Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 61 till 69 av 69

Ämne: Första gången på en mc idag

  1. #61
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag tycker nästan synd om de som aldrig kört moppe och skall börja träna för mc-kortet. Vi andra har ju en jäkla massa rutin bakom oss, men det brukar ju gå bra ändå.
    Jag fick ju mc-kortet på köpet som tur var när jag tog bil- kortet. Åkte mc i början innan det blev bilköp. Började förresten att köra mc som 12-åring på en Husqvarna Rödmyra med växelspak på tanken. Sedan blev det ju som vanligt med trimmade moppar.

  2. #62
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    hej hej!
    Vi har alla känt att krypkörningen är svår.
    I trafikkörningen tror jag du kommer att ha mycket tillbaka pga att du är yrkestrafikant. Därför är det bra att du tränar mer på manöverbana och krypkörning.

    Man ska öva där det behövs mest och 1300 kr är dyrt men åt andra sidan går utveckligen snabbare med trafiklärarna. De är verkligen proffs på vad de gör och ser vad man gör rätt och fel.

    ''Mitt kort kostade ganska mycket pga att jag endast körde med trafikskolan. Men jag har aldrig ångrat kortet eller kostnaden.

    Mycket lycka i körningen!

  3. #63
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag tycker nästan synd om de som aldrig kört moppe och skall börja träna för mc-kortet. Vi andra har ju en jäkla massa rutin bakom oss, men det brukar ju gå bra ändå.
    Jag fick ju mc-kortet på köpet som tur var när jag tog bil- kortet. Åkte mc i början innan det blev bilköp. Började förresten att köra mc som 12-åring på en Husqvarna Rödmyra med växelspak på tanken. Sedan blev det ju som vanligt med trimmade moppar.
    Håller med dig,har man börjat i tid i ung ålder då har man lärt sig mycket,och betyder ju även man har intresse.Tyvärr så är det så att man är väldigt sårbar och farlig i trafiken,men gäller kanske inte alla,vissa har ju anlag och sedan finns det dom som aldrig lär sig.Det ser man ju dagligen i biltrafiken,dom som haft körkort i 30år men aldrig lär sig köra.
    Senast redigerat av engström67 den 2011-07-12 klockan 14:22.

  4. #64
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Själv tog jag första lektionen igår, har inte kört något privat innan.
    Det var otroligt kul och jag upplevde det också som svårt med krypkörningen, men det är väl bara att öva upp balansen och jobba bättre med kopplingen. Fick köra en del bromsning från 50 och även från 70.
    Körde bara en timme så det gick fort, ville köra mera direkt efteråt.

    Min spontana tanke efteråt var: köra tung hoj var som att köra moppe fast den vägde mera och gick betydligt fortare.
    Hoppas att jag hinner fixa detta innan vintern, annars blir det nästa år.
    Efter gårdagen är jag helt övertygad om att detta skall jag skaffa!

  5. #65
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Välkommen i gänget, glennevert!

  6. #66
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Ja idag hade jag min första övningskörningslektion.

    Fick börja med att känna lite på hojen, köra runt lite, växla, bromsa......vilket gick utan några som helst problem. Kände faktiskt att jag hade full kontroll.....TILLS krypkörningen började.

    Jag hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle vara så fruktansvärt svårt! Låg man i 4-5km i timmen så var det inga större problem, men man skall tydligen köra i max 3km i timmen och då vart det fötter nere på både höger och vänster sida titt som tätt.

    Just nu känns det lite hopplöst.....men jag hoppas att även jag kan bli bättre med övning och åter övning.

    Jag höll på i 1,5 timma viket kändes som 15 minuter, 1350:-, och det känns som det kommer krävas många många timmar innan det sitter som det skall.

    Någon annan som känner igen sig? kändes det helt hopplöst i början för er också?

    /Niklas
    1350:- för 1,5 timme !?, då skulle jag haft trafikskolans mc med mig hem när kortet var färdigt.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2011-08-17 klockan 07:34.

  7. #67
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jo, krypkörningen är inte lätt, det där känner jag igen. Men du, prova att titta långt bort
    Detta funkade jättebra för mig när jag tog kort för 11 år sedan, titta långt bort så blir det inte så vingligt.

    Lycka till i fortsättningen. Men det kostar pengar framförallt om man inte har någon att träna med

  8. #68
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    1350:- för 1,5 timme !?, då skulle jag haft trafikskolans mc med mig hem när kortet var färdigt.
    HAHA det kostar att ligga på topp

  9. #69
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    När man läser om de som tar körkort, undrar jag ibland om det är likställigt med utbildning till astronaut ....verkar vara så h-e mycket moment.
    Men Fugelsang tappade ju bort en skiftnyckel i rymden, så alla är ju inte perfekta oavsett utbildningsnivå!

Liknande ämnen

  1. Hjälp, ska sälja ett fordon för första gången!
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 12:08
  2. Sista gången för i år
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 18:12
  3. Första gången i grupp.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 19:37
  4. Första lektionen idag..
    Av Enmadeleine i forum MC-kort
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 12:40
  5. Första gången i trafik med hoj
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 06:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •