Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Tips om MC-kort och val av MC

  1. #11
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    Ring alla bolag och hör med dem när du väl bestämt dig för vilken hoj du ska köpa, och kolla vilka villkor som följer med försäkringen, får hojen stå utomhus med godkända lås eller måste den stå i garage, blir det billigare om du har skyddskläder mm.
    När jag kollade upp min skilde det sig allt ifrån 18.000 ner till den billigaste jag kunde hitta på 6500 kr.

  2. #12
    Försäkringsbolaget IF har märkesförsäkringar som är mycket prisvärda.
    Detta gäller bara Honda, Triumf och BMW.
    Vissa bolag kan också godkänna att du skriver MCn på en förälder
    med dej som brukare. En vän till mej gjorde så och fick ner premien från
    30 tusen till 10 tusen.
    En som har en plastraket har ordnat så att han ringer in till bolaget
    och talar om vilken dag han tänker köra, men det är ju lite extremt.
    Lycka till med kortet och MC-valet.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Bennie Bleking Visa inlägg
    Försäkringsbolaget IF har märkesförsäkringar som är mycket prisvärda.
    Detta gäller bara Honda, Triumf och BMW.
    Vissa bolag kan också godkänna att du skriver MCn på en förälder
    med dej som brukare. En vän till mej gjorde så och fick ner premien från
    30 tusen till 10 tusen.
    En som har en plastraket har ordnat så att han ringer in till bolaget
    och talar om vilken dag han tänker köra, men det är ju lite extremt.
    Lycka till med kortet och MC-valet.
    Jag börjar ångra mig ang: plastraketer, det blev lite fel med GSX-R1000. Började titta på MC för några veckor sen och började kolla med ögonen istället för hjärnan.

    Jag är visserligen tillräckligt gammal och yrkesförare till vardags med stor säkerhetstänk men ge se på en stor sportmodell verkar bara dumt, har börjat kolla på lite mindre modeller som man kan börja lära sig på.

    Lära sig grunderna, efter ett tag när man känner sig trygg på 2 hjul kan man ju alltid byta om man vill ha lite mer kraft, svårare än så är det ju inte.

    Det blir hojmässan för mig nästa vecka och provsitta lite och få lite råd av folk i branschen.

    Jag har kollat igenom framförallt nybörjartråden som jag blev rekommenderad att läsa och det har varit till stor hjälp.

  4. #14
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Det är en väldigt bra början och du verkar redan ha kommit till god insikt!

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Juventino77 Visa inlägg
    Jag börjar ångra mig ang: plastraketer, det blev lite fel med GSX-R1000. Började titta på MC för några veckor sen och började kolla med ögonen istället för hjärnan.

    Jag är visserligen tillräckligt gammal och yrkesförare till vardags med stor säkerhetstänk men ge se på en stor sportmodell verkar bara dumt, har börjat kolla på lite mindre modeller som man kan börja lära sig på.

    Lära sig grunderna, efter ett tag när man känner sig trygg på 2 hjul kan man ju alltid byta om man vill ha lite mer kraft, svårare än så är det ju inte.

    Det blir hojmässan för mig nästa vecka och provsitta lite och få lite råd av folk i branschen.

    Jag har kollat igenom framförallt nybörjartråden som jag blev rekommenderad att läsa och det har varit till stor hjälp.
    Hej ! Att träna på det som man lär sig på körskolan låter vettigt,sen tror jag att det ger sig när du väl börjar köra.Val av hoj är ju verkligen individuellt.När jag tog mitt kort visste jag vad jag skulle använda hojen till,och det var att resa bekvämt.Både jag och tjejen ville köra europa runt och åka bra,så därför inriktade vi oss på en touringhoj.Ett tips kan ju vara att försöka tänka ut hur du/ni kommer att köra mestadels och välja cykel efter det.Man ska också veta att där finns ingen mc som är bra på allt utan man får alltid kompromissa med något.Jättelycka till och välkommen in i mc-världen.

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det känns vettigt att börja med en begagnad hoj, gärna av mer neutral typ. Alltså ingen extrem sport eller customhoj. Känn dig för under en tid om det verkligen är just denna typ av hoj du gillar. Även om du gillar typen av hoj kommer du säkert att vilja testa något annat ganska omgående. Tror inte jag känner någon som haft kvar sin första hoj speciellt länge. Nyfikenheten tar överhanden och man testar något annat,snabbare, större, starkare eller kanske en helt annan typ av hoj....

    Lycka till med hojkortet!
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Juventino77 Visa inlägg
    Hej!

    Nu börjar det bli dags för mig att ta MC-kort, kan i princip ingenting om ämnet, har börjat undersöka lite möjligheterna att ta MC-kort och val av MC.

    Tänkte om jag kunde få lite råd av rutinerad folk här inne.
    Här är lite av mina tankar:

    Tänkte köpa MC innan jag tar kortet och övningsköra med en vän som har kort, köpa böckerna och studera privat.
    Sedan ta några lektioner på körskola

    Jag kan ingenting om motorcyklar men jag har fastnat för Suzuki GSX-R1000 årsmodell 00-01
    Vad tycker ni om den, är det en alldeles för svår nybörjarhoj?

    Jag är 175cm

    Blir tacksam om någon här inne kan ge mig lite råd, tack på förhand...
    Hej och välkommen hit!

    Jag har håller också på att ta kortet. 9 lektioner på bana men inte i närheten av konerna än .
    Jag har köpt en Yamaha Fazer 600, den blir nog lagom att övningsköra på och ha som första hoj. Ser nu fram emot vårens lektioner och att i sommar kunna hänga med på turerna med hojen.nu-gänget (i Stockholmstrakten), med skylten på ryggen!

    Jag har laddat ned ner Iphoneappen iKörkort MC. Jag tycker att den är ett bra verktyg för att köra provfrågor när som helst men den kostar 75:-, å andra sidan kostar provfrågor på körskolan en del också.

    Jaa, lycka till!
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    jupp, nu har man äntligen kommit igång lite iallafall och ansökt körtillstånd.
    Var och provsatt på några intressanta modeller idag, blir lite mer klok på mc mässan på torsdag kanske.
    Oj vad bråttom det blev helt plötsligt. Börjar känna mig som när jag var 10 och längtade till min Nintendo 8bit...

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Phaedre Visa inlägg
    Hej och välkommen hit!

    Jag har håller också på att ta kortet. 9 lektioner på bana men inte i närheten av konerna än .
    Jag har köpt en Yamaha Fazer 600, den blir nog lagom att övningsköra på och ha som första hoj. Ser nu fram emot vårens lektioner och att i sommar kunna hänga med på turerna med hojen.nu-gänget (i Stockholmstrakten), med skylten på ryggen!

    Jag har laddat ned ner Iphoneappen iKörkort MC. Jag tycker att den är ett bra verktyg för att köra provfrågor när som helst men den kostar 75:-, å andra sidan kostar provfrågor på körskolan en del också.

    Jaa, lycka till!
    Tjena Phaedre!
    Ska skaffa appen, Tack för tippset.

  10. #20
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Äsch! Stirra dig inte blind på vilken mc Du ska ha. Du gifter dig inte med den på livstid. Sälj, byt och köp annan när Du vill efter behag.

    Köp en billig beggad med ABS (viktigt som f-n) som verkar vettig och ju tidigare Du kommer igång dessto bättre och en mc-erfarenhet rikare är Du. För att kunna sälja den vidare sedan så blir det dessutom lättare om den har ABS, dvs Du får igen för ABS:en.

    Mitt tippfs är att Du väljer en allround hoj som har några år på nacken och som inte är dyr att använda. En som Du inte behöver vara rädd om.

    Lättkörd å billig MED ABS:

    http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_....htm?ca=11&w=1

    http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_....htm?ca=11&w=1

    En långmilare med lite mer krut i:

    http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_....htm?ca=11&w=1

    Man behöver inte mycket för att ha kul - motor, störtkruka och två hjul
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

Liknande ämnen

  1. Tips på hoj för kort nybörjare!
    Av jotinho i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 09:51
  2. Ta mc-kort?
    Av Kit i forum MC-kort
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 11:00
  3. Ska ta MC-kort nu - Tips behövs!
    Av hannah i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 08:45
  4. Kört BSA M20
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 10:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •