Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Platta däck ?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jo, jag har känt fenomenet med platta däck. På -50 och -60 talen fanns det ett däck som hette Pirelli Cinturato. Det var snarare brunt än svart till färgen och var ganska mjukt i gummit. Varje vintermorgon var det plattor på däcken som hängde med kanske en halv mil och sen var problemet borta. Har inte känt av fenomenet vare sig på bil, maskiner eller MC sen dess oavsett temperatur eller hur länge fordonet stått stilla. Alltså inget problem, se bara till att det är pumpat när du parkerar.
    Ove

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag undrar om inte de däcken var av typen bältdäck, där alltså corden låg sk. bälte runt däcket. Anledningen var ju i så fall att förhindra att däcket expanderade vid hög fart en längre tid, exvis vid tävlingar. Ett vanligt diagonal däck ökade ju sin diameter flera mm vid riktig varmkörning och kunde om det ville sig riktigt illa, kränga av.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag undrar om inte de däcken var av typen bältdäck, där alltså corden låg sk. bälte runt däcket. Anledningen var ju i så fall att förhindra att däcket expanderade vid hög fart en längre tid, exvis vid tävlingar. Ett vanligt diagonal däck ökade ju sin diameter flera mm vid riktig varmkörning och kunde om det ville sig riktigt illa, kränga av.
    Stämmer bra det Olle.
    Ove

Liknande ämnen

  1. större platta på sidostödet.
    Av CarolusRex i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-06-12, 17:40
  2. Nya däck
    Av cribbe i forum Street
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 10:50
  3. Nya däck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:54
  4. Däck?
    Av Mange i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 22:06
  5. DÄCK!
    Av Gibson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •