Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Gaffelfjädrar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Norrrrrland
    Inlägg
    17

    Gaffelfjädrar

    Hej hopp

    Är det någon som har tips på hur man skall få tag på gaffelfjädrar till en gammhoj och man vill ha styvare än orginal? Och orginalfjädrar går inte ens att få tag på??
    Hojen ifråga är en 75:as Kawa kz400d.
    Glad för tips!

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Du kan prova med en distans på toppen av fjädern. Förslagsvis 20 mm. Prova, kostar inte mycket.
    Jan

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Norrrrrland
    Inlägg
    17
    Tack för tipset! Men den gubben går inge bra, alls.
    Fjädringsvägen är bara 10cm fram på gamla Bettan, serru, så det skulle nästan bli en steloperation.. Hmm, stelben fram... DET är retro!
    Nej, jag måste få tag på fjädrar, som det är nu får jag genomslag och det är f*n obehagligt.

  4. #4
    Kanske det passar från en lite nyare modell, typ 440:n eller 400:a kawa från 80-talet?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Norrrrrland
    Inlägg
    17
    Ja, kanske det... problemet är väl att ta reda på längd, tjocklek, diameter och styrka/styvhet på den senare hojens fjädrar...
    Jag undrar om man kan få Öhlins eller liknande att linda ett par fjädrar, och vad DET skulle kosta?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Antar du menar framgaffeln?
    Har själv en 550 LTD -82 och där fyller man på med tryckluft i toppen på gaffeln under en gummipropp.
    Har ingen aning om när man började med det... Är du säker på det är en fjäder i?
    Om du mot förmodan menar bak så är det förmodligen inte fjädern som är slut utan gasdämparen.

    OM det är så du har samma typ på framgaffeln där man fyller på med tryckluft så är det väldigt viktigt man fyller på luft enligt tillverkarens instruktioner för annars kan du blåsa sönder packningarna i gaffeln.

    Jag har en verkstadshandbok nånstans till min 550 och om du behöver instruktionerna för hur man fyller på luft på den så kan jag leta rätt på boken.
    Senast redigerat av Freda den 2011-03-09 klockan 18:54. Anledning: Kompletering

  7. #7
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    skicka mail till Hagon som tillverkar fjädrar och dämpare:

    sales@hagon-shocks.co.uk

    http://www.hagon-shocks.co.uk/

    Hör även med:

    http://www.cmsnl.com/kawasaki-1975-k...ist/52474.html

    Verkar vara slut, tyvärr.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Ser nu på DearHunters inlägg på sista länken sprängskissen att det verkar vara en annan typ av gaffel på din ngt äldre hoj....

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Norrrrrland
    Inlägg
    17
    Tack Freda.
    Ja min FRAMGAFFEL (nu var den frågan ur världen) är en annan typ.
    Den är inte luftassisterad och jag har en utmärkt mekhandbok.

    Dearhunters tanke om att maila och fråga tillverkare är jag också lite inne på, men frågan är hur fan Dom ska veta hur styva orginalfjädrar är och hur mycket styvare som är lämpligt för mig????!!...suck

    Missförstå mig inte, jag är inte överlägsen eller syrlig, jag är tacksam för hjälp och idéer!!!
    Men det ÄR besvärligt att nosa reda på fjädrar till gamm-skruttan..annars hade jag ju redan dom, juh!
    Snälla goa människor, fler idéer!

Liknande ämnen

  1. Oljenivå med andra gaffelfjädrar
    Av Con i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-05-20, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •