Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bakbroms tar dåligt

  1. #1
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70

    Bakbroms tar dåligt

    Tjena, säsongen startade idag faktiskt och jag tog ut hojen fast det var under 5 grader ute. Skönt att vara igång!

    Jag har bland annat bytt bromsklossar under vintern. Det har ju gått några månader och jag minns inte riktigt hur mycket bromsverkan det är i bakbromsen. Fram är det ju ett grymt klipp men bak är bromskraften inget att skryta med.

    Testar jag att bromsa enbart bak så rullar hojen rätt långt innan det stannar. Är det normalt att bromsverkan är så mycket sämre bak eller?

    Jodå jag bromsar försiktigt på en raksträcka utan trafik bakom.

    Tobbe.

  2. #2
    Nej, det låter inte normalt. Bakbromsar brukar ju ha lätt för att låsa ifall man bromsar för kraftigt. Men lite svårt att veta utan att ha testat din hoj själv.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Låter oerhört dåligt, normalt sett låser det omgående om man trampar till ordentligt på bromsen. Så som du beskriver det ska det absolut inte vara! Trampar du verkligen tillräckligt hårt på bromsen eller fegar du och bromsar bara lite halvhjärtat?
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-03-06 klockan 21:03.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om du bytt klossarna utan att verkligen göra rent kolven ( eller kolvarna ), så har du nog problemet där.
    Måste vara absolut rent innan de pressas tillbaka då nya monteras.

  5. #5
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Tackar, jag gjorde om rubbet idag. Rengjorde noga och flödade bromsvätskan igen, det var nog det som var den stora boven. När man pumpar ut bromsvätskan sakta så ser den jämn och fin ut och inga bubblor. Men sen när tog i och tryckte pedalen hårt och snabbt några gånger då kom det ut en rätt stor luftbubbla som gömde sig i oket. Nu känns allt perfekt igen och det är motstånd igen i pedalen.

    Så kan det gå...

    Tobbe.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Tackar, jag gjorde om rubbet idag. Rengjorde noga och flödade bromsvätskan igen, det var nog det som var den stora boven. När man pumpar ut bromsvätskan sakta så ser den jämn och fin ut och inga bubblor. Men sen när tog i och tryckte pedalen hårt och snabbt några gånger då kom det ut en rätt stor luftbubbla som gömde sig i oket. Nu känns allt perfekt igen och det är motstånd igen i pedalen.

    Så kan det gå...

    Tobbe.
    Skönt att det löste sig. Var uppenbart att det var något som inte stod rätt till. Man känner sig alltid nöjd när man hittat felet och kunnat åtgärda det!
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Dåligt av mig.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-30, 00:28
  2. Dåligt med tid.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-07, 13:19
  3. Så dåligt av mig
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 22:00
  4. bromsvätska bakbroms
    Av kvist86 i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 20:53
  5. Bakbroms ligger på?
    Av Beppe i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •