drägget som inte har vett att bry sig kanske förtjänar att ligga i en trälåda. Men vi ska också ha i åtanke att när hastigheterna i en jakt kommer upp i högre hastigheter så ökar risken markant för att tredje man ska drabbas. Jag skulle inte vilja vara den polisman som "hetsat" någon att köra ihjäl någon oskyldig.

    Däremot är jag för kraftigt höjda straff för de som försöker undfly polisen och som de facto åker fast. Straffsatserna för allvarliga trafikbrott är löjligt låga i Sverige. T.ex. ger rattfylleribrott oftast bara böter eller en månads fängelse. Vid upprepade rattfylleribrott kan det hända att någon domstol dömer till två (!) månaders fängelse. Löjeväckande.
    Helt rätt Jonas. Att inte stanna ska inte löna sig.... och polisen ska kunna stoppa dem på ett ''adekvat'' sätt så att det inte blir någon polisjakt som utsätter andra för fara. Om man sig in i leken ger så får man leken tåla !
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #15
    Det är väl riktigt som ni säger här, men polisen får inte genom sitt agerande riskera att någon annan kommer till skada. Att köra 213kmh är inte ansvarsfullt varken av polisen eller MCföraren. Jag anser att det var rätt att döma polisen för att han inte lyder order.
    Jan-Olov

  6. #16
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    De skulle ha stoppat honom i 2:a rondellen!
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Kan bara håll med. Skiter fullständigt i om fortköraren kör ihjäl sig men det stora problemet är ju att man genom en vansinnesjakt utsätter oskyldiga för livsfara och det anser jag att man aldrig kan låta ske.

    Så i samma ögonblick polisen ser att den misstänkte inte kommer att ge upp utan fara för andra så är det bara att avbryta.

    Tycker dessutom polismannen slipper för lindrigt undan.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    40
    Nu är det väl såhär att en polisjakt i Sverige inte får fullföljas om allmänheten utsätts för risk.
    Sett ur det perspektivet är väl en vettskrämd hojförare och en adrenalinpumpad polis i 213km/h
    värre än att släppa jakten och hoppas på att en luftburen enhet kan lokalisera objektet och spåra
    under säkrare förhållanden.

    Ursäktar en jakt, att polisbilen lr mcyklisten plöjjer igenom en mamma och barnvagn på ett övergångsställe?

    Tjänstefel så det skriker om det.

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja de hade väl killens reg nr? Allt på film och hans reg nr så hade killen nog klarat sig bättre om de släppt honom. Fast det är ju det, hur vet man att det är just ägaren som kört hojen? Jag tycker det ser ut som att de tränger killen redan i början av filmen i körfältet, killen blir arg och drar ifrån. Man vet inte vad som försiggått före trängningen i körfältet, borde väl finnas nån anledningen till den handlingen? Det hela är förstås onödigt, killen drog ifrån, körde över heldragna linjer etc, polisen skulle ha släppt av när ordern att släppa gavs. Hade mc-föraren istället stannat och polisen inte behövt jaga killen så hade böter och kanske indraget körkort varit bättre än de skador han fick. Och polisen hade förstås sluppit dagsböterna.

  10. #20
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Svårt det där, känner mig väldigt kluven i frågan. Kan inte tycka att det är bra att man kan få köra ifrån polisen om man inte vill stanna. Risken för tredje man finns ju alltid, så i praktiken skulle man inte få jaga någon som inte vill stanna. Oerhört frustrerande att vara polis. I USA har dom ett annat synsätt, där rammar dom motorcyklisten om han inte stannar självmant...
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Var fjärde polis-mc står still i Västra Götaland
    Av Danne i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 22:24
  2. MC-polis i olycka
    Av Boven i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 11:51
  3. Polis hotade körkortsinspektör
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 11:51
  4. MC-polis jagade 15-åring på cross?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •