Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 99

Ämne: TRANRESAN 2011

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ja nu har tranräkningen börjat, 3 st igår. Alltid en början.

    Nyordningar vid trandansen: Slingan utefter området är enkelriktad söderifrån och under den mest aktiva tiden stängd för all trafik utom bussar, MC, funktionshindrade och personal. Snällt att vi får defilera förbi men vi får se till att göra det tyst så vi inte skrämmer fåglarna till väders.

    Jag har kollat med Kinnekulle om lunch och det funkar om vi (=jag) ringer från Trandansen och meddelar hur många och när vi kommer så reserveras bord för oss. Blir väl lite dyrare när det är helg .... men vaddå? Buffen ÄR prisvärd.
    Ove

  2. #22
    Medlem Berghs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    26
    Tog en liten sväng igår med cykeln. kan villigt erkänna att de blev aningen kallt i ansiktet med hel öppen hjälm men nu ser man verkligen fram mot mc sommaren.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tranorna räknas tydligen lite sporadiskt för tillfället. Hoppas att det blir bättre.

    Senaste räkningen 16/3 var det fem tranor på plats. Knappast anledning för dom att ställa till med dans, särskilt som dom inte ens är jämna par.

    Jag förstår att dom tar det lite lugnt med att närma sig för vädret är inte gästvänlligt ännu, men sen kommer dom säkert i stora flockar när sunnanvinden ger dom lite skjuts på vägen.
    Ove

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hoppsan!! det minskar på fäglarna - bara 3 idag. Aschdå, ordnar sig. Såg ett par vårtecken i Torsdags när jag tog en runda i sydöstra Värmland på väg till Kristinehamn. 26;an är så tråkig så jag vill inte ens åka bil på den så det blev åt väster den här gången. Körde på omväxlande skridskois och tjällossning mjuk som att köra i gräddtårta. Dels såg jag en stor flock med sångsvan och sen skrämde jag upp en rovfågel som ville ta med sig godiset när den flög iväg: en orm, säket 2 fot lång hade den i klorna. Fick sen höra att tranor kommit till sin vanliga häckningsplats. Visst är våren på väg trots en del strul på vägen.
    Ove

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag tittade på webbkamra från Hornborgarsjön i dag . För tillfället får vi väl kalla det för svandans i väntan på bättre.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag tittade på webbkamra från Hornborgarsjön i dag . För tillfället får vi väl kalla det för svandans i väntan på bättre.
    Rätt så Olle mest sångsvan som sjunger och dansar. Men igår var det ändå 85 tranor på plats! Kanske att dom inte ännu vågat sig fram i första raden i baletten eller också jobbar dom med att ge svanarna lite koreografi för deras moves är inte något som river ner ovationer.
    Ove

  7. #27
    Medlem Berghs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    26
    Såg faktist en blandad kompott av fåglar vid trandansen idag, så våren är helt klart på G.

  8. #28
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Rätt så Olle mest sångsvan som sjunger och dansar. Men igår var det ändå 85 tranor på plats! Kanske att dom inte ännu vågat sig fram i första raden i baletten eller också jobbar dom med att ge svanarna lite koreografi för deras moves är inte något som river ner ovationer.
    Pippina börjar att få våkänslor då?
    Jan

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Pippina börjar att få våkänslor då?
    Jo så är det och när jag var inne och tittade på hemsidan visade den ena av kamerorna nästan lika många tranor som svanar. I går var det räknat 550 tranor.

    Det närmar sig alltså och det blir väl bra att spika 2;e april. Om vi alla riktar våra om vackert väder mot södra Småland, fixar du det då?
    Ove

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Dagens notering 1550 tranor. Tänk vad lite värme kan göra.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Tranresan 2015
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 16:41
  2. Tranresan 2014
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 22:36
  3. Tranresan 2013
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:08
  4. Tranresan 2012
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 19:06
  5. Tranresan
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •