Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Varför inga mindre offroadare?

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Är hela toppen rökt? För när jag kollade sist så fanns det NOS vippor, beggade kamaxlar, nya ventiler å få tag på rätt billigt.

    Jag kom precis in efter en tur med "moppen" hittade gigantiska sandhögar som kommunen lagrat, riktigt kul!!
    Nja, ventilen är på väg ner i cylindern, väldigt lite håller den kvar i toppen. Vi har hittat en topp med fräschare ventiler i, men han (min man) pratar om att riva isär hela motorn och gå igenom rubb och stubb. I och för sig inget fel i det men han har så grymt mycket annat att göra så hojen står bara. Jag har påmint lite fint att han får gärna skruva isär och sätta ihop den igen men nu senast blev det ett attans liv på honom för det. Jag funderade på Triumph Center, om de kan hjälpa mig fixa motorn som en födelsedagspresent åt Jocke så slipper han ju tänka mer på den då men de har mycket att göra de också. Det är förbaskat synd att jag inte kan själv men kanske om jag har den där boken till hands och får lite hjälp när jag behöver det kan det väl inte vara så svårt att byta en topp…?

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Ok!
    Byta topp är nog inte så grinigt, bara följa clymermanualen. Går att byta topp med motorn i ramen, och vad jag hört så skall bottendelen vara i princip skottsäker.

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ok! Då kanske jag kan byta topp själv, bara jag har boken till hands och följer den så borde det inte vara några problem. Jag satte ihop hans bränslepump till racebilen utan manual och den är ju tät och funkar. Så nog borde jag greja en topp tycker jag.

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tror inte att det såldes så värst många XT 250 i Sverige så det kan nog bli marigt att hitta någon större mängd begagnade delar i landet.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Tror inte att det såldes så värst många XT 250 i Sverige så det kan nog bli marigt att hitta någon större mängd begagnade delar i landet.
    Ja det verkar vara få XT250 här. Lite synd för hojen i sig är ganska trevlig. Jag ska prova att byta topp själv med hjälp av handboken, min man har ju så mycket att göra annars och känner press och stress när jag kommer och frågar om han kan fixa motorn, för honom är det en banal sak att fixa som bygger racemotorer.

  6. #16
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Det förefaller som att man inte i europa och då sverige i synnerhet kör på mindre offroadhojjar??

    Var på mc-mässan i Halmstad i fredags och där krängdes det max 4-5 st offroadmaskiner typ super teneré, bmw:s f800gs och triumphs dito dvs inget mindre än 660 cc.
    Finns väldigt gott om Suzuki, Yamaha, Honda och KTM på mellan 250 och 450 kubik ute i skogarna. Tror bara du tittat på fel ställe, för de du nämner är väl inte direkt några "bredvid-vägen" hojar utan nånting man på sin höjd tar ut på halvhyfsade grusvägar?

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Eftersom jag själv har en gammal xt250 så har jag naturligtvis snöat in på mindre offroadare och glott igenom varenda dualsports video på youtube.

    Det förefaller som att man inte i europa och då sverige i synnerhet kör på mindre offroadhojjar??

    Var på mc-mässan i Halmstad i fredags och där krängdes det max 4-5 st offroadmaskiner typ super teneré, bmw:s f800gs och triumphs dito dvs inget mindre än 660 cc.

    Kan fatta att man vill ha större hojjar om man skall till typ Vladivostok eller Murmansk men att köra på lite sketna traktorvägar med så stort känns mest bökigt?
    Nu har ju jag inte testat så det kanske är smidigare än det förfaller?

    Glinen på skolan som jag jobbar på undrar varför min moppe låter så mycket :-) bara det kanske är en anledning att skaffa biffigare hoj, ska bli intressant å se vad dom säger när jag börjar åka på min Monster 620.
    Hej det är ju klart dom små offroadarna är bra,framförallt på traktorvägar och dylikt,men dom stora och tunga hojarna,typ supertenere(har en själv)gs 1200 är populära modeller,men inget för skogen.Det är en bekväm maskin att skjutsa på och bära packning på och köra långt eller reta sporthojar på grokiga vägar

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Jag börjar fatta detta, jag köpte min mest för att kunna börja åka tidigt på våren sen i efterskott har jag upptäckt hur kul det är att "bösa" sig fram på ställen där man inte ska kunna köra egentligen (jag följer terrängkörningslagen naturligtvis). Få se hur kul det blir med monstret senare i sommar?

Liknande ämnen

  1. Inga lektioner men ändå mc-kort?
    Av Emma i forum MC-kort
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-01-26, 15:20
  2. Inga hål
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 08:34
  3. Nu ska vi dö mindre...
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 16:40
  4. Inga glasögon i dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 14:24
  5. Inga planer.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •