Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Insuningsgsrör!

  1. #1
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680

    Insuningsgsrör!

    Hur långa insugninsrör kan man egentligen ha?
    Jag undrar detta eftersom jag funderat på om man inte kunde minska antalet förgasare på en radfyra som en Honda CB 650 har?
    Dessutom så är ju ramen ganska nära förgasarna där de sitter intill insugen på toppen. Därför kan det ju behövas insugsningsrör som är betydligt längre än de insugsmuffar som sitter orginal.
    Skulle vara roligt om man kan använda betydligt längre insugningsrör, för då kunde jag göra verklighet av en teori/tanke jag har.
    Någon som vet om det kan funka?


    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #2
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Ingen som vet? Det var kanske för avancerat detta?
    Någon som vet någon sajt som kan ha den information om förgasarsystem och insugskanaler som jag vill veta?




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vad är tanken med din modifiering, vad har du kommit på?
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Att göra bränslesystemet mer effektivt och minska trasslet med synkroniseringen av många förgasare. Kan ju tillägga att jag tyckte det var en baggis att synka förgasarna på den Honda CB 250n, som jag också har, eftersom den bara har två förgasare.
    En anledning till att det behövs längre insugningsrör på den cb650som jag har, gör att det kan underlätta användning av andra typer av förgasare än de som sitter orginal.



    Senast redigerat av MEHall den 2011-03-13 klockan 19:28.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #5
    Suzuki hade 2 förgasare på sin 4-cylindriga 550 på 80-talet. Så det är ju fullt möjligt. Men svårt hitta nåt som hittar din hoj. Kanske bäst mäta upp måtten och låta nån maskinfirma tillverka såna. Men troligen blir det dyrt...

  6. #6
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    erkagn, förgasare finns de ju ganska många andra typer av. Min tanke var att tillverka ett customiserat insugsrör som kan ta den typ av förgasare som passar bäst till en 650 kubiks motor.
    Dessutom är ju ramen lite i vägen bakom förgasarna när man vill customisera. Så tanken är ju att vinkla ut dem mot höger och vänster sida på hojen, därför måste insugningsrören vara längre än de korta muffar som sitter orginal.

    Förgasare!


    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  7. #7
    Jaha! Va klurigt! :-)

    Men hur är det? Visst kan inte insugningsrör vara för långa? Det har nåt med hastigheten på insuget av bränsleblandningen blir för låg då. Eller har jag fel?

  8. #8
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Där sa du något. Jag vet i alla fall att rejäl turbulens är bra i insugskanalen.
    Däremot vet jag inte vad längden har för betydelse annars hade jag ju inte behövt posta denna tråd.



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  9. #9
    Tycks ha läst nåt om det för länge sen... Hoppas det finns nån här som är kunnig i detta område.

  10. #10
    På denna länk står det info. Blir du klokare av det?

    http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2a.html

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •