Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: däcktryck/wobbling

  1. #1

    däcktryck/wobbling

    Har upptäckt en sak på min hoj. När jag lägger ner den i en kurva så känner jag att den wobblar lite svagt. har hört att det kan vara däcktrycket som orsakar detta. nån som har några ideer? dels så undrar man vad för däcktryck man bör ha i en custom hoj.
    Lirar bas i setherial, fipplar med MC-försäkringar och åker hoj.

  2. #2

    SV: däcktryck/wobbling

    Det bästa är att kolla i manualen till cykeln, där står rekomenderat däckstryck

  3. #3

    SV: däcktryck/wobbling

    Manual av nått slag är ett bra tips.. annars brukar väl 2-2.5kg va normalt fram, något mer bak.

    Är däcket gammalt/ojämt slitet? Kan också ge upphov lite vibrationer och lite vobbel. Vet nån som hade nött däcket väldigt mycket mitt på så det tappade lite i rundhet.. då blir det ostadigare när man sen svänger mycket i kurvorna
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217

    SV: däcktryck/wobbling

    Kommer omedelbart att tänka på tre möjliga orsaker:
    -För hård fjädring/för mycket fjäderförspänning/för mycket kompressionsdämpning därbak (i förhållande till lasten).
    -Slitna däck med "tillplattad" profil - ger rysligt osäker feeling vid kurvtagning samt passering av längsgående vägskador.
    -Fel lufttryck. Var lite fundamentalistisk i början och följ rekommendationerna i instruktionsboken. Observera att mätning skall utföras på kalla däck (innan längre körning). Mackens manometer är oftast värdelös - köp en enkel tryckmätare som du lägger i verktygssatsen och har med på åkturerna.


  5. #5

    SV: däcktryck/wobbling

    bakdäcket är bra slitet kom jag på. men har dock ingen amnual till min hoj. köpte den av en mc klubb i borlänge så det var begagnat. tänkte inte ens på att fråga efter den. ville bara hem å köra
    Lirar bas i setherial, fipplar med MC-försäkringar och åker hoj.

  6. #6
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217

    SV: däcktryck/wobbling

    Kolla runt på nätet, i första hand efter spec på just din mc och i andra hand söker du på dina däck.
    Hittar du absolut inkentinken funkar Pewas råd om 2,0 fram och 2,4 bak som en bra förstainställning.
    Vad åker du på för mc? Modell och årsmodell? Så kkan vi alla gemensamt Googla runt efter +tyre +pressure +cold....
    Lycka till!

  7. #7

    SV: däcktryck/wobbling

    jag kör en suzuki savage -95. finns bild på faanstyget i galleriet
    Lirar bas i setherial, fipplar med MC-försäkringar och åker hoj.

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217

    SV: däcktryck/wobbling

    Citat Ursprungligen postat av kriegserklärung
    jag kör en suzuki savage -95. finns bild på faanstyget i galleriet
    Inte för att jag är någon större Custom-fanatiker, men Suzukis enstånka gillar jag!
    Varför? Dels verkar den riktigt sund men allra mest för att den inte försöker härma något annat (vilket tyvärr en massa andra gör).

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217

    SV: däcktryck/wobbling

    Till just din mc rekommenderar däcksfirmorna följande tryck (fram/bak i bar), allt enligt dackonline:
    Metzeler 2,0/2,5
    Avon 2,0/2,25

  10. #10

    SV: däcktryck/wobbling

    all-riijt. ska trotsa skitvädret och ta en tur nu efter jobbet. det är alltså 2 kilo fram och runt 2 ½ bak?
    Lirar bas i setherial, fipplar med MC-försäkringar och åker hoj.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •