Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 69

Ämne: Första gången på en mc idag

  1. #31
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Håller tummarna!!! Det går säker bra, egentligen samma princip som att cykla, rida häst, paddla kanot, åka skridskor, segla båt, isjakt etc. etc, = man kommer dit man tittar. Kollar man i backen/plurret så hamnar man där förr eller senare....

    Körde ganska mycket med släpande fötter/fot förra året-särskilt mellan köerna.
    Mera träning, träning och åter träning.....en del av det härliga med mc-åkningen, de små stegen som leder ut på det stora äventyret....

  2. #32
    Medlem stakamts avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    10
    Ja jag tror också det kommer gå bra. Det gäller bara att traggla så mycket jag bara kan. Det känns bra att jag kan öva just de långsamma manövrarna hemma hos pappa, så jag förhoppningsvis inte behöver ta fullt lika många lektioner. Det enda är att jag behöver jobba på mitt tålamod. Minns när jag skulle ta kortet för bil, och tjena vad arg jag blev när det inte gick som jag ville! Haha! Jag förstår dock nu att jag inte kan allt med en gång. Gäller att jag inte fokuserar bara på målet, utan lär mig att njuta av upplevelsen på vägen dit med.

  3. #33
    Förutom att hålla blicken dit man ska så kan man även hoppa fram närmre tanken och sätta ner främre delen av foten på fotpinnarna, dvs framför hålfoten. På så sätt får man bättre balans.
    När du känner att det blir svajigt kan du även trycka ifrån med foten på andra sidan. Dvs börjar det luta lite åt vänster så trycker du ifrån med foten åt höger, så rätar cykeln upp sig. Du måste trycka rätt mycket dock, så tro inte att det bara är som pedaler man trycker på, utan då måste lägga vikt på fotpinnen.

  4. #34
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301

    Thumbs up

    Tack för det nyttiga tipset "blinken".

    Hämtar ut hojen nu på tisdag.....fixad och klar........

  5. #35
    Medlem stakamts avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av blinken Visa inlägg
    Förutom att hålla blicken dit man ska så kan man även hoppa fram närmre tanken och sätta ner främre delen av foten på fotpinnarna, dvs framför hålfoten. På så sätt får man bättre balans.
    När du känner att det blir svajigt kan du även trycka ifrån med foten på andra sidan. Dvs börjar det luta lite åt vänster så trycker du ifrån med foten åt höger, så rätar cykeln upp sig. Du måste trycka rätt mycket dock, så tro inte att det bara är som pedaler man trycker på, utan då måste lägga vikt på fotpinnen.
    Okej, tack! Görbra tips. Det ska jag minnas i morgon. Jag tackar och bockar

  6. #36
    Medlem MrFlukes avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    69
    När du blir lite varm i kläderna så försök att utmana dig själv, kör långsammare, vad händer om du får kärringstopp, stå still, puttra iväg och stå still igen använd kopplingen och bromsarna lek med dragläget osv. Finns "miljoner" saker att leka med. Ju mer du plöjer desto färre lektioner. Tvinga dig att köra med fullt styrutslag, försök hitta balansen när du gör det. (var beredd på att sätta ner fötterna fort som f*n
    Det är alltid skitroligt att åka hoj! Oavsett om du kör själv på nån enslig plats, körlektioner eller på en uppkörning och inte minst när du väl fixat lappen.
    Finns inga anledningar att bli nervös de bar å åk!

  7. #37
    Medlem stakamts avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    10
    Tjena vad många bra tips jag får! Men all hjälp är mer än välkommen så...

    Ska absolut testa på det du säger, MrFluke. Kanske inte i morrn då, men så snart som möjligt Just det med fullt styrutslag känns lite obehagligt, men ack så nödvändigt att lära sig... Himla tur att cykeln är ganska låg så jag får i hela fotsulorna då. Känns mycket tryggare då.

    Ju närmare det kommer och ju mer jag tänker på det, desto mer fjärilar får jag i magen och vill börja köra! Jag har drömt om det i sex år, så det är på sätt och vis svårt att förstå fullt ut att det är på g. Men yeah vad nice det blir när kortet är i hamn!!

  8. #38
    Citat Ursprungligen postat av stakamt Visa inlägg
    Men yeah vad nice det blir när kortet är i hamn!!
    Yes - det är riktigt nice.
    Tog mitt i höstas, skön känsla när man vart godkänd på uppkörningen!

    Lycka till!!!!!!

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    Tog mitt kort i höstas. Jag körde allt privat, och det gick ju vägen det med.

    Men angående krypkörning så var det den som satte stopp för mig första försöket.
    Han som var ansvarig för provet tyckte att jag gjorde det alldeles för svårt för mig själv, då jag körde "överdrivet sakta" så det där med att hålla 3 km/h tror jag knappast är något som man måste klara av på uppkörningen.

  10. #40
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vad är det man gör på "krypkörningen", manövrerar mellan koner eller?
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Hjälp, ska sälja ett fordon för första gången!
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 12:08
  2. Sista gången för i år
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 18:12
  3. Första gången i grupp.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 19:37
  4. Första lektionen idag..
    Av Enmadeleine i forum MC-kort
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 12:40
  5. Första gången i trafik med hoj
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 06:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •