Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 67

Ämne: Honda NT700V på långfärd?

  1. #31
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Jag har en undran om toring mc såsom Honda, Yamaha och Kawasaki etc. som disktuteras i tråden,
    Som begagnade verkar de ha ett hyggligt pris och då har de gått ca 3-5000 mil, och har då inte heller så många år på nacken. Kan det kanske vara bättre att köpa en begagnad sådan än en nästan ny Deauville med betydligt mindre motor? Skulle vara intressant att höra era funderingar kring detta
    Absolut. Enligt min synpunkt.
    Jan

  2. #32
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Jag har en undran om toring mc såsom Honda, Yamaha och Kawasaki etc. som disktuteras i tråden,
    Som begagnade verkar de ha ett hyggligt pris och då har de gått ca 3-5000 mil, och har då inte heller så många år på nacken. Kan det kanske vara bättre att köpa en begagnad sådan än en nästan ny Deauville med betydligt mindre motor? Skulle vara intressant att höra era funderingar kring detta
    En välskött hoj med ett par år på nacken skulle inte jag tveka att köpa. 3-5.000 mil är inga som helst problem, nästan tvärsom istället. Priset har kommit ner rejält och det finns många, många mer mil att köra. Köpte själv min BMW i somras med dryga 5.000 mil på mätaren. Servad enligt bok och i närmast mint condition, för 89.000:-. Som ny hade den kostat den förre ägaren 185.000:- .....
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Jag har en undran om toring mc såsom Honda, Yamaha och Kawasaki etc. som disktuteras i tråden,
    Som begagnade verkar de ha ett hyggligt pris och då har de gått ca 3-5000 mil, och har då inte heller så många år på nacken. Kan det kanske vara bättre att köpa en begagnad sådan än en nästan ny Deauville med betydligt mindre motor? Skulle vara intressant att höra era funderingar kring detta
    Hej ! Både en hoj och bil sjunker ju extremt mycket i pris första året.nytt är nytt men jag tror inte man får en sämre hoj för att den är något begagnad,däremot får man den till ett betydligt angenämare pris.Man ska också ha i tanke att en större touring-mc är i stort en bilmotor som går på ett behagligt varv kring 3-4000/pm.Är hojen i gott skick och servad regelbundet vilket dom flesta är finns ingen som helst annledning till oro.

  4. #34
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    En kollega på jobbet skrämde upp mig rejält igår... Pannan ska tydligen ha en kraftig tendens till att wobbla i farter över 140 km/h? Jag sökte vidare på ämnet och fann att Polisen i Västernorrland har satt skyddsstopp på sina Pannor efter det att en polis råkat ut för detta under en biljakt. Även polismyndigheter i England har efter en dödsolycka ställt sina Pannor. Ligger det någon sanning i att detta även kan hända den civila versionen? Har Honda gjort något för att bekräfta eller dementera händelserna? :-S

  5. #35
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Så här skrev Bighoj tidigare i den här tråden!

    Nu blev det vingen av andra anledningar,men vi testade pannan 1300cc och jag märkte inte ett dugg att den var sämre än 1100cc.Vi låg kring 170 km/h och den uppförde sig mycket bra i den hastigheten.
    Det gällde den första årsmodellen under vissa omständigheter och extremt höga hastigheter och långt ifrån alla hojar. Har själv talat med poliser i Stockholm som kör dessa hojar. Var lite intresserad eftersom jag själv funderade på en 1300:a. Dom tre jag talat med hade i alla fall inte haft några problem. Har inte hört någon annan heller av mina kompisar som råkat ut för detta. I någon av de svenska hojtidningarna hade man nyligen en begagnatguide på just Pannan. Osäker på vilken det var, men tror det kan varit MOTORRAD. Vill även minnas att man tog upp detta "problem" i någon form. Försök att kolla upp vilken tidning det var och beställ testen för att bilda dig en egen uppfattning.

    Sökte lite på nätet och hittade att Allt om MC har en begagnattest i nummer 05 -09. Går att beställa på deras hemsida!

    Här kan du läsa mer om vad ägarna tycker!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-02-04 klockan 15:43.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #36
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    En kollega på jobbet skrämde upp mig rejält igår... Pannan ska tydligen ha en kraftig tendens till att wobbla i farter över 140 km/h?
    O/T men jag fick en flash från när jag för några år sedan dundrade ner för Hallandsåsen med den pedaldrivna tvåhjulingen i ca 70 km/h, med enbart en frigolitbit på huvudet som skydd och fick wobbel...
    Den gången berodde det på taskigt spänt styrlager och tack och lov hävdes wobblingen när jag satte mig upp och tog vind... Det var ingen kul känsla precis. Var väl nästan så man fick byta byxor....
    Senast redigerat av Linnex den 2011-02-04 klockan 15:48.

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    En kollega på jobbet skrämde upp mig rejält igår... Pannan ska tydligen ha en kraftig tendens till att wobbla i farter över 140 km/h? Jag sökte vidare på ämnet och fann att Polisen i Västernorrland har satt skyddsstopp på sina Pannor efter det att en polis råkat ut för detta under en biljakt. Även polismyndigheter i England har efter en dödsolycka ställt sina Pannor. Ligger det någon sanning i att detta även kan hända den civila versionen? Har Honda gjort något för att bekräfta eller dementera händelserna? :-S
    Kom ihåg att det varit något skrivet någonstans. Hittade lite i ett gammalt nr av MC-folket, 2 / 09 och där står det om en del olika erfarenheter. Det som jag fann är tydligen fortsättning på artikel som varit med tidigare. Kanske tips för att leta vidare?
    Ove

  8. #38
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Finns många parametrar som kan orsaka wobbel. Många med problem kan uppleva att det försvinner om dom kör utan topbox. Hur man lastat hojen inverkar även det. Mycket vikt högt och långt bak kan ge sådana tendenser. Om man däremot kör med passagerare brukar det kunna gå stadigare. Som vanligt så får man testa sig fram själv, en lättare förare kan uppleva problem medan en tyngre inte alls märker av dom.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #39
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Polisen är inte nöjd med pannan över lag,oavsett års modell.Pratade med Lingvalls i Gävle och dom servar pannorna åt polisen där och alla säger samma sak.Dom är ostabila,men det förstår man ju,det är för mycket glidare över dom.Hollänska polisen kör ju Fjr detborde ju Svenska polisen göra med,då är ju problemet borta,och sedan får dom en mycket snabbare och smidigare hoj

  10. #40
    Pannan tycker jag har blivit felaktigt jämförd med FJR:en. Den har andra fina konkurrenter att jämföras mot, typ dvs BMW K1200RT. FJR:en är mer närmare mot hojar som ZZR1400 osv.
    Om nån har en FJR och får chansen att skifta hoj med en panna under en provtur.....det är då man märker saker som hur underbar växellådan är i jämförelse.


    Pannan är en helt sanslös underbar maskin. Elrutan som man kan justera efter humör....längst ner om det för varmt ute, mitten om det regnar och....längst upp om man vill röka en cigg
    Dom första modellerna kom med o utan elruta(utan ABS då också) Minns att det skiljde ca 25.000:- på prislappen, så många köpte utan elruta. Dom flesta har också sen ångrat att dom inte la ut 25´till.
    Finns dock möjlighet att köpa elrutan i efterskott nuförtiden. Förmodligen en dyr historia?

    Märkliga med det sk "wobblandet" på Pannorna, en del beter sig oroligt och en del gör det inte. Samma är det med polisens hojar, vissa distrikt har inga problem, medans en del har t o m gett dom som nämns, körförbud.
    En polishoj kostar i utrustning(radio, etc etc) lika mycket som bara en ren hoj. Har för mig att det också sitter andra dämpare, däck osv på dom också.

    Sen är det väl inte direkt wobbel på hojarna. Inget jag märkt iallafall. Har toppat ett par gånger(har för mig att den gjorde dryga 240) och har aldrig varit med om en sån adrenalinkick. Inget wobbel, utan fronten vandrar kanske en halvmeter-meter fram o tillbaka.

    Vad är nackdelarna med Pannan?
    Den känns baktung som tusan. Med topbox, full last och frugan på känns den obehagligt vinglig precis innan när man stannar med hojen.
    Den är med Honda-mått mätt dyr att serva.
    Sen är ju hojar i det segmentet så jäkla tråkiga. Underbara på långturen, men tråkiga i vardagsanvändandet och.....tunga as att knuffa runt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •