Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: CDI paj eller?

  1. #11
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Tungt!
    Inte helt ovanligt att ägare ger sig i kast med uppgifter som de inte klarar, tyvärr...
    Har du kollat med mc-skrotarna om de råkar ha en kam + vippor? Antar att dessa delar bör hänga ihop pga inslitningen/härdningen?!

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Det vore det ideala om man hittade något sånt, men det får bli en NOS vippa och en beggad kam från Ebay. Svenska skrotar tror dom sitter på guldtackor :P

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Nån som vet om man vågar använda Mobdylensulfid för inkörning av kamaxeln?
    Kan det sabba kopplingen eller?
    Alternativ?

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Vet att för många år sedan använde vi molybdendisulfidfett till lagersmörjning osv. Ett jäkligt kladdigt fett med en enorm vidhäftning. Om det idag finns en olja med de egenskaperna så måste det ju fungera. Om motorn i övrigt verkar en smula sliten, så kan exvis STP-tillsats göra den tystare. Ett knep som en del handlare praktiserar. I sig inget fel men tar bort lite oljud. Funkar ju även bra i bilmotorer.

  5. #15
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Tror du ska vara lite försiktig med molybdendisulfidfett,det är en typ av keramiskt baserat smörjfett som tål höga tempraturer men samtidigt inte höga varv,tror inte heller det är så bra på kopplingen.Var bara noga med att du smörjer in allt vid monteringen så det inte går torrt i starten innan oljan når ut överallt.
    Senast redigerat av akems den 2011-06-18 klockan 12:04. Anledning: stavfel

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Haha, man lärde sig stava till molybdendisulfidfett iallafall.
    Jag skannade av nätet, och en del menar att den lilla mängd som appliceras på kammarna inte spelar någon roll för kopplingen, däremot är det många som tycker det är en bra ide.

    Så vete faen om jag inte testar en lite klick ändå blandat med 50% olja enligt hondas modell.

  7. #17
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    En tunnt lager på kamarna kan väl inte skada,det har ju bra vidhäftning i allafall.Förr till vissa bilar när man bytade kamaxel följde där med någon goja man skulle smörja in nockarna med.Har jag inte sett på många år och vet inte vad det var heller.Kallades inkörningspasta.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    jo, kommer också ihåg pastan, nu såhär i efterskott tror jag nog det också var moly samma färg å konsistens iallafall.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Jaha nästa bakslag, vippan jag fick tag på E-bay var identisk förutom att den hade en grövre gänga för justeringsskruven :P

    Om nån sitter på en M7 x 0.75 justerskruv å mutter så köper jag gärna detta.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Vad tror ni om jag gör en justerskruv i silverstål å härdar den till max...utan att anlöpa blir det bra?
    Eller ska man dra ur den lite typ till halmfärg. Muttern behöver väl inte härdas?
    Jag antar att den arbetande änden skall vara plan å polerad, rätt?

Liknande ämnen

  1. Yamaha XCR 900 eller 700
    Av Patrik i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 10:29
  2. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  3. Bugg eller?
    Av MEHall i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 15:17
  4. Småförkylda eller....
    Av on2wheel i forum Off topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 09:08
  5. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •