Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Olja i Sportster -97

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12

    Olja i Sportster -97

    I väntan på våren så tänkte jag göra Harleyn fit for fight och byta olja. Men då kom jag fram till den stora frågan: Vad ska man ha för olja då?
    Den "lokala" Harley-handlarn rekommenderade ju självklart deras egna för 180kr litern men jag tycker att det borde finnas någon aning billigare olja som funkar minst lika bra?

    Olja som t.ex Castrol GPS ska man tydligen inte hälla i för då finns det stor risk för att kopplingen klibbar..

    Någon som har mer erfarenhet av denna djungel och kanske t.o.m vet vad jag ska hälla i för olja?

    Bara kört japs innan, och de var glada för vilket kladd jag än hällde i..


    Kom på nu att denna tråd borde kanske ligga under "Mekhörnan" någon vänlig moderator kanske kan flytta?
    Senast redigerat av Bjorling den 2011-02-25 klockan 23:22.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Själv skulle jag titta i instruktionsboken och sedan köpa en olja av den kvalitet, eller högre, som rekommenderas. Naturligtvis ska det vara en olja anpassad för MC. Svårare än så ska det väl inte behöva vara?

    Har aldrig hört talas om att Castrols oljor skulle få en koppling att klibba. Däremot kan det förekomma att du kan få en slirande koppling om du använder en bilolja i en hoj med våtkoppling. Skulle den klibbande kopplingen kanske bara gälla Harley...?
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-02-26 klockan 20:57.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nu är det ju så här med oljor: det finns få leverantörer, de som borrar efter den. Sen har vi dem som köper den (fabrikanter) och tillsätter sina additiv. Vissa mc- och biltillverkare köper in oljor, sätter sin etikett och logga på flaskorna och kallar det ”sin” olja.
    Be att de tekniskt förklarar klibbet, beståndsdelarna i oljan som skapar det här klibbet och varför samt HUR det uppstår. Jag tror inte de kan svara på frågan annat än att du ska köpa deras olja.

  4. #4
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Så vitt jag förstår så har sportstern liksom evolution olika oljor i motor och transmition och är det motoroljan du ska byta så behöver du inte bry dej om kopplingen för den går i transoljan.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Så vitt jag förstår så har sportstern liksom evolution olika oljor i motor och transmition och är det motoroljan du ska byta så behöver du inte bry dej om kopplingen för den går i transoljan.
    Tycker det också. Men läser man på andra forum så verkar det inte alls så

    Så jag vet inte..

    Beställde lite blinkers och grejer från Bikeline, så då slängde jag med 4l Pennzoil 20/50. Nästan halva priset mot Harleys olja men borde väl funka iom att de säljer den. Så vi provar..

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Varför inte prova Biltemas oljor för mc. De tillverkas ju av Statoil. så de borde väl duga.
    Har provat Agrol som säljes av Lantmännen, 10-40 delsyntet i min Transalp. Kan slira lite de första 5 minuterna vid hårt pådrag, men går över sedan.

  7. #7
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Varför inte prova Biltemas oljor för mc. De tillverkas ju av Statoil. så de borde väl duga.
    Har provat Agrol som säljes av Lantmännen, 10-40 delsyntet i min Transalp. Kan slira lite de första 5 minuterna vid hårt pådrag, men går över sedan.
    Jag fick rådet att använda biltemas racing olja i min hoj av en kille på jobbet och han säger att den uppfyller alla kvalitetskrav och har kört med den själv i flera år, han borde veta vad han pratar om för han är fd mc-mek.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Gibson Visa inlägg
    Jag fick rådet att använda biltemas racing olja i min hoj av en kille på jobbet och han säger att den uppfyller alla kvalitetskrav och har kört med den själv i flera år, han borde veta vad han pratar om för han är fd mc-mek.
    Den använder även jag, om jag byter olja själv. Har funkat utmärkt för mig.....
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Så vitt jag kan förstå så är det viskositeten i oljan som har betydelse och om kopplingen finns i samma oljebad som vevslängen och allt det andra som bara motorn arbetar med, för då ska det vara särskild MC olja. Vad är det för viskositet en HD ska ha?
    10w 40 olja vet jag åtminstone att det ska vara i min cb 650.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  10. #10
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Motorolja Sportster SAE 20w - 50w yttertemp över +4 - +38 grader under +4 grader 10w - 40w enl. Handbok 1994
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

Liknande ämnen

  1. skumt el fel hd sportster
    Av Mackeman i forum Mekhörnan
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-03-19, 06:40
  2. Sportster tank
    Av filip i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-10-19, 12:26
  3. HD Sportster - Som första Hoj??
    Av Käkken i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 15:50
  4. storlek på sportster?
    Av Brutus i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 18:04
  5. HD sportster 883/1200
    Av turbo i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •