Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Gamla sanningar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Gamla sanningar

    När ni nu skall dra igång med alla vårens aktiviteter, så är väl hojen servad och klar, förmodar jag. Men, en grej som de flesta inte bryr sig om är att släppa ur luften ur däcken och fylla på ny. Anledningen är ju att luftmolekylerna så småningom förlorar lite av sin elasticitet varför däcken förlorar lite av sin stötupptagningsförmåga. Det är en orsak till att fler och fler fyller däcken med gas i stället, men kostar en hel del.. Den bästa och mest syrerika luften får du ju gratis vid en mack ute på landet, gärna i närheten av en stor skog.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Helt rätt Olle, luftombyte är viktigt! Brukar själv se till att byta vid strax över +5 grader. Kan kännas lite svampigt annars, om det är för varmt. När byter du?
    Ove

  3. #3
    nja inte är ju hojen klar. bsan vi köpte ska genomgås i veckan min chefmekaniker kommer från kosovo. det är lite smågrejer på den som ska åtgärdas för att den ska bli i orginalskick. å bromsljuset å belysningen i bagageutrymmet på sidovagnen kopplas in. tanken är inlämnad på reparation läcker lite i en skarv. å byta stoppning i sadeln, den är enligt fordonsregistret den enda bsa golden flash med karosserikod för sidovagn av 1954 årsmodell som är inregistrerad i sverige så nog ska den vara i orginalskick till utställningen i slutet av maj här i kalix. ang luften i däcken så böt vi luft när vi kom hem med den luften i åkersberga har ju inte samma kvallitet som äkta norrländsk luft
    Senast redigerat av veteranmc den 2011-02-06 klockan 21:57.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    nja inte är ju hojen klar. bsan vi köpte ska genomgås i veckan min chefmekaniker kommer från kosovo. det är lite smågrejer på den som ska åtgärdas för att den ska bli i orginalskick. å bromsljuset å belysningen i bagageutrymmet på sidovagnen kopplas in. tanken är inlämnad på reparation läcker lite i en skarv. å byta stoppning i sadeln, den är enligt fordonsregistret den enda bsa golden flash med karosserikod för sidovagn av 1954 årsmodell som är inregistrerad i sverige så nog ska den vara i orginalskick till utställningen i slutet av maj här i kalix. ang luften i däcken så böt vi luft när vi kom hem med den luften i åkersberga har ju inte samma kvallitet som äkta norrländsk luft
    Håller med dig ang. luften. Har själv varit i Åkersberga. Den luften går absolut inte att jämföra med äkta norrländsk skogsluft.

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Håller med dig ang. luften. Har själv varit i Åkersberga. Den luften går absolut inte att jämföra med äkta norrländsk skogsluft.
    Enligt min uppfatning är smålänsk blandskogsluft bland det bästa marknaden har att erbjuda. När jag kommer hem med ny hoj så släpper jag ut äcklig Berlinluft å ersätter med skogsluft. Känner att väghållningen ökar å trivseln med hojen blir bättre.
    Jan

  6. #6
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Håller med föregående talare,som luftade sina åsikter i ämnet.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Den norrländska luften är hyfsad, frisk men saknar lite volym, så numer importerar jag prima alpluft. En tub kostar visserligen runt 13 papp, men den brukar räcka 2 säsonger och den kostnaden tar jag igen på minskad bränsleförbrukning och mindre gnäll från bönpallen.

    A och O är ju dock att man ser till att byta till sommarluft i början på säsongen, gjorde misstaget att åka på vinterluft långt in i Juni och det vill jag inte göra om..
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Medlem Mc.Biniss avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    17
    Detta hade jag ingen anning om

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Nu finns det Marsluft som är fungerande året om, för den som är sugen på komprimisser. Förstår dom vill ha bra betalt Alpluften (höghöjdsserpentinkurveluft) ger en underbar kurvstabilitet på låglandet.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Min gamla hoj.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 10:06
  2. Ut med det gamla och in med det nya!
    Av Mats Liifv i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 17:02
  3. Gamla foton :)
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 11:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •