Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 37

Ämne: Äntligen har jag startat säsongen 2011!

  1. #21
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Nu önskar man ju att man var 08 fortfarande! Här uppe är det fortfarande ganska mycket snö och isfläckar på de mindre landsvägarna men E14 mellan Sundsvall och Ånge är så gott som bar! Snartsnartsnart!

  2. #22
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    el-underställ jacka byxor och handskar med separat reglering. Det är grejer i dessa tider.
    Inte gratis men toppen. www.warmnsafe.eu
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Att vara 08 är inte säkert det hjälper... Bor själv som 08 men jag kan nog inte ta ut hojen närmsta 2-4 veckorna, bor långt ut på Värmdö och här är ett riktigt köld och snöhål

    Har bott här 10år nu och bara 7 km härifrån mot stan så blommar äppelträden alltid 2 veckor tidigare varje vår, vet inte säkert men tror närheten till Östersjön kyler ner.

    Sista km är det is på vägarna och sista 5 km rinner det alltid ut smältvatten på vägarna som fryser så det blir till och vänta ett bra tag till

  4. #24
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Spännande, vad blir nästa hoj för nåt skoj? Street Triple? =)
    I wish! Är lite avundsjuk på din, du har valt helt rätt färg=)
    Näh, inte riktig än. Övervägde det väldigt länge men bestämde mig till slut att vänta tills den kommer med ABS. Har dock sneglat på en Aprilia Dorsoduro 750. Dags att boka provkörning snart, nu när man faktiskt har börjat hojsäsongen!
    Finns en risk för att den är lite väl hög för mig, når ner med ca halva foten, får se hur jag trivs med det. Kommer vara en omställning från min lilla er6a men det vore kul att prova en annan typ av hoj=)

  5. #25
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Tyvärr finns inte mattgrå längre, däremot en klatschig högblank orange. Samma orange som den matta var men nu blanklackerad istället, blev ett finare djup i kulören. Ångrar inte en sekund av köpet, hojen är så otroligt lätthanterad.

    Vad sjukt, satt och kollade på det här med dubbädckstvånget på Transportstyrelsens hemsida i går, däck 10 tum eller mindre får köras utan dubbdäck under vintertid. Vilket innebär att då får inte jag köra med moppen förrän tidigast 1 april!

    Här kan man läsa mer.

    Jag satt och funderade nämligen på hur långt dubbdäckstvånget sträcker sig, om den gäller även för mc/moped och det gör den tyvärr.
    Senast redigerat av Nina den 2011-03-17 klockan 06:43.

  6. #26
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Nu hängde jag inte med Nina!

    Hittade ingenting om motorcyklar eller tvåhjulingar, kanske läste jag slarvigt? Trodde att reglerna inte gällde motorcyklar och mopeder. Om det inte råder vinterväglag har jag tolkat reglerna som att man får köra på vilka däck man vill...kanske fel av mig?

    Med fälgar mindre än 10 tum var man ju undantagen från reglerna, så du kan nog lugnt köra din moppe, redan före första april.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #27
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    jo vinterdäckstvång gäller väll bara bilar och lastbilar under 3,5ton...

  8. #28
    Medlem Carinas avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Backaryd,Ronneby
    Inlägg
    43
    Detta var vad som framgick, tolkar detsamma som Mats Liifv

    För motorcyklar finns inga särskilda regler gällande vinter eller dubbdäck. Dubbdäck förekommer och är ofta en förutsättning för att ta sig fram på snö och is-underlag.Så det är bara o tuta o köra Nina

  9. #29
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo, det står att man får köra utan dubb om fälgens storlek är 10" eller mindre enligt bilregistret, moppens ena fälg är 11"… Det står inte ordagrant vilka fordon som får köra utan dubb förutom tunga fordon förstås, generellt borde regeln i så fall gälla alla fordon, annars skulle de behöva spalta upp vilka fordon exempelvis mc som får köra utan dubb. Så tycker jag det menas men jag kan ha fel också.

    Vad tror ni gäller?

  10. #30
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
    Detta var vad som framgick, tolkar detsamma som Mats Liifv

    För motorcyklar finns inga särskilda regler gällande vinter eller dubbdäck. Dubbdäck förekommer och är ofta en förutsättning för att ta sig fram på snö och is-underlag.Så det är bara o tuta o köra Nina
    Oki, så bra! Tack Carina, blev fundersam över reglerna, de borde ha enkla regler (som förr) och sluta skriva olika regler. Blir bara en salig röra av alltihop då och ingen vet vad som gäller. I och för sig bra för då vet inte heller länsman vad som gäller.

Liknande ämnen

  1. Yes nu har den startat.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 20:28
  2. Hojsäsongen har startat!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-16, 10:13
  3. Säsongen slut för mig:(
    Av tomahs900 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 21:51
  4. Säsongen 2009
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 10:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •