Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 69

Ämne: Första gången på en mc idag

  1. #41
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Vad är det man gör på "krypkörningen", manövrerar mellan koner eller?
    Ja, slalom mellan fyra koner, vända och slalom tillbaka. finns dock en bana till som ser helt annorlunda ut, men den är inte lika vanlig.

  2. #42
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Vad är det man gör på "krypkörningen", manövrerar mellan koner eller?
    titta på alt. 1 http://www.youtube.com/watch?v=IB7NQcw6GMcoch alt. 2 http://www.youtube.com/watch?v=pxdBK9w5Sxk
    Senast redigerat av sally101 den 2011-03-26 klockan 18:24.

  3. #43
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ah minnen. Jag fick alt 1 första uppkörningen. Andra gången jag kom tillbaka fick jag köra alt 2, den satt som tåget, kröp ruskigt långsamt och kontrollerat den gången. Skulle bara ha kortet och aldrig komma tillbaka igen hade jag bestämt mig för, så var det. Vid alt 1 får man börja med att leda in cykeln i en slags T-korsning (fram, räta upp och backa bakåt), det visade inte filmen. Kanske borttaget moment?

  4. #44
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kul att se de olika alternativen. Ser inte alltför omöjligt ut att klara. Skulle det vara något svårt moment att stanna och starta mellan konerna? Förstår inte riktigt vad man vill testa där?
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #45
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Vid alt 1 får man börja med att leda in cykeln i en slags T-korsning (fram, räta upp och backa bakåt), det visade inte filmen. Kanske borttaget moment?
    Nejdå, det är kvar, för båda alternativen. Först ställa upp - säkerhetskontroll - leda hojen in i T:et och svänga antingen höger eller vänster - backa till rätt utgångsposition - sen manöverbana

    Och anledningen till stoppen är en bra fråga, men jag fick lära mig att jag skulle stå relativt rakt mellan konerna och inte alls så snett som i filmen.

    Själv fick jag alt 1 båda gångerna.

  6. #46
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    Ah, minnen!
    Trots att det nu är fyra år sedan så minns jag dessa krypkörningsövningar... Det tog tid för mig att lära mig, balansen är väl inte den bästa... Jag gick på körskola, men passade på att träna på alla grusplaner i närområdet som jag kunde hitta. Hade lite tur, eftersom det byggdes en ny väg i närheten, och där passade jag på att köra. Åtta på åtta på åtta i grus, singel, stenkross, asfalt. Men, det hjälpte och vid uppkörningen fick jag mycket beröm för min säkerhet och kontroll av hojen.

    Snart är det dags för avrostning och då blir det till att prova på krypkörningen igen. Brukar behöva ett eller två försök innan det sitter till 100%. Vilket får mig att inse att det här med avrostning inte är så dumt.

  7. #47
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av sally101 Visa inlägg
    men jag fick lära mig att jag skulle stå relativt rakt mellan konerna och inte alls så snett som i filmen.
    Samma här, stå rakt mellan konerna, fullt styrutslag vid start och sen krypa iväg.

  8. #48
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    där jag körde upp så var det betydligt smalare känns det som så jag kunde inte ta ut vändningen lika mycket som i filmen. Och så var inte asfalten plan utan sluttade lite mot kanterna vilket inte häller hällpte, men det gick ju bra på både alternativ 1 som jag hade på första uppkörningen och alternativ 2 som jag hade på andra och inte hade övat en enda gång på.

  9. #49
    Medlem MrFlukes avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    69
    Tog lappen i höstas som många andra

    Den krypbanan där man ska stanna mellan koner testar förmågan att stanna kontrollerat på bestämd plats eller nåt sånt där, lyssnade inte helt och hållet på lektionen när vi var vid banan. Nästan ingen som får köra den.

    Inför uppkörningen senare så glöm inte att plugga lite MC kontroll. Visserligen inte speciellt svårt moment. Men det finns folk som kuggar på det tydligen. Dessutom lär er knalla omkring med eran motorcykel, både frammåt och bakåt. Det är lite knöligare än man kan tro, när jag körde upp snackade jag med uppkörningskillen samtidigt som jag gick bakåt, finns visst folk som droppar hojen i asfalten när dom backar hehe. Man vrider på styret utan att ha koll på bakdelen och så böjer sig skiten och down it goes. Småsaker men kan vara viktiga

    Kommer fortfarande ihåg min uppkörning in i minsta detalj En av dom bättre dagarna i mitt liv, när man fick kliva på skurken och åka därifrån helt själv. Helt jäkla underbart.

  10. #50
    Medlem stakamts avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    10
    Yes! Nu är jag av med min mc-oskuld

    Nu var det första gången någonsin som jag körde, och det gick över förväntan!
    Jag körde i nästan tre timmar, och det var mycket mycket roligare än jag hade föreställt mig. Balansen gick bra, någonting som alla varnat mig för. Dock hade jag problem med gasen. Gasade alldeles för mycket ibland. Jag var verkligen inte beredd på att den skulle vara så känslig, men det är väl någonting som kommer med tiden. Sedan gick det mycket bättre att hitta dragläge när jag slutade kolla på varvräknaren. Pappa sa det att det hela egentligen handlar om känsla. Så några försök senare gick det galant. Tyvärr spände jag mig så himla mycket att jag fram mot slutet blev otroligt trött och var då nära att tappa cykeln, två gånger! Men som tur var så fick jag upp den varje gång utan någon repa, men kände att det var dags att ge sig för dagen. Nu har jag en himla träningsvärk och ett stooooort flin på läpparna varje gång jag tänker på mitt mål. Jag hade tur med, då min syster kom förbi med kameran och tog ett kort. Så nu har jag ett minne från min första gång!

    Kontentan är: JAG VILL ÅKA MEEEER!!!

Liknande ämnen

  1. Hjälp, ska sälja ett fordon för första gången!
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 12:08
  2. Sista gången för i år
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 18:12
  3. Första gången i grupp.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 19:37
  4. Första lektionen idag..
    Av Enmadeleine i forum MC-kort
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 12:40
  5. Första gången i trafik med hoj
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 06:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •