Sidan 9 av 10 FörstaFörsta ... 78910 SistaSista
Resultat 81 till 90 av 99

Ämne: TRANRESAN 2011

  1. #81
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hmmm, tror du dom rest bort till nästa helg?
    O nejdå!! Det ska väl snarast vara flera. No problems, bara att komma. Du får ligga i "kylrummet" för Olle flyttade ut redan igår och kommer inte nästa Lördag för då har han viktigare saker än tranor på gång.
    Ove

  2. #82
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hmmm? Verkar som det faktiskt minskar på fåglarna redan, 13.100 räknade igår. Men jag tror inte att det kommer att vara tomt på fågel till Lördag, det fyller ju fortfarande på söderifrån. Hur blir vädret i slutet av veckan ()?
    Ove

  3. #83
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Hmmmm, vi får väl se. I början på veckan lite regn 5-10, lördag lite sol +10. Fredagen är lite tveksamt om det blir regn. Nåja tänk på visan = man får ta de som de kommer.
    Jan

  4. #84
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hmmmm, vi får väl se. I början på veckan lite regn 5-10, lördag lite sol +10. Fredagen är lite tveksamt om det blir regn. Nåja tänk på visan = man får ta de som de kommer.
    Som vanligt alltså och det brukar ju bli bra. Var precis inne på hemsidan och där spår man att fågelmax ska komma till helgen. Det var 14.000 fågel igår men svårräknat av någon anledning.
    Ove

  5. #85
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Som vanligt alltså och det brukar ju bli bra. Var precis inne på hemsidan och där spår man att fågelmax ska komma till helgen. Det var 14.000 fågel igår men svårräknat av någon anledning.
    Ok, jag kollar noga när jag kör förbi. Tänkte köra till Touratech först på fredagen, kolla lite lullull är ju kul. Om du är intreserad Ove kunde vi ju träffas där ?
    Jan

  6. #86
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Ok, jag kollar noga när jag kör förbi. Tänkte köra till Touratech först på fredagen, kolla lite lullull är ju kul. Om du är intreserad Ove kunde vi ju träffas där ?
    Hur var det nu - skulle det regna på Fredag. Jag har inte tvättat hojen efter förra resan så det kunde passa med en sväng för att skölja av den.

    Vi får se vad som händer framåt i veckan.
    Ove

  7. #87
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hoppsan - dagens notering 15.400! Nu luktar det nog fågel kring Trandansen. Det kommer nog att bli lite motvind vad jag förstått så att då flyger dom inte vidare heller så chansen på rekord finns ännu.
    Ove

  8. #88
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Värst vad tranantalet varierar i år. Gårdagens notering 12.200 låter lite tycker jag men det kan vara svårt att räkna när det blåser som det gjorde igår.

    Smålänning på väg sen i morse och kommer att natta över här så vi gör en gemensam resa till Hornborgasjön i morgon. Tranor finns till alla så det är inga problem på den punkten.

    Träffpunkt: Hembygdsgården söder om Bjurums kyrka, kl 10.00 i morgon, Lördag. Väl mött alla som vågar sig ut i vårens tid för att se tranorna dansa .
    Ove

  9. #89
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Nu är säsongen igång på riktigt. Tranresan är körd och det är den första träffen för oss på den här kanten. I år blev den lite annorlunda för det blev delat i två helger.

    Igår var det Räven som låg över och startade med mig kl 09.30 för krokigast möjliga väg till Hornborgasjön. Fint väder med knappt +5 när vi drog iväg. Temperaturen steg sen ganska raskt till, iallafall över + 10 när vi var framme. Konstaterade att det hänt en del med vägarna sen jag åkte på dom för en vecka sen. Tjälen har plöjt upp en massa sår i asfalten på en del bitar, så det blev att se upp.

    Vid mötesplatsen dit vi kommer exakt 10.00 väntar resan 3 gubbar och en dam. Det var Trike, Leif och Simen med fru Unni. Börjar dagens övningar med att Simen under högtidliga former ikläds en 60+väst och när han är ordentligt klädd så är det dags för fika medan fågelskådandet fortgår - enstaka förströdda blickar ut genom fönstren.

    Vinkar farväl till fåglarna och drar vidare mot Kinnekulle som traditionen bjuder. Den här gången blir det via Skara för det är ett par hojar som blivit tanknödiga. Som vanligt drar Trike publik med sin trike och ett par från orten nästan funderar på att hänga med på resan. Som jag förstod det var inte hojen riktigt igång ännu för säsongen annars så...
    Ena hälften av paret har kört den maskinen hem från Indien en gång i tiden. Han sa att det varit en del äventyr på resan inte minst temperaturmässigt. Hade varit kul att få höra mera....

    Färden går vidare via Lundsbrunn, Broby, Husaby till Högkullen och helgbuffe. Kantarellsoppa, västerbottengratinerad lax och porterstek + salladsbordet med allehanda sillinläggningar, gravad lax, rökt lax, diverse salladsröror och kallskurna grisar och får i olika former. Knuttelivet är härligt! Frisk luft och god mat! i trevligt sällskap.

    Dags att skiljas åt, Trike och Leif drar hemåt kallade av en av fruarna om att det ska bli kaffekalas. Räven, Simen med fru och jag tar svängen nedom kullens västra sida mot Lidköping. Ser en del av traktens värsta trafikfaror, dovhjortarna, i ett par stora flockar.

    Vinkar farväl till paret Simen vid infarten till Lidköping. Tankar min hoj och fortsätter ut till Kållandsö med Läckö slott. Lyckas hitta värsta vägen v.b. tjälskador. Huvva!

    Hemåt igen och det var ett par ganska stillsamma gubbar som firade kväll med lite tinad reservmat och ett glas vin. Vi hade kanske omkring 35 mil friskluft i näsan och sånt tröttar, särskilt som vi verkligen jobbat med att undvika raksträckor.

    Tack alla för en trevlig Tranresa, För min del faktiskt två eftersom jag även var med på "del ett". Hoppas på att vi ses igen snart!
    Ove

  10. #90
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194
    Frugan och jag tackar så mycket for en jättefin lördag, blant tranor och nya vennar Vi dro på fredag hvor vi tok inn på hotell i Falköping, ut på stan og åt en god middag + Lördag morgen efter en god frukost var det på med mc stället och åka til Hornborgasjön för at träffa en gammal kompis + någon nya Der fikk jag min nya 60+ väst ut av Jan Ove som resledare fant många fina vägar innan vi til slutt kom til Kinnekulle och åt en mycket god lunch. så innan vi kom hem så hadde vi åkt ca 50 mil, en bra början på sesongen tycker jag.



    _
    Simen________________________

    Yamahadriver
    Tanumshede

Liknande ämnen

  1. Tranresan 2015
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 16:41
  2. Tranresan 2014
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 22:36
  3. Tranresan 2013
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:08
  4. Tranresan 2012
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 19:06
  5. Tranresan
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •