Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Varför inga mindre offroadare?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390

    Varför inga mindre offroadare?

    Eftersom jag själv har en gammal xt250 så har jag naturligtvis snöat in på mindre offroadare och glott igenom varenda dualsports video på youtube.

    Det förefaller som att man inte i europa och då sverige i synnerhet kör på mindre offroadhojjar??

    Var på mc-mässan i Halmstad i fredags och där krängdes det max 4-5 st offroadmaskiner typ super teneré, bmw:s f800gs och triumphs dito dvs inget mindre än 660 cc.

    Kan fatta att man vill ha större hojjar om man skall till typ Vladivostok eller Murmansk men att köra på lite sketna traktorvägar med så stort känns mest bökigt?
    Nu har ju jag inte testat så det kanske är smidigare än det förfaller?

    Glinen på skolan som jag jobbar på undrar varför min moppe låter så mycket :-) bara det kanske är en anledning att skaffa biffigare hoj, ska bli intressant å se vad dom säger när jag börjar åka på min Monster 620.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Honda har väl en 125 xt som är en liten offroadare, om den tillverkas fortfaramde.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Kan fatta att man vill ha större hojjar om man skall till typ Vladivostok eller Murmansk men att köra på lite sketna traktorvägar med så stort känns mest bökigt?
    Kan bara instämma. Visst finns det några 125 och 250 rena offroadmaskiner men går dom att registrera för landsväg? Sen nästa problem.. dom är gjorda som sport / tävlingsredskap och därmed vassa och hårda i sadeln så att det blir som att rida en ko barbacka, d,v,s, inte skönt alls.

    Det är väl så att vi har tappat bort MC;n som bruksfordon och ser den som hobby-/status-/ o.s.v.grej som skall vara stor så det syns (och hörs). Detta påhejat av all MC-press där man närmast ser med förakt på mindre maskiner, precis som ungarna i din skola.

    Den vettigaste lilla bruksmaskinen som jag funnit på senare år hette Sukida och kom från Kina. Kvaliten var inte den bästa och när jag var som mest intresserad såg jag en som börjat demontera sig själv under färd och så avtog intresset snabbt.
    Ove

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Eftersom jag själv har en gammal xt250



    Oh, har du?! Min man också, en -81:a fast toppen behöver bytas och motorn gås igenom. Du vet ingen som har en motor liggandes? =)
    Jag verkligen gillar den moppen, jag har bett honom fixa motorn men han har så mycket annat att göra så han hinner inte. Attans synd för jag vill så gärna köra den.

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kan bara instämma. Visst finns det några 125 och 250 rena offroadmaskiner men går dom att registrera för landsväg? Sen nästa problem.. dom är gjorda som sport / tävlingsredskap och därmed vassa och hårda i sadeln så att det blir som att rida en ko barbacka, d,v,s, inte skönt alls.

    Det är väl så att vi har tappat bort MC;n som bruksfordon och ser den som hobby-/status-/ o.s.v.grej som skall vara stor så det syns (och hörs). Detta påhejat av all MC-press där man närmast ser med förakt på mindre maskiner, precis som ungarna i din skola.

    Den vettigaste lilla bruksmaskinen som jag funnit på senare år hette Sukida och kom från Kina. Kvaliten var inte den bästa och när jag var som mest intresserad såg jag en som börjat demontera sig själv under färd och så avtog intresset snabbt.
    De måste ju va bekvämt å lite resusser om man ska tya typ Sjötorp på en förmidda
    Jan

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Precis, finns ju ingen poäng å köra mc till jobbet när hojjen dricker lika mycket som bilen :-) Å i stan är jag sällan uppe i 70 km/h ens...

    Det tillverkas ju 250:s hos alla stora firmor men man verkar inte ta in dom till Sverige (dålig efterfrågan naturligtvis)?

    Tyvärr Nina, har inga motorer på lager och inga känningar på dylikt heller.
    Men det mesta jag har behövt har jag hittat på ebay för rimliga penningar, kolla på ebay.de också, finns mycket godis. Mycket trevlig karaktär på XT:n

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    De måste ju va bekvämt å lite resusser om man ska tya typ Sjötorp på en förmidda
    Håller med. Men för småturerna hemomkring vore det skönt med något litet lätthanterligt, 125 - 250 cc, när man ska handla sin dagliga korv. hämta svamp eller kanske ett rådjur i skogen o.s.v.. Tror inte att så många vill dra fram stora tjocka tantwobblern för såna ärenden utan då blir det bilen.
    Ove

  8. #8
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68
    Men visst har väl Kawa en liten fin 250cc on/offroad bland årets hojar?

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Tyvärr Nina, har inga motorer på lager och inga känningar på dylikt heller.
    Men det mesta jag har behövt har jag hittat på ebay för rimliga penningar, kolla på ebay.de också, finns mycket godis. Mycket trevlig karaktär på XT:n
    Tackar, ja man får ha koll på Ebay och andra sajter om man ska ha delar till den här. Synd det är så, hittade Spinning Wheels men de har allt utom en schysst motor till en XT250.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Är hela toppen rökt? För när jag kollade sist så fanns det NOS vippor, beggade kamaxlar, nya ventiler å få tag på rätt billigt.

    Jag kom precis in efter en tur med "moppen" hittade gigantiska sandhögar som kommunen lagrat, riktigt kul!!

Liknande ämnen

  1. Inga lektioner men ändå mc-kort?
    Av Emma i forum MC-kort
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-01-26, 15:20
  2. Inga hål
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 08:34
  3. Nu ska vi dö mindre...
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 16:40
  4. Inga glasögon i dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 14:24
  5. Inga planer.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •