Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 67

Ämne: Honda NT700V på långfärd?

  1. #41
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Elruta är det på Fjr,n med och zzr är en sport hoj,fjr,n är en touringhoj med upprätt körställning.Men ska vi blanda in zzr,n så är det ju lika bra att vi ta med hayabusan med,det är sak samma.Pannan är e n trevlig och komfortabel touringmaskin som går fint och mimimala vibrationer,men Fjr,n är i allafall bättre på det mesta tycker jag.Framför allt när det gäller prestandan

  2. #42
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Elruta är ovärderligt på en hoj. Hur skönt är det inte att kunna ställa om rutan under färd, alltefter förhållandena? Har just idag fått hem en större ruta till min BMW, kommer förhoppningsvis hamna i total stillhet bakom rutan. Underbart tyst och skönt plus att regn inte utgör någon större olägenhet, sitter gott skyddad bakom och fäller inte ner visiret många gånger per säsong.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #43
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Polisen är inte nöjd med pannan över lag,oavsett års modell.Pratade med Lingvalls i Gävle och dom servar pannorna åt polisen där och alla säger samma sak.Dom är ostabila,men det förstår man ju,det är för mycket glidare över dom.Hollänska polisen kör ju Fjr detborde ju Svenska polisen göra med,då är ju problemet borta,och sedan får dom en mycket snabbare och smidigare hoj
    Konstigt det här med att välja tjänstehojar. Tar man inte in erfarenheter från andra länder tro? Engelska polisen har ju kört pannor ända sedan 1100:ans tid. Dom måste väl varit instabila där också, om det nu är det dom är? Märkligt då att man köper in dom till Svenska Polisen. Vill gärna att det är några erfarna poliser som utvärderar de olika märkena när det ska upphandlas nya hojar. Kanske är det några chefer som aldrig ens suttit på en hoj som bestämmer i slutändan....?

    Dom har testat även FJR, bland annat har dom haft en civil som rullat i Stockholmstrakten. Nu har Polisen i alla fall börjat köra BMW igen. Kommer säkert att vara problem även med dom. När dom körde BMW senast var det något skyddsombud som ansåg att de vibrerade och gav hojarna körförbud en tid. Vi får se hur det går denna gång. Är väl som i övriga livet, inte alla som gillar alla hojar.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-02-05 klockan 00:19.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #44
    Medlem Jonxars avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Varför Polisen har kört BMW är för att dom hade bäst service/reservdelsåtagande. Gällde förr nu vet jag inte.

  5. #45
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Elruta är det på Fjr,n med och zzr är en sport hoj,fjr,n är en touringhoj med upprätt körställning.Men ska vi blanda in zzr,n så är det ju lika bra att vi ta med hayabusan med,det är sak samma.Pannan är e n trevlig och komfortabel touringmaskin som går fint och mimimala vibrationer,men Fjr,n är i allafall bättre på det mesta tycker jag.Framför allt när det gäller prestandan
    Vad jag menar är att FJR:en är närmare ZZR, K1300S, etc etc än Pannan. Bara för att det sitter en elruta på FJR:en så är det ju inte automatiskt en ren touringhoj.
    Observera att jag klankar inte ner på FJR:en, det är en jättebra touring-/sporttouringhoj, bara det att jag tycker inte dessa två hojar ska jämföras.

    Både Pannan och FJR:en är idag gamla modeller, dock still going strong. Att lyfta fram FJR:ens prestanda som nåt plus tycker jag inte.....den blir smiskad med förbundna ögon av dagens civiliciserade sporttouringhojar.
    Senast redigerat av V Saarela den 2011-02-05 klockan 08:11.

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Konstigt det här med att välja tjänstehojar. Tar man inte in erfarenheter från andra länder tro? Engelska polisen har ju kört pannor ända sedan 1100:ans tid. Dom måste väl varit instabila där också, om det nu är det dom är? Märkligt då att man köper in dom till Svenska Polisen. Vill gärna att det är några erfarna poliser som utvärderar de olika märkena när det ska upphandlas nya hojar. Kanske är det några chefer som aldrig ens suttit på en hoj som bestämmer i slutändan....?

    Dom har testat även FJR, bland annat har dom haft en civil som rullat i Stockholmstrakten. Nu har Polisen i alla fall börjat köra BMW igen. Kommer säkert att vara problem även med dom. När dom körde BMW senast var det något skyddsombud som ansåg att de vibrerade och gav hojarna körförbud en tid. Vi får se hur det går denna gång. Är väl som i övriga livet, inte alla som gillar alla hojar.


    Det måste vara nån som sitter bakom skrivbordet som väljer hojar?
    I Luleå tog dom för ett antal år sedan i bruk 2 st Honda FMX650, framför allt för att jaga mopedister. Tog inte länge, så vurpade en av dom när dom jagade en moped över gräsmattorna.
    Det var då dom kom på att motardhjul funkar inte. Dom kom också på att det finns ju inga 17 tums offroaddäck fram. Tror dom löste sig med nån slags regndäck....hur det nu funkar i längden?

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Varför denna alltid återkommande jämförelse mellan hojar vad gäller fartresurser.Hade en Skoda Felicia som andrabil en gång och då fråga sonens kompis-Hur mycket gör den noll till hundra på ? Sedan fortsatte han-Min bil gör noll till hundra på typ 9 sec.Jag svarade-Tror du på fullt allvar att jag köper en Skoda Felicia om jag vill ha en bil som gör 0-100 på 9 sec ? Jag menar,man köper inte en fjr eller panna om man vill ha en racerhoj för då lär man bli besviken.Sedan tycker jag (Detta är min åsikt) att en riktig touringhoj ska ha kardan av den anledningen att man ska kunna köra med minimalt underhåll av cykeln då man är på semester.Touringhoj=Åka med komfort,bra packmöjligheter,minimalt underhåll av cykeln,lång radie på en tank(ca 40 mil>)

  8. #48
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    En annan sak som jag märkte nu är att ta hänsyn till försäkringskostnaden...

    Jämförde Honda ST 1300 -05 med BMW R 1200 RT -05 på Bilsport och MC Försäkringar, för mig som är 87:a och om jag tecknar försäkring efter jag har passerat 1 år med A-behörighet kostar Pannan ca 10 000 kr jämfört med Bumsen som kostar 6 000 kr i helförsäkring, hur kan det skilja så mycket? Tror inte jag kan få det mycket billigare än hos det försäkringsbolaget, kanske någon hundring om man tecknar hos samma bolag som man har bilen försäkrad i... Törs man skriva försäkringar på föräldrarna nu för tiden?

  9. #49
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    En annan sak som jag märkte nu är att ta hänsyn till försäkringskostnaden...

    Jämförde Honda ST 1300 -05 med BMW R 1200 RT -05 på Bilsport och MC Försäkringar, för mig som är 87:a och om jag tecknar försäkring efter jag har passerat 1 år med A-behörighet kostar Pannan ca 10 000 kr jämfört med Bumsen som kostar 6 000 kr i helförsäkring, hur kan det skilja så mycket? Tror inte jag kan få det mycket billigare än hos det försäkringsbolaget, kanske någon hundring om man tecknar hos samma bolag som man har bilen försäkrad i... Törs man skriva försäkringar på föräldrarna nu för tiden?
    Läs försäkringsvillkoren.

    Nu skrev jag inte så för att vara sporthoj.com-snorkig, utan för att dom innehåller mycket information som är bra att känna till.

    Några tips som jag själv snokat mig fram till:
    Vissa försäkringar tillåter alla som du bor tillsammans med att förfoga över maskinen (således kan det ses som skenförsäkring om du försäkrar den på dina föräldrar och inte bor hos dom - d.v.s. 0:- i ersättning vid olycka). Vidare kan det förekomma åldersbegränsningar avseende vilka som får framföra fordonet när du lånar ut det under kort tid (oaktat din egna ålder).

    Bilsport & MC tycker jag personligen att man ska akta sig för. Jag ogillar starkt att dom gärna vill sälja sina specialförsäkringar (30+, offroad o.s.v.) utan att direkt nämna att dom alla kräver att din båge nattförvaras i ett garage om du har den hemma över natten. Gör du inte det och den blir stulen så skrivs ersättningen ned med _minst_ 25%. Matigt. Den enda försäkringen som är rimlig hos dom i händelse av att man saknar garage är basförsäkringen och den har aldrig varit särskilt konkurrenskraftig när jag shoppat runt efter försäkring. Men har man garage (eller förråd, eg. allt som är låsbart med fyra väggar, tak och golv räkas som garage) så är det bara att signa upp sig! Sen är det väl också en fråga för hur ärlig man orkar/vill vara när bågen väl blir stulen från hemadressen nattetid utanför ett garage.

    Kikar du på BMW så ska du ta kontakt med If - dom har orginalförsäkring, gäller även Honda och Triumph.

  10. #50
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Som sagt, kolla kostnaden hos IF. Det kan vara billigare om man tecknar försäkring för Triumph, Honda eller BMW. I annat fall har dom inte varit billiga för min del. If ville ha två och en halv gång så mycket för försäkringen för en Yamaha 600 som Bilsport & MC. Man måste alltid kolla varje hoj individuellt hos alla bolag. Går inte att säga att det ena eller andra bolaget är generellt billigast. Så många parametrar som spelar in att man kan bli tokig för mindre....
    ~ Mats

    Min blogg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •