Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bensin i Motor

  1. #1
    Medlem Easy Riders avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    5

    Exclamation Bensin i Motor

    Tjena!

    Har haft hojen avställd i 1 år i garaget, tänkte nu fixa startmotorn som jag misstänkte gick sönder förra året. Jag kör en Suzuki GSX 750 L -82. För ett år sedan när jag kört med den ett tag small det till utav bara H*%# i motorn när jag skulle starta den. Startmotorn fungerade sedan men den bara snurrade, den drog inte runt motorn så att säga. Jag tog idag bort startmotorn och kollade så den funkade, jodå den snurrade. Jag tänkte sedan kolla dreven under kåpan för att se om något där gått sönder. Men då var jag tvungen att tömma ur oljan först. Till min förvåning forsade det ut bensin/olja när jag lossade oljepluggen. Min tanke nu är att det kanske är bensinkranen som läcker, den har inte varit avstängd. Vilket kanske fyllt motorn med bensin under tiden den varit avställd. Jag är inte så haj på motorer så jag bara undrar om nåt annat kanske lett till bensinen i motorn. Efter smällen förra året var det omöjligt att starta hojen igen. Ska nu försöka snurra på däcket under hög växel för att se så ingen kolv gått sönder. Tacksam för hjälp och tips.

    Easy Rider

  2. #2
    Medlem Easy Riders avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    5
    Jag har nu försökt rulla på däcket under hög växel vilket gick bra...

  3. #3
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Har bensinkranen varit öppen kan det "rinna" in genom förgasarna ner i cylindern och vidare ner i oljesumpen som i ditt fall, så det felet kan mycket väl ha uppstått under det året den hade stått still.

    Lycka till!!
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  4. #4
    Medlem Easy Riders avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    5
    Okej, jag tror det är precis vad som hänt. Får kika efter en ny. Vet att det finns renoverings satser dock.
    Angående smällen i motorn ser det ut som drevet bara har tappat en spärr-ring, det var nog den som rök när det small till. Det är ju lite drag i startmotorn när den hoppar igång. Det verkar inte vara så farligt som jag befarade. Man blir ju lite konfunderad när en hel tank bensin hamnat i motorn! Har aldrig hänt tidigare.
    Schysst hoj förresten!

    Thomas

  5. #5
    det är inte konstigt alls ,det är som klippan säger , man måste stänga kranen för det kan gå ganska fort att motorn blir full med bensin , kolla med touringbutiken de har nog kran

  6. #6
    kollade renoveringsats kostar 186 kr

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tvivlar på att det endast beror på att bensinkranen varit öppen. Tror dock att något som håller rätt nivå i förgasaren fallerat. Kan bero på smutsig nålventil. OK. är då kranen öppen så kan det rinna in soppa när det flödar över. Har du inte en vacuumstyrd bensinkran? Då kan det ju vara skäl att renovera den i allafall. Om hojen stått så längs så skadar det inte om du fyller i någon förgasarrengöring vid första tankningen.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Det är som Olle skriver. Felet sitter i förgasaren. Den ska inte släppa förbi soppan även om kranen är öppen.
    Ove

  9. #9
    Medlem Easy Riders avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    5
    Jodå jag har en vaccumstyrd förgasare. Jag får kolla nålventilen ser det ut som. Tack för tipset Olle! Upptäckte en lustig grej när jag tittade närmare under kåpan där alternatorn (generatorn) sitter. Den bult som ska pressa ihop Rotorn mot drevet till Motorn saknas helt och hållet. Jag har i alla fall aldrig haft isär detta, så jag förstår inte hur den kan vara borta. Detta förklarar varför startmotorn bara snurrar. Har haft den inne på service för några år sedan, kommer inte ihåg vad som skulle fixas. Nån kanske "glömt" att sätta dit bulten igen. Dessutom ser det ut som om det ska finnas nån slags sprint mellan axeln och drevet, man kan se två hål, ett på axeln och ett inuti drevet. Kolla på bilderna.

    Här ser ni det gängade hålet i Rotorn där bulten skulle suttit

    Här ser man de två hålen det ena i drevet det andra i axeln.
    Senast redigerat av Easy Rider den 2011-01-12 klockan 13:29.

  10. #10
    Medlem Easy Riders avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    5
    Funderar på att sälja hojen som renoverings objekt eller reservdelshoj och köpa en annan hoj. Nån som är intresserad???

Liknande ämnen

  1. Bensin stabilisator
    Av jtr i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 02:48
  2. Vad kör ni med för bensin?
    Av Fredd i forum Mekhörnan
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 08:39
  3. 20 år gammal bensin
    Av stam i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 21:15
  4. Läcker bensin
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 00:41
  5. Bensin livslängd
    Av Nina i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 07:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •