Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Ingen gnista

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    9

    Exclamation Ingen gnista

    Jag ska ta mc-kort nu till våren. Tänkte ha en Kawa 440 -81 som övningshoj här hemma.
    Köpte den av en kompis, den har stått ute i 2 år, helt oskyddad men då starta den bra o gick som den skulle.
    Nu kan jag inte få igång den. Jag har läst här på forumet o kliat mig själv i huvudet.
    Jag har prövat en del men jag får ingen gnista.

    Stiften har jag bytt
    Ny bensin
    Tömt förgasarna
    Nytt batteri
    Kollat o filat jorden
    Stödet uppe(hittar iofs ingen kontakt eller sladd)
    Stoppreglage i rätt läge
    Filat brytarna
    Provat startgas men utan gnista känns det lönlöst

    Har frågat kompisen om något specialknep men utan napp.
    Den går runt men det blir ingen gnista på stiften. Ser fuktigt ut i tändstiftshålen så soppan verkar komma. Det kommer ström fram till tändspolen men trots det ingen gnista.

    Funderar nu om det kan va så att tändspolen är kass? Har inte instrument att kolla det.
    Trodde inte den bruka gå isönder av att bara stå stilla, iofs ute men ändå.

    Är det någon som har råkat ut för något liknande eller som tror något?

  2. #2
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Om du har ett brytare system är det lätt att kolla om du har gnista,koppla in tändstift slå till tändningen och öppna brytarna försiktigt med en mejsel och då ska du normalt ha en gnista på stiftet

  3. #3
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Defekt tändkabel eller tändstiftshatt kanske?
    Fukt kan ha trängt in i kabeln eller bruten tändkabel.
    Utan multimeter blir det ju lite svårt att kolla om spolen är trasig eller om det kommer ström eller inte till densamma.

    Hoppas du finner på någon lösning.
    Senast redigerat av MEHall den 2011-03-12 klockan 19:31.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  4. #4
    biltema har en penna som man lägger mot tändkabel och om det är gnista så blinkar det i pennan den kosta under 100 lappen

  5. #5
    jag tror bara det är oxid på säkring , ta av sidokåpor och kolla alla säkringar

  6. #6
    Hej!
    Hade det varit en nyare hoj låter det som det skulle kunna vara cdi boxen,men det sitter väl ingen sådan på din hoj eller?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    9
    Jo den heter Z440. Men någon CDI-box har jag faktiskt ingen aning om, är det till direktinsprutning?
    I såna fall har jag ingen.
    Det här med pulsgivare lät intressant , är det inte detsamma som kondensator? Det skulle man väl kunna kalla pulsgivare?
    Men spänning har jag , ända fram till tändspolen.

    Säkringar kollade ,OK.
    Fortsätter letandet efter gnistan idag.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Om hojen stått ute finns risk för oxid på alla möjliga ställen, har du tex fått oxid i stoppknappen får du ingen gnista, tror det är två tändspolar (en för varje cylinder)

    Har du en verkstadshandbok? annars finns det att köpa på ebay för $27

    Verkstadshandbok

  9. #9
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Hittade en sprängskiss till din mc,och det finns både med och utan brytare på den årsmodellen.Men du skriver att du filade brytarna så jag utgår från det.På din mc sitter en spole som ger gnista till båda cylindrarna och det är som vanligt en + tråd där det är 12 volt det hadde du visst mätt fram det du saknar då är - ledningen som ligger över brytarna och jordad mot gods där.När brytarna delas kommer gnistan på stiften om allt är rätt.Du kan prova att lägga lösa trådar till spolen och det ska funka gör det inte det är spolen kass annars prova att byta brytare och kondensatorn var mycket noga när du monterar brytaren så alla plastbrickor sitter kvar och isolerar så inte fjäderbläcket ligger emot någonstans(där kabeln till spolen och kondensatorn ansluts vid brytaren) länk till sprängskissen http://www.cmsnl.com/kawasaki-1981-k...ist/53702.html skisser till alla delar http://www.cmsnl.com/kawasaki-1981-k...470/partslist/
    Senast redigerat av akems den 2011-03-14 klockan 15:25. Anledning: lagt till länk

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    9
    Hej, jag har brytare så då har jag alltså ingen cdi-box. Det är en enkel tändspole som bägge tändkablarna kommer ur.
    Nu ska jag koppla plus direkt till ingående på tändspolen o jorden till blocket om jag då håller stiftet (som sitter i tändhatten) mot blocket så borde det bli gnista om allt står rätt till.
    Eller måste kondensatorn "samla" ström o skjutsa en redig laddning för att det ska bli gnista.
    Nu är jag mest inne på att tändspolen är kass, men det kanke kan vara kondensatorn?
    Forts. följer

Liknande ämnen

  1. Ingen gnista Suzuki intruder 800 -92
    Av Samson i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-23, 21:24
  2. Ingen gnista, Triumph Speedmaster
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2015-03-29, 14:58
  3. Ingen gnista i tändstiftet
    Av Släggan i forum Mekhörnan
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2014-06-09, 18:28
  4. Kx 250 gnista men startar ej
    Av westblom kx250 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 18:51
  5. Honda CX 500 C utan gnista
    Av BeEr i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •