Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 69

Ämne: Första gången på en mc idag

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Här hemma vet de att det övas mycket på kvällarna på en viss parkering, hellre där än fler ställen att hålla reda på verkar de tänka. Butikerna har inget emot det heller för det håller tjuvar borta.

  2. #12
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    jag åkte till den plats där även uppkörningen håller till och det är en vägbit i närheten av flygplatsen som bara är några 100 meter och sen slutar. var alltid nån där när man var där och övade...

  3. #13
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    En annan sak att tillägga var att krypbanan lutade både på längden och bredden, plus att det var ett par "hål" man var tvungen att köra över. Detta måste ju försvåra det hela. Hoppas det är bättre underlag vid den andra trafikskolan där jag börjar vecka 14.

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    En annan sak att tillägga var att krypbanan lutade både på längden och bredden, plus att det var ett par "hål" man var tvungen att köra över. Detta måste ju försvåra det hela. Hoppas det är bättre underlag vid den andra trafikskolan där jag börjar vecka 14.
    Fixar du det på det stället så kommer det gå galant på plan slät mark sen!
    Låter som ett bra ställe att öva på.

  5. #15
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Jag har ju en hoj som står och väntar på mig. Har tänkt flera gånger att försöka slänga upp den på ett släp eller liknande och ta mig iväg till något ställe och öva, men det är ju inte heller tillåtet egentligen. Frågan är hur elak farbror polisen kan vara?
    vet en snubbe som tog sig en tur på sin hoj dagen innan uppkörningen och polisen stoppade honom och så fick han vänta i tre år innan ny uppkörning, så jag skulle ju säga att det inte är värt chansen att köra själv utan godkänd handledare.

    Och ja, det är frustrerande och jättesvårt att krypköra i den hastigheten som de kräver på körskolan, men när du väl fixar det så fixar du i princip allt! Ge det några gånger så kommer det gå bättre och bättre efter hand, och glöm inte att alltidha blicken långt fram. Titta aldrig ner, då sätter du ner fötterna direkt.

  6. #16
    Medlem Carinas avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Backaryd,Ronneby
    Inlägg
    43
    Det är bara o kämpa på så fixar du det Min körlärare sa alltid "Du kommer dit du tittar".Det upptäckte man ganska snabbt.Tittade man i marken när man skulle bromsa tex. så nog låg man där. Gjorde detta en gång sen förstod jag vad han menade. Krypkörning är lite tuff, men träna o träna så fixar du det galant sen. Lycka till med körningarna

  7. #17
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av sally101 Visa inlägg
    vet en snubbe som tog sig en tur på sin hoj dagen innan uppkörningen och polisen stoppade honom och så fick han vänta i tre år innan ny uppkörning, så jag skulle ju säga att det inte är värt chansen att köra själv utan godkänd handledare.

    Och ja, det är frustrerande och jättesvårt att krypköra i den hastigheten som de kräver på körskolan, men när du väl fixar det så fixar du i princip allt! Ge det några gånger så kommer det gå bättre och bättre efter hand, och glöm inte att alltidha blicken långt fram. Titta aldrig ner, då sätter du ner fötterna direkt.
    Är ju en sak att ut och köra i trafik själv utan körkort. Men att lasta upp hojen på ett släp och köra den till en ödslig plats för att träna krypkörning. Tror ni det finns någon polis som inte skulle se mellan fingrarna vid ett sånt tillfälle?

  8. #18
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    En annan sak att tillägga var att krypbanan lutade både på längden och bredden, plus att det var ett par "hål" man var tvungen att köra över. Detta måste ju försvåra det hela. Hoppas det är bättre underlag vid den andra trafikskolan där jag börjar vecka 14.
    Jag tycker det låter som en bra utmaning. Jag fick krypköra på en bulig gräsplätt med hål i först för att få upp balansen och känslan. När jag grejade den krypkörningen där, på den buliga gräsplätten som lutade hit och dit så kom den plana delen med konorna sen. Då blev det mycket lättare.

    Hemma hos salige svärfar fanns bakom huset en grusplan, också ojämn och bulig samt en grushög som jag körde över mitt i vändningen, där övade jag många gånger just för att få in balans och känsla för hur hojen beter sig. Jag tycker du ska öva på den buliga delen, det ger mer än du tror.

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Är ju en sak att ut och köra i trafik själv utan körkort. Men att lasta upp hojen på ett släp och köra den till en ödslig plats för att träna krypkörning. Tror ni det finns någon polis som inte skulle se mellan fingrarna vid ett sånt tillfälle?
    Jag tror de uppskattar att du tar hojen på släp och övar på en plats där inga andra trafikanter finns (gärna inhägnat område om det finns) framför att du kör dit hojen.

  10. #20
    jag ville köra premiärturen idag efter jobbet men dessa planer grusades rejält redan igår då det föll ett ymningt snöfall i trakterna. Idag är marken åter vit....
    Typsikt, det var ju plusgrader, barmark och solsken flera dagar i rad.

Liknande ämnen

  1. Hjälp, ska sälja ett fordon för första gången!
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 12:08
  2. Sista gången för i år
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 18:12
  3. Första gången i grupp.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 19:37
  4. Första lektionen idag..
    Av Enmadeleine i forum MC-kort
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 12:40
  5. Första gången i trafik med hoj
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 06:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •