Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur ofta ska jag byta olja i min honda cbr 954 rr?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Surahammar
    Inlägg
    1

    Hur ofta ska jag byta olja i min honda cbr 954 rr?

    Hur ofta ska jag byta olja i min honda cbr 954 rr? Jag har hört, efter var 300 mil, om 300 mil ej uppnås så byter man innan nästa säsong. Att behöva byta var 300 mil låter lite för mycket? Såg att många rekommenderade biltemas mc-olja så jag kommer troligtvis att använda den. Men ska jag byta oljefiltret i samband med varje oljebyte?

    Tacksam för svar innan våren!

  2. #2
    Hej och välkommen! De hondor jag har haft har haft intervall på 600 mil. Men de flesta brukar rekommendera ett oljebyte varje år om man kör mindre än så.

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Hej,
    Ett tråkigt svar, men...

    - Vad står det i serviceboken/intruktionsboken?
    - Vad rekommenderar din lokala Hondaverkstad? Även om man väljer att göra bytet själv, kan man alltid ringa och fråga ett proffs vad de föreslår. Folk på nätet tycker ofta mycket och "vet" så mycket. En del är rätt, annat är mindre rätt!
    - Ja, du skall byta filter generellt sett. Det är ju i filtret som all "skit" samlas. Bort-bort med det!
    - Känner igen ditt dilemma. En av min hojar går bara 300-400 mil per år. Oljan skall bytas efter 500 mil. Skall jag då, eller skall jag inte, byta oljan? De svar man får kan vara lite olika. Knivigt!
    Senast redigerat av TMax500 den 2011-01-24 klockan 13:48. Anledning: Lade till lite...

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Om du ändå byter oljan ska du självklart byta även filter. Kostar så llite att det inte finns någon anledning att att spara in på den lilla utgiften. Har aldig hört om någon landsvägshoj med så korta intervaller. Känns som lagom om du skulle köra många timmar bankörning möjligen. Den intervallen hade man på gamla Folkabubblor på 60-talet, dom saknade då riktigt oljefilter. Kolla du med tillverkaren om vad som gäller. Själv skulle jag köra åtminstone 500 mil mellan bytena. Biltemas olja har funkat utmärkt för min och många andras del. Även där, läs på vad tillverkaren säger om vilken typ av olja som ska användas. Sen kan du köpa den som är billigast men ändå uppfyller kraven, eller den dyraste av något prestigemärke. Båda varianterna förekommer, bara du känner dig nöjd så kommer säkert hojen funka alldeles utmärkt också även om oljan kanske bara kostar hälften av vad den dyrare gör. Byt dubbelt så ofta då istället om du känner för det.....
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    300 mil är onödigt. Såvida du inte kör racing och använder olja gjord för att bytas efter varje race.
    Byt enligt Honda's rekommendationer vilket rimligen är vid 600 mil. Tänk då på att de tar i på den säkra sidan för att inte råka ut för bekymmer.

    Ditt filter är dessutom det som egentligen är intressant att byta, efter 600 mil kan du strängt taget byta filter och hälla tillbaka den gamla oljan... Men det är ju enklare att byta allt och dessutom känns det bättre.
    Senast redigerat av Jåke den 2011-02-12 klockan 23:08.

Liknande ämnen

  1. Byta sadel på honda shadow -98
    Av Sixxten i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-10-10, 13:50
  2. Byta blinkrelä på Honda Shadow vt600
    Av flygare69 i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 18:48
  3. Dags att byta gammal olja?
    Av Evavind i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 17:01
  4. Hur ofta ska man byta hoj?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 17:05
  5. Oljebyte hur ofta?
    Av Diversion i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •