Visa resultat för omröstning: Ny mc-utrustning 2011?

Antal röster
88. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Hjälm

    39 44,32%
  • MC-ställ (skinn)

    15 17,05%
  • MC-ställ (gore-tex)

    20 22,73%
  • Stövlar/skor

    35 39,77%
  • Handskar

    35 39,77%
  • Ryggskydd

    18 20,45%
  • Övrigt

    26 29,55%
Flervalsomröstning.
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 59

Ämne: Ny mc-utrustning 2011?

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Dålig service ger definitivt ett dåligt betyg på affären vad än man ska köpa!
    Jo, speciellt då den enda anledningen att gå till en butik är för att få personlig hjälp och rådgivning och dessutom det argument handlarna anger som skäl att handla hos dom.
    Åker jag fem mil till Finland och går in på en mc firma där är grejerna betydligt billigare än i Sverige så man undrar om den svenska momsen verkligen kan göra så stor skillnad. Personligen tror jag att skurken i det hela är generalagenterna i Sverige som ännu inte uppfattat att EU är ett handelsområde med fri in och utförsel av av varor över gränserna. Handlarna verkar göra dålig vinst på försäljningen i alla fall.

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Mellan sverige
    Inlägg
    3
    Köpte en Shoei Qwest ...Lite rymligare änn min gamla Arai.
    Prova till man fick skavsår i kindknotorna...Valet stog mellan Xr 1100. Då den gamla Xr 1000 ej passar alls. Qwest/Xr 1100 sitter väldigt lika på huvet. Xr kändes som att den inte satt lika fast pga den löstagbara inredningen. Shoei är inte lika TYST som Arai pga att den är lite urtagen kring öronen. Medans Arai sluter mot öronen. Tror även att ventilen på Qwest är bättre änn Xr som har små öppningar. Även imvisiret Qwest/Xr 11 är bra då dom är större mot tidigare. O extra visir mekanism som drar visiret mot hjälmen.
    Så 9.poäng/10

  3. #43
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Provade nya hjälmen igår... vilken skillnad. tystare, skönare och immar inte igen... och solvisiret är verkligen guld värt.

    nu sitter jag bara i valet och kvalet och funderar på kevlarjeans nu eller sen...

  4. #44
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    Provade nya hjälmen igår... vilken skillnad. tystare, skönare och immar inte igen... och solvisiret är verkligen guld värt.

    nu sitter jag bara i valet och kvalet och funderar på kevlarjeans nu eller sen...
    Hjälmen tycker jag är den enskilt viktigaste detaljen i utrustning vad gäller passform. Trivs man inte med sin hjälm är tillvaron inget vidare. Den ska sitta skönt..har haft ett antal hjälmar genom åren som inte varit så sköna som jag önskat. Första en till två timmarna brukar de flesta hjälmar kunna funka...men sen visar det sig på allvar vilken hjälm som sitter skönt. Vilken plåga med en som börjar trycka i pannan. För mig är det en ren tortyr och jag försöker röra på hjälmen för att avlasta tryckpunkten. Det är faktiskt först de senaste tre åren, sedan jag började använda ARAI:s hjälmar som jag hittat rätt och kunnat njuta fullt ut under längre turer.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #45
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Själv så hittade jag igår äntligen en ny sommarjacka. En Richa med mycket mesh.
    Skall ha den över Dainese säkerhetsjackan.
    Förhoppningsvis så bli nu även turerna under årets varmaste dagar behagliga.

  6. #46
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Själv så hittade jag igår äntligen en ny sommarjacka. En Richa med mycket mesh.
    Skall ha den över Dainese säkerhetsjackan.
    Förhoppningsvis så bli nu även turerna under årets varmaste dagar behagliga.
    Har en Halvarssonjacka med HI-Art mesh, jätteskön på sommaren...
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #47
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har en Halvarssonjacka med HI-Art mesh, jätteskön på sommaren...
    Vet inte vad HI-art står för men det var samma på denna. Blev lovad av säljaren att jackan skulle tåla asfaltsskrap.

  8. #48
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Vet inte vad HI-art står för men det var samma på denna. Blev lovad av säljaren att jackan skulle tåla asfaltsskrap.
    Så här beskrivs det av Halvarsson

    HI-ART®
    Det har hänt, det som inte får hända. Du klarade träffen mot marken, men du vet att det ändå bara är början.
    Höll du en hastighet på 110 km/h så tar det fem till sju sekunder innan du stannar. Vanliga kläder står i den hastigheten emot asfalten i bråkdelen av en sekund!
    HI-ART® är ett material som vi utvecklat själva och använder på utsatta partier i många av våra plagg. På det viset kan vi öka nötningsstyrkan med över femhundra procent för textilier och över tvåhundra procent för skinn – utan att kostnaderna för plaggen skjuter i höjden.
    HI-ART® har en bindning som liknar frotté. Genom att tråden vänds utåt i form av små öglor, kommer friktionen slita mot fibrernas kortändor. Det är som när du sågar i en träbit, det är betydligt svårare att såga i fibrernas riktning än att såga av dem från sidan.
    Så, om det som inte får hända ändå gör det, se till att ha HI-ART® i dina kläder.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #49
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Köpte kevlar jeans och boots att ha på mig jourveckorna.

  10. #50
    Medlem Lazzes avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Hjälmen tycker jag är den enskilt viktigaste detaljen i utrustning vad gäller passform. Trivs man inte med sin hjälm är tillvaron inget vidare. Den ska sitta skönt..har haft ett antal hjälmar genom åren som inte varit så sköna som jag önskat. Första en till två timmarna brukar de flesta hjälmar kunna funka...men sen visar det sig på allvar vilken hjälm som sitter skönt. Vilken plåga med en som börjar trycka i pannan. För mig är det en ren tortyr och jag försöker röra på hjälmen för att avlasta tryckpunkten. Det är faktiskt först de senaste tre åren, sedan jag började använda ARAI:s hjälmar som jag hittat rätt och kunnat njuta fullt ut under längre turer.
    Jag har precis fått hem min nya hjälm. Köpte en Urban Warrior Summit 3.0.
    Det var ett riktigt bra köp! Det finns ett statligt testlaboratorium i Storbrittannien som heter SHARP. Det har tilldelats uppgiften att testa alla på marknaden befintliga MC hjälmar och publicera resultaten på webben. Testet visar att denna hjälm fått 4 utav fem möjliga stjärnor, medans hjälmar som Shoei Multitech, Schubert C3 endast fick tre stjärnor (Airoh Matisse RS endast två). Prisskillnaden är en annan aspekt i det hela. Shoei (ovan) capris: 5500:-, Schubert (ovan) capris:5500:-. Min hjälm kostade 2895:- och för det fick jag (förutom en säker hjälm) inbyggt solvisir, Inbyggd intercom m bluetooth samt en snygg design. Grym ljudkvalitet fö. Låg i 110km/h och pratade i tel (via bluetooth) och både jag och min kollega hade kristallklar ljudkvalitet! Fantastiskt smidigt att, för den som vill, kunna koppla upp gps mot hjälmen och få talade körinstruktioner utan att behöva ta ögonen från vägen.
    Jag är supernöjd och kan verkligen rekommendera denna hjälm

Liknande ämnen

  1. Säljes: Mc-utrustning.
    Av pentti01 i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-06-25, 20:09
  2. Ny utrustning 2013?
    Av Nina i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 11:50
  3. Personlig utrustning
    Av Beppe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 15:50
  4. Ny utrustning
    Av Jonas76 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 22:56
  5. Utrustning & säkerhet
    Av Gurrag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •