Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 67

Ämne: Honda NT700V på långfärd?

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Honda NT700V på långfärd?

    Efter att ha varit på mässan och klämt och känt på NT700V och sett den överkomliga prislappen så har Deauvillen förtjänat en plats på min önskelista på hojar som jag överväger.

    Det skulle vara trevligt att ha en kombinerad pendlings- och långfärds-tourer, en hoj som inte känns för klumpig i stadstrafik och som trivs minst lika bra på motorvägen men jag är orolig för att den kan göra båda delarna?

    Det jag tänker på främst är om sittkomforten är tillräckligt hög, motorljudet tillräckligt lågt och motorn tillräckligt stark för att orka med två vuxna samt packning i några timmars körande i 110 km/h?

    Synpunkter?

  2. #2
    Har inte kört den själv. Men det verkar en fin liten touringhoj. Borde ju vara klart mycket smidigare i stadstrafik än en större touringhoj. Och komforten borde det inte vara nå fel på. Men kanske lite mera vibrationer än en radfyra eller v-fyra. Det kanske finns nån här på forumet som har en sådan...

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Har ingen själv ingen men har bara hört goda omdömen om denna hoj, det enda jag har emot är tyngden för sina kubik vid jämförelser.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Efter att ha varit på mässan och klämt och känt på NT700V och sett den överkomliga prislappen så har Deauvillen förtjänat en plats på min önskelista på hojar som jag överväger.

    Det skulle vara trevligt att ha en kombinerad pendlings- och långfärds-tourer, en hoj som inte känns för klumpig i stadstrafik och som trivs minst lika bra på motorvägen men jag är orolig för att den kan göra båda delarna?

    Det jag tänker på främst är om sittkomforten är tillräckligt hög, motorljudet tillräckligt lågt och motorn tillräckligt stark för att orka med två vuxna samt packning i några timmars körande i 110 km/h?

    Synpunkter?
    Jag läste i någon tidning att hojen är kanon i det mesta,men jag noterade en grej och det var att passageraren hade problem med vibrationer genom fotpinnarna.Nu är ju detta väldigt individuelt hur kännslig man är.Jag skulle testat att ta en ordentlig tur dvs både stad och motorväg och försöka testa kritiskt hur den är.När det är nytt för en själv blir det så himmla kul att köra att man glömmer om något inte är ok.Jag har ibland testat 3-4 gånger och det kanske inte är helt fel.Blir ni nöjda skulle jag tro att ni får en problemfri hoj många år framöver.Lycka till med framtida köp.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Danne här få forumet köpte en i början på förra säsongen. Då hade jag en Pan European och han frågade mig lite om hur den funkade. Jag kunde reservationslöst rekommendera den. Han trodde dock att den skulle vara onödigt stor och tung och valde slutligen en nästan ny Deauville. Tror att han körde den någonstans kring 500 mil på allehanda uppdrag från touring till jobbpendling. Ledsnade efter ett tag på, om jag minns rätt, surrighet och vibrationer vid motorvägskörning. Han bytte sedan till en begagnad Pan European 1300 och hittade direkt sin hoj. Pannan är en hoj att verkligen gilla med sin avstressade motorgång och björnstarka motor. Min rekommendation är att du testar även en Panna innan du bestämmer dig. Om du är intresserad av längre turer och med passagerare tror jag att du ångrar dig efter ett tag om du väljer Deauvillen. Köp begagnat och du kan få riktigt mycket hoj för pengarna. Köper du nytt och ångrar dig kostar det en massa pengar i onödan...
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Danne här få forumet köpte en i början på förra säsongen. Då hade jag en Pan European och han frågade mig lite om hur den funkade. Jag kunde reservationslöst rekommendera den. Han trodde dock att den skulle vara onödigt stor och tung och valde slutligen en nästan ny Deauville. Tror att han körde den någonstans kring 500 mil på allehanda uppdrag från touring till jobbpendling. Ledsnade efter ett tag på, om jag minns rätt, surrighet och vibrationer vid motorvägskörning. Han bytte sedan till en begagnad Pan European 1300 och hittade direkt sin hoj. Pannan är en hoj att verkligen gilla med sin avstressade motorgång och björnstarka motor. Min rekommendation är att du testar även en Panna innan du bestämmer dig. Om du är intresserad av längre turer och med passagerare tror jag att du ångrar dig efter ett tag om du väljer Deauvillen. Köp begagnat och du kan få riktigt mycket hoj för pengarna. Köper du nytt och ångrar dig kostar det en massa pengar i onödan...
    Jo, det sägs ju att de är förvånansvärt smidiga i stadstrafik också vad jag har hört. Däremot lite gnäll om för hård sadel och att den uppför sig konstigt i högra hastigheter, fast det kanske inte gäller om man kör lagligt?

    Talar nu om Deauvillen's storebror, den är en skönhet i mina ögon faktiskt.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västbjörke / Trollhättan
    Inlägg
    29

    Ang. Honda Deauville NT 700 VA

    Hej på er.Jag har kört 2 säsonger på Deauvillen. Mycket bra cykel när man kör solo, men mindre bra med passagerare motorn lite för svag ( Svårt att hänga med andra ) fjädringen för mjuk. Har nu bytt till en BMW R1150RT // Mogens

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Jo, det sägs ju att de är förvånansvärt smidiga i stadstrafik också vad jag har hört. Däremot lite gnäll om för hård sadel och att den uppför sig konstigt i högra hastigheter, fast det kanske inte gäller om man kör lagligt?

    Talar nu om Deauvillen's storebror, den är en skönhet i mina ögon faktiskt.
    Jag hade en panna 1100cc i 4 år,men när vi skulle byta stod det mellan panna 1300cc och GL 1800cc.Nu blev det vingen av andra anledningar,men vi testade pannan 1300cc och jag märkte inte ett dugg att den var sämre än 1100cc.Vi låg kring 170 km/h och den uppförde sig mycket bra i den hastigheten.Den är oxå smidigare att köra i stadstraffik än vad den ser ut till att vara.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Jag hade en panna 1100cc i 4 år,men när vi skulle byta stod det mellan panna 1300cc och GL 1800cc.Nu blev det vingen av andra anledningar,men vi testade pannan 1300cc och jag märkte inte ett dugg att den var sämre än 1100cc.Vi låg kring 170 km/h och den uppförde sig mycket bra i den hastigheten.Den är oxå smidigare att köra i stadstraffik än vad den ser ut till att vara.
    Den omtalade instabiliteten fanns på den första modellen av 1300:an, under vissa omständigheter och i farter klart över 150 km/h. Ryktet har sedan levt kvar genom åren. Skulle gärna köra en sådan om jag var ute efter en tourer. Min BMW k1200LT är i många stycken jämförbar med en GoldWing. När man börjat köra hojar i det här segmentet känns det inte aktuellt att byta till något annat. Funkar utmärkt på såväl serpentivägar i Alperna som i Stockholmstrafiken. Som sagt, testa olika hojar innan du bestämmer dig. Trist att upptäcka att man valde fel...vilket är lätt hänt när man är ny i gamet!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Har en Deauville NT650V som vi åker runt med. Tycker den fungerar utmärkt i stan, landsväg som på motorväg. Hade inga problem med att hänga på varken bilar eller andra hojar när jag åkte med den till stugan i Finland i sommras. Körde mellan Falun och Jönköping med den i tjänsteärende och det vara bara att tuta och köra. Det blev oxå varierane körning med mindre och större vägar. Frugan som sitter bakpå har inte haft några som helst problem med vibrationer eller öm bak efter några timmars körning och hon har problem med diskbrock så då tycker jag att det är ett gott betyg. Brukar tanka efter ca 35 mils körning. Kan inte annat än att rekomendera den. Vi kommer att på touring i södra England
    i sommar och kommer då att hyra en Deauville i England för att få fler resdagar på plats.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •