Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Bilköp

  1. #21
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Linnex: Har du räknat med inköpskostnaden och ränta och amortering på ett ev lån samt årlig service som Toyota säkert kräver för att garantin ska gälla? Det är ju där de stora kostnaderna ligger. Jag gav 8000 kr för bilen vilket jag får tillbaka om jag säljer och 90 kr i månaden för en trafikförsäkring. Sen är det som du säger ett aktivt val, ni valde en småbil för att ni klarar er med en sådan medans jag var tvungen att välja en stor bil med stort kombiutrymme för att få in två 42 kg:s schäfrar och en dubbelbur. Utan hundarna hade vi inte behövt två bilar i familjen.
    Det jag egentligen menar är att livgardisten redan har en bil som han gjort en förlust på vid inköp och blir det verkligen lönsamt att köpa en bil som är billigare i drift men likafullt kostar pengar att köpa?

    Vi har alla olika kriterier som vi tar hänsyn till när vi gör vårt val av bil. Vad jag ville förmedla är att det är inte självklart att en gammal betald 745:a är så mycket billigare om man ser till totalkostnaden jämfört med en nyare bil som har lägre driftkostnader.

  2. #22
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Har provkört både Peugeot 307 1.6 HDi -07, Renault Megane II 1.9 dC -06 och Toyota Corolla 1.6 nu. Alla kombis för det extra lastutrymmet vill jag ha och kan säga att jag fick bäst känsla i Peugeot: grymt sköna stolar med bra stöd åt alla håll, bra med bottendrag, lite bullrig på tomgång (som de flesta dieselbilar) men förvånansvärt tyst på motorväg. Kunde vara lite svårt att se den röda färddatorn i solskenet men det är en petitess. Dessutom fastnade jag för ''hajgapet'' i fronten och den var väldigt rymlig. Serviceintervall på 2000 mil eller varje år, med A-kortet nu kommer jag nog inte köra mer än 1500 mil per år hoppas jag. Trevlig kärra!

    Toyotan kändes slafsig i växlarna (som att röra om en gryta med risgrynsgröt) och oprecis styrning, inte alls samma känsla av kvalité som i fransmännen men däremot ska ju Toyota gå och gå och gå och gå...

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst
    http://bilsmart.se/ är ett tips där de flesta bilar finns med fakta och omdömen.

    Sen är det till sist hjärtat som avgör bilinköpet för de flesta. Hur förnuftig ett viss bil än verkar vara är så köper man den inte om det inte känns bra i magtrakten. Det ska kännas rätt liksom.

    Som med mitt enligt vissa vansinniga inköp av en Toyota MR2. Vad ska du med den till? Inget bagageutrymme så du kan ju inte lasta? Udda bil är inte bra! Betala varje månad för en opraktisk bil?

    Ja mycket fick jag höra men när jag sätter mig i denna udda bil så bara njuter jag!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2011-03-16 klockan 15:34.

  4. #24
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    http://bilsmart.se/ är ett tips där de flesta bilar finns med fakta och omdömen.

    Sen är det till sist hjärtat som avgör bilinköpet för de flesta. Hur förnuftig ett viss bil än verkar vara är så köper man den inte om det inte känns bra i magtrakten. Det ska kännas rätt liksom.

    Som med mitt enligt vissa vansinniga inköp av en Toyota MR2. Vad ska du med den till? Inget bagageutrymme så du kan ju inte lasta? Udda bil är inte bra! Betala varje månad för en opraktisk bil?

    Ja mycket fick jag höra men när jag sätter mig i denna udda bil så bara njuter jag!
    Superbra sida! Tack, Bosse!

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Visst ska man gå efter magkänslan.Har en chrysler sebring,men tycker den blir lite onödigt dyr nu när jag är mellan två jobb.Har därför besiktigat den,rekonditionerat den och ställt av den.Har haft tankar på att köpa en äldre skattebefriad volvo i MYCKET bra skick och som gått LITE mil (9000-15 000 mil)Har kollat en del objekt men inget som fallit mig i smaken.Åkte "lite för skojs skull"och kollade på en 850-1995 som gått 14 600 mil och med 2 tidiga ägare.Denna bilen visade sig vara i fantastiskt bra skick och efter provkörning föll jag pladask för denna gamla bil TROTS att den ej var skattebefriad,vilket jag egentligen var ute efter.Nu i efterhand är jag glad att jag gick efter min magkänsla och inte köpte någon av de andra bilarna jag kollade på.Har fått höra-Skulle du inte ha en billigare bil,eller ? Då svarar jag -Jag är nöjd och min MAGE är nöjd.Tacka vet jag magkänslan,för den har aldrig fel.

  6. #26
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Superbra sida! Tack, Bosse!
    Varsågod!

Liknande ämnen

  1. Bilköp
    Av Martin i forum Off topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 11:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •