Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Ingen gnista

  1. #11
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Kondensator, självklart. Hade en moped som gnistan var knas på och naturligtvis så var det kondensatorn som var boven.



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Ja kondensatorn går lättare sönder än tändspolen, skulle väl även vilja påstå att en kondensator är "färskvara" då den mattas med tiden ungefär som ett batteri.
    Även en tändspole kan mattas med tiden framförallt om den blir överhettad.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    9
    Ja , jag har fått gnista på stiften. När jag "bryggade" brytarhållarna så blixtra det, hmmm.
    Blixtra på stiften alltså. Då gick ju strömmen rätt väg. Tidigare så har jag filat brytarna på plats o kollat så noga jag kunnat. Nu tog jag av brytarna så att jag kunde ta rediga tag med en riktig fil.
    Visst var det illa åtgågna ytor. På med allt igen o vips så var det gnista precis som det ska.
    Nu är det bara det att det har ju tatt en del på batteriet med allt letande efter gnistan.
    Nu har jag bara en 8 ohms billaddare eftersom jag ska köra motorcykel med 6 volt sen så är det en laddare till en sån. Vågar jag ladda med billaddaren? Kan man annars starta med ett bilbatteri, det är ju 12 volt o det borde bli bra snurr då med så många ampere?
    Tack ni som gett ideer ang gnistan.

  4. #14
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det går bra att koppla in ett bilbatteri med startkablar,men var försiktig med att ladda med för stor laddare,biltema har en speciell laddare för mc batterier som fungerar bra.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Du skriver att det är 6V ? Är du säker på det? Om det är 6V så är det ingen bra ide att starta med ett 12V bilbatteri då lär du få problem som kan bli väldigt svårlösta.

    Har försökt o Googla för och se om det är 6v el 12v på en -81 men hittar ingen info...

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    9
    Hej, jag skrev att jag skulle köra med 6 volt sen. Lite kryptiskt men Kawan är övningsmc med växel på vänster o broms på höger. SEN (när jag har kort) ska jag köra veteran, BSA -51 och rödqvarna med omvända pedaler, därav 6 volt och laddare till BSAn.Efter tidigt 70tal så blev det standard med pedalerna .
    Kawan har 12 volt. Sen idag ska jag plocka ur bilbatteriet o se om det kan hjälpa kawan med lite extra kraft.

    Sprängskissen som det tipsades om ovan verkar helt rätt för min Kawa, tack akems för det.

  7. #17
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Kul att inlägget uppskattades,det är en mycket bra sida med sprängskisser till i stort sett alla japanska mc.Glöm inte att sätta bensinkranen i läge "pri" så du får fram bensin direkt.
    Lycka till

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    9
    Idag fick jag igång den o kunde prova lite här på småvägen.

    NYTT PROBLEM Den ville inte starta sen när den blivit varm. Den hade lite låg tomgång som kall så den stanna ibland men ibörjan var det bara att starta igen. Tänkte justera den när den blivit lite varm men då ville den inte alls gå igång ens med bil-start. Då tänkte jag på andra trådar här som jag läst att det var andra som råkat ut för detsamma. Vad var anledningen att den inte startar när den blivit varm?

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av josa Visa inlägg
    Vad var anledningen att den inte startar när den blivit varm?
    Bytte du till en frisk kondensator? Annars är det nog den som inte vill.
    Ove

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    9
    NU imorse ville den inte starta, kall, heller, hmm. Det var gnista på stiften.
    Men efter lite kirrande, extra ström från bilen och startgas så hosta den igång.
    Sen , när den fått stå o gå lite så gick den lätt att starta.
    Det kan kanske ha varit lite skit i förgasarna som behövde hjälp med att komma ut?
    Hoppas att den startar nästa gång igen, tar väl lite tid innan jag litar riktigt på den.
    Men nu starta den ialla fall.

Liknande ämnen

  1. Ingen gnista Suzuki intruder 800 -92
    Av Samson i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-23, 21:24
  2. Ingen gnista, Triumph Speedmaster
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2015-03-29, 14:58
  3. Ingen gnista i tändstiftet
    Av Släggan i forum Mekhörnan
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2014-06-09, 18:28
  4. Kx 250 gnista men startar ej
    Av westblom kx250 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 18:51
  5. Honda CX 500 C utan gnista
    Av BeEr i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •