Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: bromsvätska bakbroms

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    bromölla
    Inlägg
    15

    bromsvätska bakbroms

    har lite problem med att fylla upp systemet till bakbromsen.

    har haft oket och slangar väck och ska nu fylla på med vätska igen, men det vägrar att fungera. oket och påfyllningen sitter i nästan samma höjd så det vill inte lufta sig själv.

    det är en dragstar 1100 99. har prövat och suga med vakum och allt men inget verkar att fungera. tror ni jag behöver och frigöra alla slangar så ja kan få lite lutning på det så det kanske luftar sig själv?

  2. #2
    kan inte förstå att det ej fungerar , du har väl en luftnings nippel som alla andra bromsok , vad jag vet finns det inget broms system som luftar sig själv

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Frambroms kan, i mycket gynnsamma fall, faktiskt lufta sig själv..
    Bak är svårare.
    Sätter man tryck i systemet så samlas enl fysikens lagar luften vid ändarna, dvs där vanligen luftskruven sitter.
    Så det är väl att pröva med standardsättet, pumpa upp tryck. öppna luftskruv, stänga till, och pumpa igen.
    Ibl kan det funka bättre med att trycka in vätska bakifrån via luftnippeln. (Finns sprutor att köpa för ändamålet, på apoteket. Jag fick en spruta bifogad med mina stålomspunna slangar, tack S-racing..)
    Allt förutsätter att kolvarna är intryckta, och att kolvarna löper bra i sina cylindrar (ingen rost!) och att packningarna är OK
    Både i bromsok och mastercylinder.
    En vanlig oljekanna med pump bör funka, en klubbkompis luftade sin besvärliga koppling med en sådan, och det gick bra.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    bromölla
    Inlägg
    15
    nä det funkar inte och pumpa upp tryck. det är som att bromscylindern inte vill pumpa fram någon olja om den inte har motstånd. jag har pumpat inte olja baklänges i systemet och det verkar vara olja i hela men det funkar inte.

    ska pröva och skruva väck så ja kan lägga oket på marken och påfyllningsbehållaren högt så kanske det blir som på frambromsen. den luftade sig själv.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Finns som jag ser det två möjligheter till problemet. Det ena är att det är något som hindrar oljan att rinna ner till bromscylindern. Det andra är att bromscylindern är otät pga. packningsfel. Finns det tillräckligt med olja i behållaren?
    Om du har en bromsljuskontakt som sitter direkt på bromsslangen, så kan du lossa kontakten lite vid nertrampad broms om den sitter högst på slangen. Glöm inte att vrida till innan du släpper bromsen igen. Prova att upprepa några gånger.

  6. #6
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Nej skruva inte loss. Antingen är något vaj eller så använder du fel teknik.

    Du lossar väl inte luftnippeln på oket och bara pumpar med bromsen? I så fall sugs luften in igen när du släpper bromsen. Manuellt avluftar man med en uppsamlingsbehållare med backventil eller så måste luftnippeln stängas innan man släpper bromsen och sedan gör man om proceduren.
    Och du har väl även koll på att det är egen påfyllning på bakre och inte bara fyllt på främre?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    bromölla
    Inlägg
    15
    jag har pumpat , tryckt, släppt, spänt och pumpat.

    har nu haft det väck och hängt upp det så behållaren är i luften. sen när man lyckas pumpa upp tryck så luftar jag och spänner sen går det inte och pumpa upp tryck igen?

  8. #8
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Du har kanske tryckt så kolven i huvudcylindern har fastnar i botten,har hänt tidigare i andra broms system.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    bromölla
    Inlägg
    15
    okej, detta är ju bakbromsen. sådan plast behållare.

    om jag skruvar av slangen som går ut från bromscylindern och pumpar händer inte ett skit men om jag trycker och sedan sätter för fingret och släpper så det blir vakum o nästa gång jag pumpar så kommer det bromsv, men om jag sedan tar bort så vakumet försvinner så blir det likadant igen. det är precis som att culindern behöver mer vakum än vad det blir. nu har jag pumpat in bromsv i oket och spänt nipplen och då går det att pumpa upp tryck i bromsen, men om man luftar sedan så försvinner trycket. cylindern verkar inte pumpa fram ny olja. men som sagt när jag höll för fingret mellan pumpningarna så kom det bromsv. kan det vara bromscylindern?

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    bromölla
    Inlägg
    15
    det är bakbromsen så det är den fula plast koppen. om jag plockar väck slangen som sitter utgående i bromscylindern och trycker på bromsen och håller för fingret och sedan släpper bromsen så det blir vakum så kommer det olja men utan vakumet så händer inget.

    kan det vara bromscy som är kass då?

    har tryckt in bromsv i okets nippel och då fungerar det att pumpa upp tryck men om man sedan luftar på vanligt vis så försvinner trycket. bromscy verkar inte hämta någon ny olja men den gjorde det när jag höll för fingret så det blev vakum. men det var rätt starkt vakum. har prövat att vakum suga systemet men det ville inte heller fungera...

Liknande ämnen

  1. Byta bromsvätska
    Av biker i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-05-05, 22:49
  2. Ny bromsvätska och lite problem.
    Av Släggan i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 18:59
  3. Ny bromsvätska och lite problem.
    Av Släggan i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-23, 13:11
  4. Bakbroms tar dåligt
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 22:07
  5. Bakbroms ligger på?
    Av Beppe i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •