Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Platta däck ?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4

    Question Platta däck ?

    Hejsan !

    Jag är helt ny här på forumet och ja tycker det verkar vara en riktigt sjysst sajt med många mc fantaster vilket gillas

    Nu är det så att ja har en liten fråga angående däcken på min pärla som har haft vinterdvala nu en längre tid . Va inne på en tråd förut där de stod att platta däck kan uppstå ? Hur ser man om däcket blivit platt ? Ja förstår ju hur de blir men syns de tydligt eller är de något du upplever vid körning ? Kan absolut inget om motorcyklar förutom att köra dom och strular något så är man ju lat och lämnar in den!

    Denna fråga kanske låter hur dum som helst men ja kan ju nästan inget om detta så klart man blir osäker och söker svar .. tacksam för svar // keso

  2. #2
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Har du fått platta däck så kommer du att känna det tydligt när du kör, men har du haft någorlunda tryck i däcken under vintern när hojen har stått still så är riken minimal, jag har haft min hoj med lite luft i och det hände absolut ingenting. välkommen förresten.
    Senast redigerat av Gibson den 2011-03-11 klockan 23:13.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  3. #3
    Är man orolig för detta så kan man ju palla upp hojen på nå mc-lyft under motorn så däcken avlastas, alternativt rulla den något fram / tillbaka då och då under vintern. Men har man bra med luft i däcken är det inga problem. Kanske var mera känsligt förr i tiden då det kanske var sämre konstruktion på däcken.

  4. #4
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Ställer man hojen på centralstödet istället för sidostödet avlastas däcken/hjulen betydligt mer.

  5. #5
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Vi har tidigare avhandlat vikten av "rätt luftkvalité" i något forum här. Jag brukar lämna in hjulen på Atteviks däckshotell över vinter , så är allt fixt o färdigt till våren. Inga platta däck här inte.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  6. #6
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Vi har tidigare avhandlat vikten av "rätt luftkvalité" i något forum här. Jag brukar lämna in hjulen på Atteviks däckshotell över vinter , så är allt fixt o färdigt till våren. Inga platta däck här inte.
    Hmm, byter dom till Växjöluft då ?
    Jan

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Som de flesta vet så skall man byta till ny frisk luft varje vår. Anledningen är ju att efter många mils körning så minskar ju syremolekylernas elasticitet. Eftersom luften i närheten av större skogar har mera syre och mindre föroreningar, så kanske Växjöluft passar bra.
    Det är ju också anledning till att fler och fler byter ut luften till en gasblandnig. Gäller väl i första hand hojar som körs på bana.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4
    Låter som ja inte har platta däck är ute ganska ofta och rullar på cykeln och däcken är relativt hårda !

    Fast blir nog till att lämna in dom på en däckfirma nästa vinter så behöver man inte va orolig över detta fenomen =)

    Tacksam för de svar ja fått nu vet ja hur man märker av så kallade platta däck

    //keso

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Du behöver inte oroa dig!

    Pumpa upp däcken och kör bara. Har aldrig drabbats av några platta däck under alla mina år och med alla hojar jag ägt genom åren. Har aldrig pallat upp någon hoj utan de har i förekommande fall stått på centralstödet, annars sidostödet. Aldrig ett enda problem.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    håller med mats , jag har aldrig fått de man kallar för platta däck , och jag pallar aldrig upp någon av mina hojar , i racingvärlden är platta däck det som kan bli om man låser däck och kasar långt och sliter ner slit banan , men på en gat hoj har jag aldrig varit med om detta

Liknande ämnen

  1. större platta på sidostödet.
    Av CarolusRex i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-06-12, 17:40
  2. Nya däck
    Av cribbe i forum Street
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 10:50
  3. Nya däck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:54
  4. Däck?
    Av Mange i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 22:06
  5. DÄCK!
    Av Gibson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •