Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 69

Ämne: Första gången på en mc idag

  1. #1
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355

    Första gången på en mc idag

    Ja idag hade jag min första övningskörningslektion.

    Fick börja med att känna lite på hojen, köra runt lite, växla, bromsa......vilket gick utan några som helst problem. Kände faktiskt att jag hade full kontroll.....TILLS krypkörningen började.

    Jag hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle vara så fruktansvärt svårt! Låg man i 4-5km i timmen så var det inga större problem, men man skall tydligen köra i max 3km i timmen och då vart det fötter nere på både höger och vänster sida titt som tätt.

    Just nu känns det lite hopplöst.....men jag hoppas att även jag kan bli bättre med övning och åter övning.

    Jag höll på i 1,5 timma viket kändes som 15 minuter, 1350:-, och det känns som det kommer krävas många många timmar innan det sitter som det skall.

    Någon annan som känner igen sig? kändes det helt hopplöst i början för er också?

    /Niklas

  2. #2
    Så skoj! Jo, de var svårt. Och ändå tror jag det var lättare lågfartsbana på 70-talet än det är nu. Kan du öva nåt privat oxå?
    Lycka till med körkortet!

  3. #3
    Medlem Grevens avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Skoj att du fått köra hoj! Jag kände inte att det var hopplöst, snarare att det här kommer nog vara det svåraste momentet i min övningskörning. Min lärare satte 7km/h som maxgräns på krypkörningen, iaf första lektionen. Men övning ger färdighet, skulle vart riktigt förvånad om du inte hade problem med krypet första gången.

    Blev det nån trafikkörning då?

  4. #4
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    3km/h lät inte snabbt. min lärare sa att det är inte hastigheten som är viktigast när man krypkör utan att man har kontroll vilket är det som kommer att krävas på uppkörningen.
    jag tycker också att det var det svåraste momentet när man var ute och skulle prova men efter några timmar hemma på parkeringen så började det sitta mer och mer.

  5. #5
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Nej ingen trafik på dom 2 första körningarna, men det är jag inte det minsta nervös över. Har vart yrkeschaufför i 15år, både personbil och lastbil.

    7km?? då hade det inte vart några problem alls! Jag testade några gånger att ligga i 4-5km/h och då gick det som en dans, men då sa han att det gick för fort.

    Har ingen möjlighet alls att träna privat tyvärr.....hade ju vart guld värt annars! Hade ju lätt kunnat fått ihop 15 timmars övning under en helg t.e.x, vilket skulle kosta 13500:- på skolan då.....sjuka pengar...

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo, krypkörningen är inte lätt, det där känner jag igen. Men du, prova att titta långt bort, gissar att du tittat för nära hojen när du skulle krypköra och då kan det bli vingligt. Aah minns med varm nostalgi hur man slet med krypkörningen och svor. Kämpa på, ge inte upp så grejar du det.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Ja idag hade jag min första övningskörningslektion.

    Fick börja med att känna lite på hojen, köra runt lite, växla, bromsa......vilket gick utan några som helst problem. Kände faktiskt att jag hade full kontroll.....TILLS krypkörningen började.


    Någon annan som känner igen sig? kändes det helt hopplöst i början för er också?

    /Niklas

    Jodå känner igen det där, jag hade det rejält vingligt förra våren dom första gångerna.
    Det gäller att våga lyfta blicken, men det är lättare sagt än gjort i början.

    Mycket träning är det som gäller, gärna med någon erfaren vid sidan av som kan coacha lite.

    Lycka till!

  8. #8
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    låg nog närmare 4-5km/h än 3km/h på min uppkörning i alla fall..

    jag höjde min studiemotivation genom att köpa en cykel innan jag äns fått körkortstillståndet klart. sen så var det bara krypkörning, högfartsbanan, lågfartsbana och bromsning som jag kunde öva på eftersom jag inte hade någon att köra med men det var värt mycket (fick hjälp av en kompis att transportera cykeln till lämpligt ställe)

  9. #9
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Övning ger färdighet men det kan krävas många många timmar.
    Fundera om det inte lönar sig att köpa en övningshoj för att sedan sälja för ungefär samma summa.

    Det var så jag gjorde. Tog fram miniräknaren och räknade på vad det skulle kosta för frun och mig bara att hyra hoj till uppkörning. Kalkylerade med minst en kugg och köpte sedan en ren övnings hoj.

    Även om du inte har möjlighet att öva trafik så kan du smita ut på en parkeringsplats och köra lite lågfart/högfartsövningar så lär du ändå gå med vinst.

  10. #10
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Jag har ju en hoj som står och väntar på mig. Har tänkt flera gånger att försöka slänga upp den på ett släp eller liknande och ta mig iväg till något ställe och öva, men det är ju inte heller tillåtet egentligen. Frågan är hur elak farbror polisen kan vara?

Liknande ämnen

  1. Hjälp, ska sälja ett fordon för första gången!
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 12:08
  2. Sista gången för i år
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 18:12
  3. Första gången i grupp.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 19:37
  4. Första lektionen idag..
    Av Enmadeleine i forum MC-kort
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 12:40
  5. Första gången i trafik med hoj
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 06:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •