Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 99

Ämne: TRANRESAN 2011

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    TRANRESAN 2011

    Börjar bli dags att fundera på vårens första träff - Tranresan till Hornborgasjön.

    Tradition vid det här laget, men med en liten skillnad - det blir på Lördag för att dom som tillbringar sin vardag på jobbet ska få en möjlighet.
    Det för med sig att lunchbuffen på Kinnekulle inte är helt självklar men jag får kolla upp och ev. kolla runt vad som finns att välja på. Ordnar sig säkert - brukar det ju göra.

    Finns, beroende på hur våren utvecklar sig 2 alternativ, 2;e eller 9;e april. Lutar väl mest åt 2:e därför att fåglarnas hormoner och dagslängden verkar styra mer än väderleken om den inte är alltför extrem. Sen har vi vår egen vädergud som bor i Småland, , som aldrig misslyckas att får solsken på våra färder. (Men det är mycket för att han ska ta i så det räcker!)

    Vilka som är välkomna? Alla som har lyckats få ut hojen ur idet och vill ta en tur i tidig vår. Titta på blommor, träffa tranor och lukta på kamrater eller hur det nu skulle vara.

    Mera info kommer efterhand i vanlig ordning.
    Ove

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Skall bli trevligt att täffa gamla bekanta bland pippisar och hojåkare.

  3. #3
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Börjar bli dags att fundera på vårens första träff - Tranresan till Hornborgasjön.

    Tradition vid det här laget, men med en liten skillnad - det blir på Lördag för att dom som tillbringar sin vardag på jobbet ska få en möjlighet.
    Det för med sig att lunchbuffen på Kinnekulle inte är helt självklar men jag får kolla upp och ev. kolla runt vad som finns att välja på. Ordnar sig säkert - brukar det ju göra.

    Finns, beroende på hur våren utvecklar sig 2 alternativ, 2;e eller 9;e april. Lutar väl mest åt 2:e därför att fåglarnas hormoner och dagslängden verkar styra mer än väderleken om den inte är alltför extrem. Sen har vi vår egen vädergud som bor i Småland, , som aldrig misslyckas att får solsken på våra färder. (Men det är mycket för att han ska ta i så det räcker!)

    Vilka som är välkomna? Alla som har lyckats få ut hojen ur idet och vill ta en tur i tidig vår. Titta på blommor, träffa tranor och lukta på kamrater eller hur det nu skulle vara.

    Mera info kommer efterhand i vanlig ordning.
    Lovar inget nu när det är oroligt i bönemattans hemland.
    Jan

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Lovar inget nu när det är oroligt i bönemattans hemland.
    Dom får väl sluta och bli lite snart, för isen tinar så sakta västerifrån. Har hör ryktas att det är körbart utan dubb i Göteborgsområdet och det är ju inte så långt borta. Här tär den enda plusgraden hårt på isen och jag känner en dragning mot hojgaraget. Det blir väl att jag tar någon runda till Hornborgasjön för att kolla väglaget innan det är dags.

    Ännu inga rapporter om tranor på plats.....
    Ove

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Det här med väder och fåglar är inte lätt att gissa på. 2007 fanns det 8 fåglar på plats 5/3 och en rad vårar har dom inte kommit förrän 20/3 och ändå har dom varit flest på plats inom den första veckan i April. Ett undantag var det 2006 då det blev en förskjutning en vecka framåt.
    I år ser det ut så att isen ligger på hela Vänern vilket gör att värmen brukar komma senare men hur inverkar det på Hornborgasjö och tranorna? Vet ej - vi får väl chansa när vi kommer lite närmare - vi har ju haft ganska bra tur hittills.
    Ove

  6. #6
    Medlem Berghs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    26
    För tillfället så finns det inga tranor vid hornborga ( pendlar förbi där var dag) fast vägarna är faktist torra och fina, även ute i naturen börjar snön försvinna.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Bergh Visa inlägg
    För tillfället så finns det inga tranor vid hornborga ( pendlar förbi där var dag) fast vägarna är faktist torra och fina, även ute i naturen börjar snön försvinna.
    Hallo Bergh och välkommen på tråden! Jo, jag var ute och kollade igår. Stämmer bra att 184;an är torr och isfri. Dessvärre salt så det dammar i högan sky. Däremot vägarna genom Valle härad och ner mot Brodddetorp o.s.v. har en del partier med is över hela vägbanan fortfarande. Jag ska köra en runda igen om någon vecka för att kolla läget och då ska jag dessutom se vad som finns för bra matställen i änden på nån riktigt krokig väg.
    Ove

  8. #8
    Medlem Berghs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hallo Bergh och välkommen på tråden!
    Tackar tackar.
    Hörde på radion att första tranan har landat vid hornborga idag tillsammans med två gäss

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Bergh Visa inlägg
    Tackar tackar.
    Hörde på radion att första tranan har landat vid hornborga idag tillsammans med två gäss
    Jo jag hörde detsamma. Den kraken måste väl inse att hon kommit i fel sällskap för dom andra är väl på sin höjd på väg mot Tyskland så här dags.

    Va bra att du har stenkoll på tranorna för då kan ju jag slappna av litegrann.
    Ove

  10. #10
    Låter trevligt med en liten trantur om några veckor.
    Som nybliven Skaraborgare hänger jag gärna på och kollar in fåglarna!

Liknande ämnen

  1. Tranresan 2015
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 16:41
  2. Tranresan 2014
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 22:36
  3. Tranresan 2013
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:08
  4. Tranresan 2012
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 19:06
  5. Tranresan
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •