Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Synpunkter på Honda Varadero

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Den är rätt hög så det är nog grännsfall,men vrid in spegeln så går det nog.Men ska du köra den på vagn så ställer du väl den rakt och spänner ner den i fjädringen,det är ju det säkraste sättet att surra en hoj

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Den är rätt hög så det är nog grännsfall,men vrid in spegeln så går det nog.Men ska du köra den på vagn så ställer du väl den rakt och spänner ner den i fjädringen,det är ju det säkraste sättet att surra en hoj
    Finns många uppfattningar om hur hojar ska surras. Har prövat lite olika sätt och inte funnit något som är varken bättre eller sämre än något annat. I detta fall får det nog bli på sidostödet om inte hojen ska bli för hög. Gillar personligen inte att spänna ner fjädringen för mycket. Packboxarna i gaffeln utsätts för ett väldigt tryck och kan ge med sig. Har sett en del exempel på det...
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Är det någon av er Varaderoägare som skulle kunna hjälpa mig med en uppgift om hur hög hojen blir när den står på sidostödet? Behöver veta eftersom jag ska ta den på släp hem till Stockholm. Det släp jag funderar på att hyra har en inre höjd på 160 cm under kåpan. Känns som att det borde räcka....?

    Min har förhöjd ruta och skruvad fast på lägsta läget. Höjden är ca 160 när den står på sidostödet.
    02:an har ett rakare stöd(ytterligare en stor förbättring på 03) och står då lite rakare. Dock så kan du ju alltid skruva bort den övre delen av Varioscreenen om den inte ryms på höjden.
    Ang Varioscreenen: den gamla tycker jag var bättre och blev en klar försämring när den nya variorutan med flärp kom till 03.

    Backspeglarna skruvar du bort vid behov med en 14 mm nyckel.
    Senast redigerat av V Saarela den 2011-02-26 klockan 07:53.

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tack för tipsen Saarela!

    Verkar som att det ska kunna funka alltså!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15

    Att vara eller inte Vara(dero)

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har börjat fundera över om inte en Varadero skulle kunna vara ett alternativ för mig som komplement till touringloket. En -02 är extra intressant just nu. Tänkt användning är som pendelhoj och grusvägshoj. Får funka till lite av varje. Känns som att man får mycket hoj för pengarna. Hoppas därför att få lite synpunkter på hur hojen funkat utifrån era erfarenheter. Fördelar, nackdelar, speciella problem eller vad som nu kan finnas att berätta. Alla tips tas emot med tacksamhet. Gissar att Saarela kan ha en del att berätta....
    Jag lånar denna tråd lite då jag har en dylik fråga.
    Jag behöver en höj för min långa kropp (190) där jag kan hålla balansen på krypkörningsprovet. Jag har övningskört på en GSX 750 men det går sådär, ibland klarar jag banan utan bekymmer och ibland inte. Jag hoppas bli konsekvent med en stor hoj och Varadero tycks vara bland dom större, har även en DR 800 på handen och funderingar på en TDM 850, men Varadero 1000 ligger närmast.

    Har ni någon rekomendation?

    Jag har som sagt hittat en Varadero men den är skamfilad och har gått 13000 mil, är detta så långt så jag borde dra öronen åt mig? Det är en 00'a och priset är 25000. Den är absolut billigast men har som sagt gått långt.

    Svara sakligt och gör inte så många diskutioner av det, jag baserar mitt beslut på fakta.

    // Ivar

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av ivarfjeldal Visa inlägg
    Jag lånar denna tråd lite då jag har en dylik fråga.
    Jag behöver en höj för min långa kropp (190) där jag kan hålla balansen på krypkörningsprovet. Jag har övningskört på en GSX 750 men det går sådär, ibland klarar jag banan utan bekymmer och ibland inte. Jag hoppas bli konsekvent med en stor hoj och Varadero tycks vara bland dom större, har även en DR 800 på handen och funderingar på en TDM 850, men Varadero 1000 ligger närmast.

    Har ni någon rekomendation?

    Jag har som sagt hittat en Varadero men den är skamfilad och har gått 13000 mil, är detta så långt så jag borde dra öronen åt mig? Det är en 00'a och priset är 25000. Den är absolut billigast men har som sagt gått långt.

    Svara sakligt och gör inte så många diskutioner av det, jag baserar mitt beslut på fakta.

    // Ivar
    Det är väl ur diskussioner du får svar på dina funderingar?

    Jag har personligen inga problem att köpa en hoj med massor av mil på, speciellt en Varadero. Dock så vill jag veta dess historik, dvs vad är det för människor som ägt den, hur är den använd samt att det finns dokumentation även på servicar(även servicnot av ägaren räknas)

    En hoj som är använd som touring ska inte vara skamfilad om ägaren/ägarna har vårdat den. Är den skamfilad så är den antingen misskött eller använd till annat än touring.(tex grusbus)

    Vad är skamfilad? Är den skamfilad eller är den vält höger och vänster. En Varadero 2002 och äldre har tyvärr riktigt dåligt sidostöd(står för rakt). När stötdämparen blir lite slekig och man har packning på(även utan packning) så är den parkeringskänslig. Man kan inte ställa den hursom helst och ibland vet man inte om den ska välta åt höger eller vänster när man ställer den på sidostödet. Tack vare det så ör det inte ovanligt att en äldre Varadero har repor på kåpor, backspegel osv, ibland på båda sidor.
    Att dom inte är fixade beror väl förmodligen på att självrisken är precis lite dyrare än själva skadan. Dessutom är det svårt att motivera skador på båda sidorna och ett skadetillfälle(en självrisk)

    Svaga punkter är väl soppapumpen, stötdämparen och till viss del även kamkedjesträckaren.


    Oavsett om den inte är skamfilad(bara vält) och servicenoterad så skulle jag inte köpa en som gått 13.000 mil för 25.000:- Varför? Jo, den har ju inte gått mindre om ett par år....och för varje mil den får på sig ytterligare så försvinner en presumtiv köpare till när du i din tur ska sälja den.
    Dock, om prislappen börjar närma sig 20´.....så är det ju en annan sak

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Är det denna hoj det gäller? Ge dom ett bud på dryga 20.000:-och se vad som händer. Är den bara ordentligt servad och omhändertagen kan det vara en bra affär, om du kan pruta några tusenlappar. Tittade nu på videolänken. Den var redigt skrapad på vänstersidan. Kostar nog en del att fixa till. Blir nog inte lätt att sälja i det skicket. Prutläge!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2012-01-18 klockan 14:11.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    http://www.blocket.se/halland/Honda_....htm?ca=15&w=3

    http://www.blocket.se/jonkoping/Fin_....htm?ca=15&w=3

    http://www.blocket.se/alvsborg/Honda...=15&w=3&last=1

    Och dom har inte heller blivit sålda, trots att ingen av dessa har hälften så mycket skador och inte har heller gått mer än hälften så långt.

    Mitt råd leta vidare eller skambjud så pass lågt att du själv skäms över att lura handlaren.:-)

Liknande ämnen

  1. Honda Varadero omdöme
    Av Cy2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-05-02, 12:30
  2. Skumt fel på Honda Varadero XL 1000 -00
    Av Månne i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-28, 17:34
  3. Honda varadero 2000
    Av Månne i forum Min hoj
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 18:30
  4. För och nackdelar med Honda Varadero
    Av håkan-bråkan i forum Offroad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 07:51
  5. TKC80 - synpunkter?
    Av Molgan i forum Offroad
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •