Sidan 8 av 10 FörstaFörsta ... 678910 SistaSista
Resultat 71 till 80 av 99

Ämne: TRANRESAN 2011

  1. #71
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Som vi redan konstaterat - Att spå i tranor och att göra väderprognoser ska jag nog lämna till dom som kan bättre. Max fågel kommer nog att bli i kommande vecka och vacker blir det på Lördag.

    Och som Olle redan skrivit så delar vi Tranturen 2011 till 2 tillfällen. Olle kommer till Trandansen nu på Lördag och Räven och jag kommer att guida till lunchen den 9;e.

    Samma tid samma plats men 2 olika dagar = Hembygdsgården vid Bjurums kyrka kl 10.00 den 2;e och 9;e April.
    Ove

  2. #72
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Så får de bli när andra aktiviteter splittrar trandansgänget.
    Jan

  3. #73
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Så får de bli när andra aktiviteter splittrar trandansgänget.
    Om det blir två gäng i år som vi kan slå ihop till ett nästa måste bli jättemånga?
    Ove

  4. #74

    Tranor i massor!

    Enligt dagens lokaltidning var det 13.800 tranor på plats igår, en ökning med 2400 från dagen innan.

    Ni som åker dit imorgon kommer får ordentligt med fåglar att titta på.
    Tyvärr missar jag årets gemensamma tur, men jag bor så nära så jag tittar dit en annan dag när jag är lite piggare.

    Ha så trevligt ni som är där imorgon och nästa lördag!

  5. #75
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av lindor Visa inlägg
    Enligt dagens lokaltidning var det 13.800 tranor på plats igår, en ökning med 2400 från dagen innan.
    Senaste noteringen för gårdagen är 14.300 så i morgon kommer det säkert att finnas mer än 15.000 på plats. Synd att du inte kan komma men vi får se till att träffas senare. Vi delar ju hemmarevir.

    Väntar att det ska brumma till på baksidan av kåken - Olle ska komma och vara startgroparna i morgon för att fösa ihop fåglarna till kl 10. 00. Hårt jobb så han får natta över här så han inte behöver köra så många mil i ottan.
    Ove

  6. #76
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Olle på plats och påstår att han inte hittar i Skaraborg trots att jag har vallat honom både på tvären och längden i landskapet.

    Blir att jag får ta ut en hoj och visa vägen i morgon så att han inte kommer helt fel den gamle. Nåja, det skadar inte att komma ut och vädra bihålor och luftrör lite grann för det ahr inte blivit mycke kört på sistone.
    Ove

  7. #77
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Rapport från igår: Frukost på morgonen + medicinering för alla krämpor vi ådragit oss genom åren. Avresa söderut 8.30. Dimmigt och låga moln som släppte en del duggregn men annars varmt och skönt. Naturligtvis ligger gruset kvar på alla vägar + att en del vårbruk påbörjats så att en del åker har kommit upp på asfalten. Bara att ta det lugnt och rätta sig efter omständigheterna.

    Kommer fran till Bjurum och inte någon annan hoj på plats. Knappast väntat heller som jag har krånglat och vädret inte heller det bästa men tranorna håller på och flyger in mot fälten och dom verkar ystrare än vad dom varit vid dom tidigare tillfällena. Lite flyguppvisning alltså.

    In i värmen och en kopp kaffe. Medan vi sitter där och njuter råkar jag titta ut genom fönstret och där står en Suzuki med sidovagn, var kom den ifrån? Knappt att man hinner undra förrän svaret kommer med en bricka i näven - Chappy har tagit sig en liten morgonrunda från Småland. Kul! Sitter kvar inne i värmen en bra stund och går sen ut för att spana fågel. Därefter skills våra vägar igen för Chappy styr söderut och Olle och jag tar av österut.

    Medan vi laddade för att komma iväg ringde sonen och meddelade att han var på MC-mässa i Väring, så vi lunchturen och åkte dit. Olle tittade lite extra på en AfricaTwin men det blev ingen affär. Sonen hade varit ute och kört något men med samma resultat - ingen affär. Hemåt för lite matlagning innan Olle styrde hemåt.

    Rapport idag om Olles hemresa - tät dimma med dålig sikt.

    Tack för sällskapet Olle och Chappy!

    Tranresan etapp II nästa Lördag
    Ove

  8. #78
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Det är en av livets höjdpunkter att få köra hoj o nosa på vårens härliga dofter från åkrar o fält. Årets första tur, den till traneträffen, startade i Lindshammar över Skara o slutade 55 mil senare i Bräkne-Hoby. Helt nöj med gubbträff o resa var jag jäkligt glad att det inte var jag som förväntades dansa när dagen var över
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  9. #79
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Det är en av livets höjdpunkter att få köra hoj o nosa på vårens härliga dofter från åkrar o fält. Årets första tur, den till traneträffen, startade i Lindshammar över Skara o slutade 55 mil senare i Bräkne-Hoby. Helt nöj med gubbträff o resa var jag jäkligt glad att det inte var jag som förväntades dansa när dagen var över
    Håller absolut med om att Tranresan är en bra början så jag kommer att göra två turer i år, eftersom jag inte kunde riktigt hålla min åklust i styr när Olle drog iväg.

    Förstår att du inte kände danslust när du hade 55 mil i ryggen och förmodligen duggregn mesta delen. Jag var trött efter totalt 20 som det blev den dagen( tranresan 18 mil + ytterligare 2 mil när jag körde in hojen i garaget.)

    Tranantalet var 14000 igår, 400 mindre än dagen innan. Tyckte väl att det var ett par luckor i leden.
    Ove

  10. #80
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Håller absolut med om att Tranresan är en bra början så jag kommer att göra två turer i år, eftersom jag inte kunde riktigt hålla min åklust i styr när Olle drog iväg.

    Förstår att du inte kände danslust när du hade 55 mil i ryggen och förmodligen duggregn mesta delen. Jag var trött efter totalt 20 som det blev den dagen( tranresan 18 mil + ytterligare 2 mil när jag körde in hojen i garaget.)

    Tranantalet var 14000 igår, 400 mindre än dagen innan. Tyckte väl att det var ett par luckor i leden.
    Hmmm, tror du dom rest bort till nästa helg?
    Jan

Liknande ämnen

  1. Tranresan 2015
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 16:41
  2. Tranresan 2014
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 22:36
  3. Tranresan 2013
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:08
  4. Tranresan 2012
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 19:06
  5. Tranresan
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •