Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 51

Ämne: Polis dömd för mc-jakt

  1. #41
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    De gånger som polisen kritiserats hårt är just när de jagat någon i för höga hastigheter i tättbebyggt område. Detta är heller inget unikt för Sverige. I de flesta länder stoppar ledningscentalerna jakten när det börjar anses för farligt för allmänheten. Även i många av USA´s stater. Tyvärr finns enskilda polismän som därför rapporterar att jakten går betydligt långsammare än vad den egentligen gör bara för att få fortsätta jakten och för att få utlopp för sitt adrenalin. För det finns inget som är häftigare än en riktigt frän polisjakt. Har full förståelse för det, men de ska vara profesionella och kunna veta när nog är nog. Och framför allt ska de kunna ta order från ett högre befäl.

  2. #42
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Tycker det gick rätt lugnt till tills polisen började hetsa honom och t.o.m försökte putta honom av vägen.

    Vi får dock betänka att det var en civil polisbil utan sirener.
    Det är ju inte ens säkert att mc-föraren visste att det var poliser?

    Har själv massor av ggr råkat ut för bilister som ligger upp i r**ven på en.
    Antingen gasar man eller försöker man att ta sig ur situationen på annat sätt.

    Jag tycker för övrigt att det var rätt svagt av mc-föraren att inte hänga av dem på ett
    tidigt stadium.

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Allt kan diskuteras på olika sätt,här finns nästan lika många åsikter som folk.Att hänga av polisen är långt ifrån alla som klarar av.Dom är stenhårt utbildade att hantera sina fordon i alla möjliga situationer.Det är som att försöka vinna över en proffsförare på tävlingsbana dvs man skulle inte haft en chans.Oftast de gånger detta lyckas har den jagade tagit sådana idiotrisker + haft turen att klara sig genom rödljus och trafikerade korsningar helskinnad.Har man ett sånt körsätt att man struntar i rödljus och andra faror när man blir jagad så smäller man till sist ändå,och då har man ju ändå förlorat kampen mot rättvisan.Det är lätt att vara kaxig när man inte är i situationen själv.Sen handlar det ju inte om att det är dåligt att inte klara av att hänga av polisen mc föraren skulle över huvud taget inte ens försökt sig på detta.För att man anser sig vara bättre än alla andra och köra bättre än alla andra betyder INTE att man ska göra detta i verkligheten och detta anser jag vara tecken på mental begränsning hos mc föraren.Han fattades nog mer än en läsk i sin back kan jag tänka.

  4. #44
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Lite märkligt, borde man inte på alla sätt uppmärksamma omgivning på vad som är på gång? Vägran att lyda order vägdes väl in i polisens straff? Känns som att en del gick lite fel i det här fallet...
    Absolut. Blåljus säkerställer, iallafall till stor del, att allmänheten varnas och kan ta flytta på sig eller hålla sig undan. Ponera scenariot att polisen kör i 200 km/h och stänger av blåljusen men fortsätter i samma hastighet och ett barn längre fram cyklar ut på vägen... det kan sluta väldigt illa.

  5. #45
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Har nu sett hela Youtube filmen, och för mig verkar det som polisen redan innan jakten missbrukar sin ställning som poliser. Tycker att motorcyklisten, som inte har svenskt ursprung, också begår en felaktighet som inte stannar. Men man kan ju bara spekulera i vad motorcyklisten verkligen tänker då polisen, som verkar köra i civil bil, gör där de kör så nära bakom honom.
    Situationen kan faktiskt ha missupfattats av motorcyklisten.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  6. #46
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Har nu sett hela Youtube filmen, och för mig verkar det som polisen redan innan jakten missbrukar sin ställning som poliser. Tycker att motorcyklisten, som inte har svenskt ursprung, också begår en felaktighet som inte stannar. Men man kan ju bara spekulera i vad motorcyklisten verkligen tänker då polisen, som verkar köra i civil bil, gör där de kör så nära bakom honom.
    Situationen kan faktiskt ha missupfattats av motorcyklisten.




    Håller med dig,man vart nog skraj,om det kan vara någon som är ute efter hojen.Blåljus och sirener ska det vara annars tolkar man dom som vanliga bilister.Skulle själv bli vansinnig om någon prejade mig på detta vis,och hade man sett att det varit poliser,och då hade man ju stannat och då hade dom nog fått höra,idioter.Det är ju vansinnigt att köra så där med hojen med.Finns mycket rötägg bland poliserna med,dom har man ju stött på många gånger efter vägen,och det får dom ju höra med.Men dom flesta är ju bra.

  7. #47
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vet vi att polisen i bilen inte på något sätt klargjorde att han var just polis? När jag ser dom här i Stockholm har dom oftast en blåljuslampa som dom sätter upp på taket och/ eller ett blixtrande ljus i fronten på bilen. Går inte att missa, om man har dom bakom sig. Kan inte tro annat än att de markerade på liknande sätt här. Om han inte gjorde det kommer naturligtvis saken i ett annat läge. Vi får anta att domstolen gjort en helhetsbedömning av situationen när de kommit fram till sitt beslut.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #48
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Har nu sett hela Youtube filmen, och för mig verkar det som polisen redan innan jakten missbrukar sin ställning som poliser.
    Framgår väll inte vart polisen var på väg när filmen börjar. mc:n kanske buskörde även när dom inte hade polisbilar efter sej och fått någon att klaga...

  9. #49
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    Framgår väll inte vart polisen var på väg när filmen börjar. mc:n kanske buskörde även när dom inte hade polisbilar efter sej och fått någon att klaga...
    Hade också den tanken att det kanske var något som föregått det vi fick se. Verkar väldigt konstigt om polisen bara börjar lägga sig väldigt nära, tränga etc. i avsikt att provocera någon att köra för fort....
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #50
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Hmm.
    Svårt att säga vad som är rätt och fel här men det är upp till domstolen. Vill vi ändra lagar här i Sverige har vi all möjlighet att arbeta för det på politisk nivå. Killen som körde hojen kommer nog inte heller undan. Domstolen kommer att bedöma var fall för sig själv.

    Generellt tycker jag
    - De flesta poliser gör ett förbannat bra jobb. (alla gånger jag haft med poliser att göra så har jag blivit trevligt bemött och proffsigt hjälpt)
    - Det måste vara ok att göra fel på jobbet (och även på andra ställen) så länge man lär sig och bättrar sig. De flesta har gjort fel på jobbet och det skulle vara fel om man bara hade en chans. (jag skulle troligen fått sparken för länge sedan)
    - Det är dumt att vara medveten dum.

Liknande ämnen

  1. Var fjärde polis-mc står still i Västra Götaland
    Av Danne i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 22:24
  2. MC-polis i olycka
    Av Boven i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 11:51
  3. Polis hotade körkortsinspektör
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 11:51
  4. MC-polis jagade 15-åring på cross?
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •