Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 67

Ämne: Honda NT700V på långfärd?

  1. #11
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag har oxå den äldre NT650V. Jag har provkört Pannan. Inte mer än provsuttit NT700V.

    När det gäller 650 så går den inte att jämföra med Pannan. Där är det helt och hållet vad för cykel man är ute efter. Pannan är en komfortmaskin som jag personligt tycker gör sig bäst på motorvägar och jag blir fartblind på den. Dvs jag känner inte farten.
    NT650V tycker jag är bekväm, man känner farten mer. Vibrationer finns från V2:an men jag känner mest av det vid gaspådrag. Vid jämn hastighet, även på motorväg finner jag inte det störande. Dock kan jag inte svara för NT700V. Där var väl Danne riktigt missnöjd.
    NT650 är lite svag. Axet vid omkörning är inte mycket bättre än en standardbil.

    Ang fjädringen om man åker två på NT700V som Mogens skrev. Min NT650 har justerbar fjädring. Sitter en liten ratt under sadeln som jag kan ställa om jag vill ha mjukare eller stummare. NT700V borde väl ha liknande. Inte så att det missades att det gick att justera fjädringen.

    Personligt så är jag mycket nöjd med min NT650V. Är det något att anmärka på så är det motorn. Lite mer power hade inte skadat. Personligt så tycker jag att ungefär 750CC ligger den magiska gränsen och lite synd att de inte satte dit en rad-4 på 750CC på den nya Deauvillen. Då hade den blivit en riktig jackpott.
    Senast redigerat av Linnex den 2011-02-02 klockan 16:39.

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Om det är en ny för 110.000:- du funderar på finns det en del andra Touringhojar att välja på, om du köper en som är några år gammal. BMW K1200 RS/GT, Yamaha FJR 1300, BMW R1150RT och så naturligtvis Pannan. Samtliga är mycket kompetenta touringhojar som du kan hitta fina exemplar av för mindre än vad en ny Deauville kostar. Inventera Blocket så ska du se att det finns en hel del hojar att välja bland.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Jag har varit på ett par turer i europa med 700:an(not jag har 150 mil enkel väg först genom Sverige)

    Mina reflektioner:
    -Lättkörd och lätthanterlig hoj.
    -Bränslesnål direkt från den är ny. Ligger på ca 0,42 milen med jättepackning på(inkl topbox och breda väsklock) och då har man en marschfart på ca 110. Transalpen som har samma motor behöver minst 300mil innan den sjunker en dec milen.
    - Sadeln är otroligt bekväm. Dagsetapper på 100 mil flera dagar i sträck är inga problem. Betyder ju också att man stör sig då inte heller av några vibrationer.
    - Effekten räcker gott o väl till. Toppar 190 knyck mätarfart
    - Chassit räcker också bra för två pers och packning

    Rutan räcker bra till. Öppet visir om man är under 180 cm. Är man längre så finns förhöjda rutor för under tusenlappen(tex Kappa och Givi)
    Köper man begad så fördel 2008 o nyare, då rutan är justerbar utan verktyg.

    Visst är den surrig i motorn, men så är ju alla mindre motorer. Däremot vänjer man sig ganska snabbt och tänker inte på det efter ett tag(jo, jag har då också kört långturer med större motorer, däribland även med ST1300)
    Den varvar(om jag inte minns fel) dock ca 600 varv mindre än 650:an när man ligger i 110 knyck.

    Finns ju också några nackdelar, tex har den skruvventiler och ska då kollas var 1200 mil. Den är också vindkänslig med den stora topboxen på.(blir lite vinglig när det blåser kraftigt)

    Så.....är man inte fixerad i att man måste ha en bautamaskin, så är denna kärra ett klockrent köp. Ett köp för den sunda köparen som jag inbillar sig kör hojen och tänker...."för tusan, jag behöver ju inte mer hoj än detta, här finns ju allt jag behöver egentligen"

    Ett RTG-kit med större väsklock etc etc tycker jag att man ska också ha

  4. #14
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jag har varit på ett par turer i europa med 700:an(not jag har 150 mil enkel väg först genom Sverige)

    Mina reflektioner:
    -Lättkörd och lätthanterlig hoj.
    -Bränslesnål direkt från den är ny. Ligger på ca 0,42 milen med jättepackning på(inkl topbox och breda väsklock) och då har man en marschfart på ca 110. Transalpen som har samma motor behöver minst 300mil innan den sjunker en dec milen.
    - Sadeln är otroligt bekväm. Dagsetapper på 100 mil flera dagar i sträck är inga problem. Betyder ju också att man stör sig då inte heller av några vibrationer.
    - Effekten räcker gott o väl till. Toppar 190 knyck mätarfart
    - Chassit räcker också bra för två pers och packning

    Rutan räcker bra till. Öppet visir om man är under 180 cm. Är man längre så finns förhöjda rutor för under tusenlappen(tex Kappa och Givi)
    Köper man begad så fördel 2008 o nyare, då rutan är justerbar utan verktyg.

    Visst är den surrig i motorn, men så är ju alla mindre motorer. Däremot vänjer man sig ganska snabbt och tänker inte på det efter ett tag(jo, jag har då också kört långturer med större motorer, däribland även med ST1300)
    Den varvar(om jag inte minns fel) dock ca 600 varv mindre än 650:an när man ligger i 110 knyck.

    Finns ju också några nackdelar, tex har den skruvventiler och ska då kollas var 1200 mil. Den är också vindkänslig med den stora topboxen på.(blir lite vinglig när det blåser kraftigt)

    Så.....är man inte fixerad i att man måste ha en bautamaskin, så är denna kärra ett klockrent köp. Ett köp för den sunda köparen som jag inbillar sig kör hojen och tänker...."för tusan, jag behöver ju inte mer hoj än detta, här finns ju allt jag behöver egentligen"

    Ett RTG-kit med större väsklock etc etc tycker jag att man ska också ha
    Låter ju nästan för bra för att vara sant, dock så tåls det att fundera på och klämma och känna på det antalet man tycker är intressant precis som Mats säger, innan man kan vara helt hundra. En provkörning på 30 min som man får i Stockholm är ju inte mycket att ha till grund för en rättvis jämförelse, brukar inte handlarna ha demo-cyklar som man får låna ett par dagar?

    Finns det audiosystem till Deauvillen?

  5. #15
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Låter ju nästan för bra för att vara sant, dock så tåls det att fundera på och klämma och känna på det antalet man tycker är intressant precis som Mats säger, innan man kan vara helt hundra. En provkörning på 30 min som man får i Stockholm är ju inte mycket att ha till grund för en rättvis jämförelse, brukar inte handlarna ha demo-cyklar som man får låna ett par dagar?

    Finns det audiosystem till Deauvillen?
    Jag tycker att det står ett riktigt intressant objekt på Verona i Ljungby.
    http://www.blocket.se/kronoberg/Hond...=21&w=1&last=1

    Jan-Olov bor väl i Ljungby så om du skulle vara intresserad så kanske han kan inspektera...

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Jag tycker att det står ett riktigt intressant objekt på Verona i Ljungby.
    http://www.blocket.se/kronoberg/Hond...=21&w=1&last=1

    Jan-Olov bor väl i Ljungby så om du skulle vara intresserad så kanske han kan inspektera...
    Här har du ett alternativ till, på samma firma! Alla möjligheter till jämförelse! Samma pris för båda. Jag vet vilken jag skulle välja, men vi är ju alla olika. Gäller att hitta den man själv gillar!

    http://www.blocket.se/kronoberg/Hond....htm?ca=21&w=1
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Låter ju nästan för bra för att vara sant, dock så tåls det att fundera på och klämma och känna på det antalet man tycker är intressant precis som Mats säger, innan man kan vara helt hundra. En provkörning på 30 min som man får i Stockholm är ju inte mycket att ha till grund för en rättvis jämförelse, brukar inte handlarna ha demo-cyklar som man får låna ett par dagar?

    Finns det audiosystem till Deauvillen?
    Du får nog vara glad om du får provköra en hoj, inte alla som låter en göra det ens. Låna en ett par dagar tror jag att du kan avskriva helt, i varje fall i Stockholm. MC-varuhuset brukar ha hojar för uthyrning, men säkert inte de modeller som just du är intresserad av. Själv har jag lånat hojar av kompisar under ett par dar, när det varit aktuellt med byte, liksom dom lånat mina hojar. Det är den smidigaste vägen, om möjligheten ges.

    Nu såg jag att Verona Motor har en Yamaha FJR också, alla till samma förmånliga pris!
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Du får nog vara glad om du får provköra en hoj, inte alla som låter en göra det ens. Låna en ett par dagar tror jag att du kan avskriva helt, i varje fall i Stockholm. MC-varuhuset brukar ha hojar för uthyrning, men säkert inte de modeller som just du är intresserad av. Själv har jag lånat hojar av kompisar under ett par dar, när det varit aktuellt med byte, liksom dom lånat mina hojar. Det är den smidigaste vägen, om möjligheten ges.

    Nu såg jag att Verona Motor har en Yamaha FJR också, alla till samma förmånliga pris!
    MC-försäljarna tycks vara besläktade med arten bilförsäljare alltså? Lika kinkiga och dollartecknen skiner för fulla muggar i deras ögon. :P

    FJR'n finner jag inte lika visuellt tilltalande, tycker instrumentpanelen är alldeles för ''plottrig'' också. Fast får man chansen så ska jag nog klämma och känna på en sådan också, kanske gör helt om på stället haha!

    Denna Deauville har ju allt lull-lull man kan tänka sig:
    http://www.blocket.se/orebro/NT_700_...5.htm?ca=4&w=3

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    MC-försäljarna tycks vara besläktade med arten bilförsäljare alltså? Lika kinkiga och dollartecknen skiner för fulla muggar i deras ögon. :P

    FJR'n finner jag inte lika visuellt tilltalande, tycker instrumentpanelen är alldeles för ''plottrig'' också. Fast får man chansen så ska jag nog klämma och känna på en sådan också, kanske gör helt om på stället haha!

    Denna Deauville har ju allt lull-lull man kan tänka sig:
    http://www.blocket.se/orebro/NT_700_...5.htm?ca=4&w=3
    Nu är ju jag lite partisk som kör FJR själv men prova en innan du dömer ut den. Väldigt mycket hoj, prestanda och komfort till en relativt billig penning om man är beredd att gå på begagnat. Dom där 1300 cc:en är ganska skönt att ha mellan benen.
    Borde det förresten inte vara dags för Yamaha att presentera nästa generation av FJR nu? Hoppas i såna fall att det inte blir samma platta fall som Honda gjorde med sin VFR 1200. Fattar forfarande inte hur man kan sätta en 17 liters tank på en hoj som är tänkt för längre touringresor....

  10. #20
    Ett annat alternativ är ju en glidarhoj av classictyp med fotplattor utrustad med vindruta och packväskor. Typ Kawa 900 eller Suzuki 800 classic. Då får man ju mellanklasstouringhoj med v-twin.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •