Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 40

Ämne: Statistik vid uppkörning

  1. #11
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    1. Kille
    2. 32
    3. Kuggad på lågfart, galant andra gången
    4. Genom trafikskola
    5. Suzuki gsx 750
    6. Sthlm, Haninge
    KTM 950SM

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Lågfartstesten verkar svår att döma av svaren. Vad innebär den, undrar jag som tog mitt körkort för ganska precis trettiofem år sen? Då var det bara slalombana, garagevändning åt båda hållen och bromsning från 40 respektive 70 km/h. Det var teknikdelen det, sen var det bara körningen i trafik kvar....Det var enklare förr!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Lågfartstesten verkar svår att döma av svaren.
    Jag skulle krypköra i ungefär samma hastighet som en pensionär med gå-stol, klart långsammare än man hade övat på trafikskolan och det ställde till det hela. Fast under tiden tills nästa gång jag skulle köra upp så övade jag mycket på krypkörning hemma, så långsamt som det bara gick att köra, jag siktade på stillastående i stort sett. Den delen är inte lätt, lägg till nervositet också. Fast gången efter var jag taggad som tusan, fick en annan krypbana och där gick det verkligen långsamt då.

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag skulle krypköra i ungefär samma hastighet som en pensionär med gå-stol, klart långsammare än man hade övat på trafikskolan och det ställde till det hela. Fast under tiden tills nästa gång jag skulle köra upp så övade jag mycket på krypkörning hemma, så långsamt som det bara gick att köra, jag siktade på stillastående i stort sett. Den delen är inte lätt, lägg till nervositet också. Fast gången efter var jag taggad som tusan, fick en annan krypbana och där gick det verkligen långsamt då.
    Uppenbart är det minst lika svårt att köra långsamt som det är att köra fort. Gissar att de flesta icke hojåkare tror att det är tvärsom....
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Lågfartstesten verkar svår att döma av svaren. Vad innebär den, undrar jag som tog mitt körkort för ganska precis trettiofem år sen? Då var det bara slalombana, garagevändning åt båda hållen och bromsning från 40 respektive 70 km/h. Det var teknikdelen det, sen var det bara körningen i trafik kvar....Det var enklare förr!

    Lågfarten är en konbana som finns i två utföranden, där provförättaren väljer vilken bana man ska köra. Båda ska köras i krypfart.

    Den vanligaste är en slalombana med begränsningslinjer i bredd och djupled.
    Det svåra är kombination av balans, rätt fästpunkter för blicken samtidigt som man ska koordinera gas/broms/koppling.

    Den andra banan är en annan typ av slalombana där man ska stoppa och stanna vid några punkter på vägen. Dom flesta brukar tycka att denna är lättare efter vad jag har hört.

    Ingen av banorna är nåt man klarar av utan en hel del träning, även erfarna MC-åkare brukar få kämpa lite för att klara av banorna utan nedsättning av nån fot på vägen.

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av lindor Visa inlägg
    Den andra banan är en annan typ av slalombana där man ska stoppa och stanna vid några punkter på vägen. Dom flesta brukar tycka att denna är lättare efter vad jag har hört.
    Jag har hört det motsatta om den banan. Att det varit svårt att starta med fullt styrutslag och hålla blicken på rätt ställe och planera in nästa port så man hamnar rätt direkt inför nästa start med fullt styrutslag ut ur porten.

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vore kul att testa en lågfartsbana för att se om man klarar av den utan träning. Känns långt ifrån säkert att det skulle gå bra....
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av lindor Visa inlägg
    Lågfarten är en konbana som finns i två utföranden, där provförättaren väljer vilken bana man ska köra. Båda ska köras i krypfart.

    Den vanligaste är en slalombana med begränsningslinjer i bredd och djupled.
    Det svåra är kombination av balans, rätt fästpunkter för blicken samtidigt som man ska koordinera gas/broms/koppling.

    Den andra banan är en annan typ av slalombana där man ska stoppa och stanna vid några punkter på vägen. Dom flesta brukar tycka att denna är lättare efter vad jag har hört.

    Ingen av banorna är nåt man klarar av utan en hel del träning, även erfarna MC-åkare brukar få kämpa lite för att klara av banorna utan nedsättning av nån fot på vägen.
    den första av dom två tyckte jag helt klart var svårare, jag övade mycket på den. på min andra uppkörning så fick jag veta att det fanns en annan än den jag övat på men det gick bra så fort hon förklarat hur den gick.

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Vore kul att testa en lågfartsbana för att se om man klarar av den utan träning. Känns långt ifrån säkert att det skulle gå bra....
    Kan vara så att många när de fått lappen inte fortsätter öva på krypkörning. Det gör jag däremot, om nån ser mig i en långsam bilkö och inte emellan bilraderna så beror det på att jag just då övar på krypkörning (blicken, balansen, inte sätta ner en fot så långt det är möjligt etc). Ett tips.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    1. kille

    2. 1980 16 år

    3. Godkänd på första uppkörning

    4. Uppkörning genom skola

    5. Yamaha 125 nån typ av off road

    6. Vänersborg

Liknande ämnen

  1. statistik
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2016-02-24, 19:46
  2. Uppkörning
    Av Hornet i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 00:11
  3. Uppkörning!!!
    Av hannah i forum MC-kort
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 08:27
  4. Tankeväckande statistik om olyckor
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 15:42
  5. Statistik
    Av Chappy i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 01:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •