Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 61 till 67 av 67

Ämne: Honda NT700V på långfärd?

  1. #61
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Åh herre j***ar!! För en bit papper med text på?!

    PM kommer!
    Ja dom kostar,men är man intresserad så är man,brukar arkivera nå,n banan låda om året med olika tidningar

  2. #62
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    I somras var jag ute i Europa på min Deauville och det blev nästan sexhindra mil innan jag var hemma i Linköping igen. Turen gick från Kiel mot Frankrike med övernattningar hos vänner i Holland och Belgien, därefter mötte jag upp med päronen i den trevliga staden Deauville.

    Stora delar av dessa delsträckor var på lite mindre vägar för att få lite sight-seeing avklarad, men det blev en del motorväg också, i ungefär lagligt tempo där maskinen trivs bäst.

    Från Deauville gick turen via Peage ned till ett litet ställe som heter Beynac-et-Cazenac, sista timmen eller två via trevliga småvägar. Därefter gick turen vidare till Cuxac-Cabardès några mil norr om Carcassonne där vi spenderade en vecka i ett hus vi hyrde.

    Kan nämna att det är gott om trevliga vägar runt Mazamet, vägen mot Carcassonne är helt suverän med långa svepande kurvor.

    Hittills har jag kört solo, men på hemresan fick morsan åka med första dagen. Turen gick via Mazamet och en mängd småvägar först över Viaduc de Millau, som är verkligt sevärd. Därefter irrade vi via smävägar till Chateau de Val, som var sevärt men lite mycket av en turistfälla. Därifrån fortsatte vi till Mont-Dore för övernattning.

    Med morsan bakpå fick man växla lite mer i bergen, och man fick planera omkörningar lite mer, men det var fortfarande inga problem, och att hänga med exempelvis folk som var ute på R1200RT och liknande var aldrig några problem.

    Morsan tyckte det var lite turbulens över 130 på motorväg, men annars tyckte hon att hon satt väldigt bekvämt med topboxen som ryggstöd.

    Från Mont-Dore gick färden via Peage och Autobahn till Griesheim söder om Frankfurt för att hälsa på ytterligare en bekant, och sedan vidare norrut till Kiel och färjan hem.

    För att svara på Livgardistens frågor:

    Var aldrig något tal om att den inte skulle "räcka till", den gör det man ber den om utan att knorra. Sedan att en starkare motor kan vara roligare med mer "oumph" är en annan sak. Kan dock vara farligare för körkortet...

    Sitsen är en av de bekvämaste på marknaden i standardutförande. Vill man förbättra cirkulationen på långtur kan man införskaffa en airhawk eller kulsits (jag köpte en av de senare från USA innan jag gav mig iväg, luftigt och bekvämt så det förslår). Men visst är det skönt att sträcka på benen när man ska tanka efter 35 mil.

    Motorljud är ingenting man stör sig på, om man ens märker av det.

    Kåpan skyddar riktigt bra mot väder och vind. Vindavvisarna för händerna rekommenderas varmt och jag har även värmehandtag. Det är inga problem att ge sig ut med sommarhandskar även när temperaturen är nere och sniffar runt nollan. Finns en nedre kåpa också om man vill minska regnstänk på fötterna, men jag har svårt att se någon riktig nytta.

    Som avslutning har jag svårt att se att det finns någon mer genomtänkt maskin som både funkar som pendlarhoj och som sedan, utan större förberedelser än att slänga på topboxen och packning, korsar kontinenten.

  3. #63
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Håller med dig fullständigt om vfr120,an. Lika så med Fjr,n har själv haft 2st och skall man ha en maskin som skall bära packning och damen bak på,då är det ultimata hojen,fanimej lika bra prestanda nästan som när man åker solo,och billig att köpa begagnad med,och skapligt billig att försäkra med,i allafall här uppe.40+ bilsport/mc 3700kr helf,helår.Det värsta jag vet är att ha en hoj som är motorsvag.Ska man köra mycket med packning och passagerare då ska det vara minst 1000cc,tycker jag.Pannan är väl också ett bra alternativ,fast den är inte lika sportig och så är den tyngre och 20hk klenare.Jag rekomenderar att man tar damen med sig och provar lite olika hojar,framför allt Fjr,n.Ta motorvägen upp till Gävle och Lingvalls motor och så provar ni där,kan lova du kan låna vilken hoj som helst och köra hela dan Har dom ingen beg,eller demo så plockar nog dom ut en ny om du säger till före
    Håller med o jag betalar endast 3100 i helförsäkring varje år på min 07 a.
    Körde en deville till beiktningen förra vecka åt en kompis o det är i min mening en ren enmans hoj o en lite "gubbhoj" för de som inte längre kan eller orkar med en tyngre
    hoj. Jättebra att Honda har så brett utbud på denna typ av hojar o det har ingen annan leverantör. Har även upplevt vid resor att med två pers på en devill så blir vänsterhanden blå innan man når resmålet på grund av allt växlande.
    Mitt råd är att ska man köra två så bör man kolla effekt på hojen samt att gumman mår kanon där bak då blir allt kanon.
    Mvh
    FJR Håkan

  4. #64
    Citat Ursprungligen postat av FJRHåkan Visa inlägg
    Håller med o jag betalar endast 3100 i helförsäkring varje år på min 07 a.
    Körde en deville till beiktningen förra vecka åt en kompis o det är i min mening en ren enmans hoj o en lite "gubbhoj" för de som inte längre kan eller orkar med en tyngre
    hoj. Jättebra att Honda har så brett utbud på denna typ av hojar o det har ingen annan leverantör. Har även upplevt vid resor att med två pers på en devill så blir vänsterhanden blå innan man når resmålet på grund av allt växlande.
    Mitt råd är att ska man köra två så bör man kolla effekt på hojen samt att gumman mår kanon där bak då blir allt kanon.
    Mvh
    FJR Håkan
    Nja, när hojarna börjar bli lite mindre i kubikstorlek så stirrar sig dom flesta på effekten och glömmer bort det viktigaste......räcker chassit till för två pers och packning(dvs, blir slekig). Chassimässigt klarar Deauvillen uppgiften galant.

    Blå vänsterhand? För tusan, min bil, en Opel Agila från 2001 med stora motorn har 58 kusar, den har ju lite mer att släpa på...

    Deauvillen prisdumpad, kostar nu 99.900:- Körde igår en och glodde på economimätaren som pendlade mellan 3,4-3,7l/100km i soppaförbrukning. Flashback/var ju nöjd med soppaförbrukningen på min 07:a)....soppan har blivit så förbaskat dyr att man har t o m börjat ifrågasätta vissa långturer på hoj. Vart är världen på väg?!?

    Fast och andra sidan: var en tur till Åland förra helgen med Varaderobussen:


    Trots tung packning(fast tältet hemma) så pinnade den på med en soppaförbrukning som bäst 0,46

  5. #65
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Fast och andra sidan: var en tur till Åland förra helgen med Varaderobussen:

    Lustigt, även jag var där i helgen. Dock var jag där med BMW:n, familjebussen. Bilderna tagna i söndags vid utsiktstornet lite ovanför Bomarsunds ruinerna, där din bild togs. Hade varit betydligt bättre att köra min Varadero, som det visade sig en stund senare. Dom vedermödorna finns beskrivna på bloggen...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #66
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Lustigt, även jag var där i helgen. Dock var jag där med BMW:n, familjebussen. Bilderna tagna i söndags vid utsiktstornet lite ovanför Bomarsunds ruinerna, där din bild togs. Hade varit betydligt bättre att köra min Varadero, som det visade sig en stund senare. Dom vedermödorna finns beskrivna på bloggen...
    Jorå Mats, har not det....jag skriver inte ofta här, men jag läser i princip allt

    Körde på Eckeröfärjan kl 15.00 på lördag. Klev av från färjan ett stort gäng hojar från Åland....kan ju hända att du var där?

  7. #67
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jorå Mats, har not det....jag skriver inte ofta här, men jag läser i princip allt

    Körde på Eckeröfärjan kl 15.00 på lördag. Klev av från färjan ett stort gäng hojar från Åland....kan ju hända att du var där?
    Vi åkte över till Åland klockan tio på lördag och hem på måndagen klockan 13:30 lokal tid. Vi var ett gäng på arton hojar och drygt trettio personer som åkte över tillsammans.
    ~ Mats

    Min blogg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •