Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Ultimata tråden om absolut ingenting

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Thumbs up Ultimata tråden om absolut ingenting

    Tråden där man får följa med mig i alltings motgångar och även medgångar, krångel, saker jag inte begriper… Ja vad tusan babblar jag om egentligen?

    Jo: idag kom handboken till Yamahan! Så jag startar en tråd där jag kommer fylla på vartefter nåt händer med både motor och bok. Boken är här så det börjar vi med. Satt och bläddrade i den i dag en stund, verkar vara en hyfsat bra handbok. Där verkar allt stå, växellåda i sprängskiss, motorgrejer och detaljer (och så rent allting ser ut på bilderna?), vad man kan göra med motorn fortfarande i ramen och vad man inte kan göra (alltså det övriga som inte står i listan som man kan göra med motorn kvar i ramen givetvis).

    Puh, satt också och funderade på vad jag gett mig in på… En hel motor som ska isär och ihop sen. Jag hoppas att grejerna får ligga kvar där jag lagt dem för jag vill ha ett system. Den första delen som tas loss ska ligga till vänster, nästa del till höger om den och så vidare. Så är det enklare att sätta hop allt sen i omvänd riktning/ordning. =)

    Det var samma sak när jag pillade loss allt från en k-pist, allt låg i en speciell ordning att jag i mörker kunde ta isär och sätta ihop den. Fast Jockes bränslepump låg i en salig hög förstås… Begriper inte att jag fick ihop den utan skiss eller beskrivning. Men klarade jag sätta ihop den så borde jag nog greja det här också, med hjälp av handboken.

    Eller vad tror ni?

  2. #2
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Tro det. Med lite tekniskt kunnande så fixar man allt. Men att få loss delar som sitter ihop med packningar kan vara ett helsike utan värmepistol.



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Där har du en riktig utmaning Nina!

    Håller tummarna för ett lyckat slutresultat!
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Där har du en riktig utmaning Nina!

    Håller tummarna för ett lyckat slutresultat!
    Ha ha… Ja jo… *host*
    Ska bli spännande och se hur långt jag kommer. Ringde dock till Raceway i sta'n och lyssnade vad de kan skaka fram för motordelar, ju fler desto bättre. =)

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Sen är det också tänkt att tråden är meningen att spåra ur, inte sagt att jag kommer lyckas eller greja det här, det är lite mer av glimten i ögat och posta en och annan bild under processen så vi får se hur långt jag kommer innan jag skämt ut mig alldeles.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jaha, då får vi se om hojen kommer fram i helgen. Den står nämligen bakom en massa bråte som bilar som inte funkar och framför dem en hel del annat bråte… Ska jag komma åt hojen får jag minsann jobba först.

    Passade på i dag att ringa runt och skrapa ihop motordelar. Var faktiskt förvånansvärt lätt att få tag i dem och totalt kommer kalaset kosta ca 2 850 kr för allt man behöver. Det inkluderar ventiler, ventiltätning, kolvkit med kolv, kolvbult och oljeringar, kamkedja, packningssats och packbox. Lager får jag ta när jag fått ur de befintliga för där står det nummer så kan man beställa rätt sorts lager och stoppa i. Jippi, för varje litet telefonsamtal kommer jag närmare den där hojen, förutom allt bråte som står i vägen just nu.

    Snopet lågt pris för att få motorn fixad, med nya ventiler och oljeringar med mera. Jag kan skippa kolvkitet och ta enbart ringarna (sparar ca 550 kr) men jag vet inte hur kolven ser ut och när motorn ändå är isär och kolven är urtagen så kan man lika gärna byta alltihop i alla fulla fall.

  7. #7
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Åh ja, ha lagom roligt du, den är snart framme ur bråten.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Åh ja, ha lagom roligt du, den är snart framme ur bråten.
    Snart börjar det alltså, ska bli riktigt kul att få följa jobbet från "ax till limpa"!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo fast först ska den ut ur bråten, sen ska vi kika i motorn vad som behövs göras. Efter det köps ev delar in. Hoppas allt ser okej ut inuti. =)

Liknande ämnen

  1. Moped-tråden
    Av WmB i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 14:41
  2. Akvarium tråden!
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Off topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 13:53
  3. Ultimata körupplevelser
    Av Olle Å i forum Offroad
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 09:46
  4. BMW-tråden
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 07:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •