Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Shoei Qwest/Xr 1100 hjälmar?

  1. #11
    Mange
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Sen slutade jag fundera och läste på tillverkarens sajt istället, jag hade förstått fel :-)

    Där jämför man Qwest med den tidigare modellen Raid 2, inte XR1100! Qwest väger ganska precis vad en XR1100 väger och den är enligt Shoei 2,2 dB tystare än Raid 2. Inte XR1100 som jag uppfattade tidigare inlägg.

    Den jämförda hjälmen är Raid 2 som är utgående modell. Utseendemässigt skiljer sig XR1100 tillräckligt mycket från Qwest för att man klart ska kunna skilja dem åt (i mina ögon).
    Japp, jag hade samma huvudbry. Tillverkaren jämför Qwest med Raid II. Problemet är att handlarna jag pratat med jämför Qwesten med XR1100, så även de flesta recensioner på webben. Qwest och XR 1100 är för mig två väldigt lika hjälmar och prismässigt här hemma i Sverige så är frågan om inte Qwest är det bättre valet eftersom den är billigare i inköp, allt hänger på passform. Båda hjälmarna passade mig fint.

    @Molgan; Qwest kändes liiiiite rymmligare (lite ovalare och mjukare), XR1100 kändes nästan precis som min gamla Shoei Nobby Ueda replica vilket jag gillade (lite tightare). Nolan-hjälmar passar inte mig heller. Arai är riktigt sköna men jag personligen tycker hakskyddet kommer för nära hakan vilket är obehagligt (säkert en vanesak men ändå). Åk och prova....

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Svårt det där med hjälmar,man lär ju provköra dom.Jag har själv spanat in xr1100,riktigt skön faktiskt.Har en shoei multitec,den kan jag varmt rekomendera,men den är öppningsbar.Har även en schubert S1,det är väl den som är skönast hittils

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Mellan sverige
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    @Molgan: Låter som XR kan vara ett alternativ för dig. Jag har väldigt oval huvudform och den passar bra på mig. Lider inte alls av ont i pannbenet på samma sätt som jag gör i Nolan eller XLite.

    Bästa hjälm jag haft var Shoei Z-one, men de kom tyvärr på att de gjort den för bra och slutade ganska omgående med den. XR1100 når inte upp dit, men formen på den är åtminstone liknande.
    Z-one va min favorit oxå...Så fick gå över till Arai Astro o dom finns på REA idag från ca 3000:-..Chaeser är bra..kanske lite mindre fram i hakpartiet men rekomenderar ändå en provning.

Liknande ämnen

  1. Hjälmar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 10:27
  2. Hjälmar
    Av honda500 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-05-05, 08:36
  3. Shoei Neotec
    Av engström67 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 14:56
  4. Hjälmar
    Av Gurrag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 20:19
  5. Ang hjälmar
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •